חדשות

ביופסיה נוזלית מציעה אבחון מדויק יותר של סרטן ריאה SCLC

חוקרים אמריקאים פיתחו בדיקה המנתחת דנ"א של גידול נטול תאים שנמצא בדם | הבדיקה מסוגלת להבחין בין תת סוגים של סרטן ריאות של תאים קטנים ומציעה אפשרות לניטור התקדמות המחלה

תאי סרטן ריאה (הדמיית אילוסטרציה)

מדענים במרכז הסרטן פרד האצ'ינסון בסיאטל, וושינגטון, הציגו לאחרונה בכתב העת Science Advances פיתוח של בדיקה מבוססת דם, ביופסיה נוזלית, המסוגלת להבחין במדויק בין סוגים ותת סוגים של סרטן ריאות של תאים קטנים (SCLC).

גידול מסוג SCLC של סרטן ריאות, הנוטה להתפשט, מאובחן מסורתית באמצעות ביופסיות רקמות. בכתבה על הפיתוח באתר Inside Prescription Medicine מצוין כי בשל המספר הגדול של גידולים קטנים יותר ומגוון רחב של תת סוגים, השגת דגימות הרקמה הנכונות באמצעות ביופסיות מחטים מגבילה את הגילוי והאפיון של המחלה.

גישת הביופסיה הנוזלית, עליה מדווחים החוקרים, מנתחת את הדנ"א של גידול נטול תאים שנמצא בדם. השיטה מבטיחה לזהות תת סוגים של SCLC ולעקוב אחרי התפתחות של סרטן הריאות, מסרטן ריאות של תאים לא קטנים (NSCLC) ל-SCLC, טרנספורמציה המתרחשת לעתים קרובות כשהגידול מפתח עמידות לטיפול.

הבחנה בין סוגי סרטן הריאות באמצעות בדיקה זו פועלת באמצעות בחינת דפוסים בתוך דנ"א ללא  תאים, ומציעה תובנות בביולוגיה של הגידול ללא הליכים פולשניים. לדברי החוקרים, הפוטנציאל של הבדיקה הוא מעבר לאבחון ויש בה אפשרות לניטור התקדמות המחלה, זיהוי שינויים של סוג הסרטן והתאמת הטיפול בהתאם לתוצאות.

פיתוח הבדיקה כלל אסטרטגיה ממוקדת, ניתוח דנ"א של גידול נטול תאים, שהופק ממודלים פרה-קליניים של עכברים ורקמות אנושיות. "גישה זו חשובה במיוחד עבור SCLC וגידולים אחרים שאולי אין להם מוטציות גנטיות שיכולות להנחות את הטיפול. הבדיקה מרחיבה את הגבולות לשימוש פוטנציאלי בדנ"א של גידולים", נאמר בהודעה לעיתונות.

נושאים קשורים:  סרטן ריאה,  אבחון,  פיתוח רפואי,  בדיקות,  חדשות
תגובות