מחקרים

גורמי הסיכון להמופטיזיס חוזר לאחר אמבוליזציה של העורק הברונכיאלי

אמבוליזציה של העורק הברונכיאלי נקשרת אמנם עם שיעורי הצלחה גבוהים בעצירה של המופטיזיס, אך גורמים כגון היעדר טיפול הורמונלי ליותרת המוח והמצאות של פיסטולה בכלי הדם נקשרו עם סיכון מוגבר להישנות של התופעה

המופטיזיס מסיבי הוא מצב מסכן חיים אשר דורש טיפול מיידי. במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'BMC Pulmonary Medicine', החוקרים ערכו אנליזה רטרוספקטיבית על התוצאים בעקבות טיפול עם אמבוליזציה של עורק הברונכיאלי (BAE: bronchial artery embolization) בחולים עם המופטיזיס מסיבי. כמו כן, החוקרים בדקו את הגורמים הפוטנציאליים אשר עשויים לתרום להישנות של ההמופטיזיס לאחר ביצוע הפעולה.

אנליזת החוקרים כללה 105 חולים בסך הכל אשר אובחנו עם המופטיזיס מסיבי וטופלו עם BAE. שיעור השליטה המיידי על הדמם עמד על 84.8% (67/79); עם זאת, במהלך תקופת מעקב של 36 חודשים, 45.3% (29 מתוך 64) מהחולים סבלו מהישנות של ההמופטיזיס לאחר שעברו BAE. תחלואה נלוות, קבלת טיפול הורמונלי (pituitary hormone treatment), מראה אנגיוגרפי של התרחבות העורקים, המצאות של היפרטרופיה, והחומרים אשר שימשו לצורך ה-BAE היו בקורלציה מובהקת עם שיעור ההצלחה של הפעולה. לעומת זאת, היעדר של טיפול הורמונלי ליותרת המוח והמצאות של פיסטולה עורקית-עורקית (arterio-arterial) או עורקית-ורידית (arteriovenous) נמצאו כגורמי סיכון להישנות של ההמופטיזיס לאחר ביצוע BAE. יש לציין כי רק לחלק קטן מהחולים (9/105, 8.6%) נמצאו סיבוכים קלים לאחר שעברו BAE.

לסיכום, ממצאי החוקרים מצביעים על כך ש-BAE ממשיך להוות טיפול יעיל להמופטיזיס מסיבי במצבי חירום. עם זאת, טיפול במחלה הריאתית הבסיסית ובתחלואות הנלוות מהווה גורם חשוב בהגברת שיעורי ההצלחה של ה-BAE, אשר מקטין את הסיכון להמופטיזיס חוזר לאחר הפעולה.

מקור:

Li, H., Ding, X., Zhai, S. et al. A retrospective study on the management of massive hemoptysis by bronchial artery embolization: risk factors associated with recurrence of hemoptysis. BMC Pulm Med 23, 87 (2023). https://doi.org/10.1186/s12890-023-02371-1

נושאים קשורים:  מחקרים,  המופטיזיס,  אמבוליזציה,  העורק הברונכיאלי
תגובות