חדשות

יו"ר החברה למניעה ולגמילה מעישון: "סיגריות אלקטרוניות הן כלי משמעותי לגמילה מעישון"

בניגוד לעמדת ארגוני בריאות רבים, ד"ר יעל בר זאב מצדדת בשימוש בסיגריות אלקטרוניות ככלי לגמילה מעישון למי שנכשל בגמילה בטיפולים המקובלים | עם זאת היא מדגישה: "כשמדובר בני נוער, אין שום רצון לעודד אותם להשתמש בסיגריות אלקטרוניות"

ד"ר יעל בר-זאב, יו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון (צילום: פרטי)

"סיגריות אלקטרוניות הן מוצר מזיק וממכר אך לאנשים מבוגרים שאינם מצליחים להפסיק לעשן, הן יכולות להיות כלי משמעותי לגמילה מסיגריות רגילות". כך אומרת לדוקטורס אונלי ד"ר יעל בר זאב, יו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון, מרצה בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית.

את עמדתה בנושא שימוש בסיגריות אלקטרוניות ככלי לגמילה מעישון, המנוגדת לעמדת ארגוני בריאות רבים, הציגה הבוקר (ד') ד"ר בר זאב בכנס השנתי של האיגוד הישראלי לרפואת ילדים ובשיחה עימה היא מסבירה כי כשמדובר במטופלים מבוגרים שמעשנים שנים רבות ולא מצליחים להפסיק לעשן באמצעים הטיפוליים הקיימים כיום, השימוש בסיגריה אלקטרונית יכול בהחלט לסייע בהפסקת עישון.

ד"ר בר זאב מבקשת להדגיש כי היא לחלוטין מצדדת בעמדת משרד הבריאות על החלת רגולציה ומיסוי שווה על סיגריות אלקטרוניות בדיוק כמו על סיגריות רגילות והיא אף חתמה על הפנייה לשר הבריאות בצלאל סמוטריץ' בעניין, יחד עם 14 גורמים נוספים.

Champix
Pfizer
RX
Partially covered by the Health basket
Champix

Health basket inclusion: Champix will be given to the treatment of smoking cessation parallel to supportive means. TABS: 55 x 0.5 mg, 56 x 1 mg; starter pack: 11 x 0.5 mg + 14, 28 x 1 mg. Days 1 – 3: 0.5 mg ×1/d. Days 4– 7: 0.5 mg ×2/d. Day 8 – end of tmt.: 1 mg ×2/d. Pts. should be treated with Varenicline for 12 wks. For pts. who have successf. stopped smok. at the end of 12 wks., an addit. course of 12 wks. tmt. with Varenicline is recomm. to further incr. the likelihood of long-term abstinence. Pts. with ren. impair. No dosage adjust. is necessary for pts. with mild- moder. renal impair. For pts. with sev. renal impair. (estimated CrCl <30 mL/min), the recomm. start. dose of Varenicline is 0.5 mg ×1/d. The dose may then be titrated as needed to a max. dose of 0.5 mg×2/d. For  pts. with end-stage renal dis. underg. hemodialysis, a max. dose of 0.5 mg mg×/d may be admin. if toler. Aid to smoking cessat. for adults over 18 yrs. C/I: Not to pts. under 18 yrs., hypersens.

"מחקרים מראים כי שימוש בסיגריה אלקטרונית מזיק וממכר, אך זהו נושא מורכב ויש קושי להסביר את מורכבותו", היא אומרת. "כשמדובר בני נוער, כמובן שאין שום רצון לעודד אותם להשתמש בסיגריות אלקטרוניות, אך לגבי מטופל מבוגר שמעשן הרבה מאוד שנים ולא מצליח להפסיק, שימוש בסיגריה אלקטרונית יכול לסייע לגמילה".

ד"ר בר זאב מצביעה על הנתונים של מאמר שפורסם בכתב העת Cochrane בראשית ינואר האחרון, לפיהם "ישנן עדויות בוודאות גבוהה לכך שסיגריות אלקטרוניות עם ניקוטין מעלות את שיעורי הגמילה בהשוואה לסיגריות רגילות, וראיות עם ודאות בינונית לכך שהן מעלות את שיעורי הגמילה בהשוואה לסיגריות אלקטרוניות ללא ניקוטין". לדברי ד"ר בר זאב, הסקירה של קוקרן סיסטמית, מתודולוגית ושמרנית מאוד.

"קיימת הפחתת נזק משמעותית לאדם שעובר בצורה מלאה לשימוש בסיגריה אלקטרונית, שככל הנראה נחשף להרבה פחות חומרים מזיקים בהשוואה לסיגריה רגילה", היא אומרת, "ולכן, כשמדובר באדם שרוצה להפסיק לעשן ולא מצליח לעשות זאת בעזרת האמצעים הקיימים היום, שהם בטוחים ומוכחים וניתנים דרך קופות החולים, מומלץ לשקול מעבר מלא לסיגריות אלקטרוניות".

אשתקד אירעו שני מקרים של קריסת ריאות בעקבות שימוש בסיגריות אלקטרוניות של בני נוער, אחד מהם אף מצא את מותו. ההמלצה שלך היא אמנם לצורך גמילה מעישון, אך האם בני נוער והציבור בכלל יידעו לעשות את ההבחנה הזאת? מבחינת הציבור זה עלול להיתפס כהמלצה גורפת לשימוש בסיגריות אלקטרוניות. כיצד אפשר יהיה למנוע מצב עניינים כזה?

"זאת בדיוק הסיבה שאני לחלוטין מצדדת ברגולציה הדוקה וחזקה על המוצרים בצורה זהה לסיגריות רגילות. צריך לזכור שבמקביל לסיגריה האלקטרונית ממשיכים למכור בכל פיצוציה סיגריות רגילות שהורגות 8,000 איש בשנה, כך שמלחמה בשני המוצרים נדרשת".

דרישה לשינוי הגישה של ארגון הבריאות העולמי

נימוק אחר המצדד בשימוש בסיגריות אלקטרוניות כחלופה לעישון טבק הופיע לאחרונה במאמר בכתב העת The Lancet, היוצא נגד הגישה המקובלת בהתייחסות לסיגריות אלקטרוניות, ועל פיו, העשן שבסיגריות הוא שגורם למחלות הקשורות בעישון, ולא הניקוטין שנמצא בתחליפים.

הכותבים, רות בוניטה ורוברט ביגלהול, שהיה בכיר בארגון הבריאות העולמי, מביאים דוגמאות למדינות בהן חלה ירידה ניכרת בשכיחות העישון בעקבות אימוץ תחליפים דוגמת סיגריות האלקטרוניות. הם יוצאים נגד גישתו של ארגון הבריאות העולמי לאסור על תחליפי עישון או להתייחס אליהם באופן זהה לסיגריות.

בין השאר, הם מזכירים את אנגליה שמשרד הבריאות שלה מעודד מעשנים לעבור לתחליפים ומציגה ירידה בשיעור המעשנים מ-30% ל-13.5% וטוענים כי "גישת הפחתת נזקי טבק צריכה להיות אסטרטגיה מרכזית של ה-WHO בנושא בקרת טבק (FCTC) בנוסף לאמצעים לצמצום ביקוש והיצע - שהם הכרחיים, אך אינם מספקים. ארגון הבריאות העולמי צריך לאמץ מוצרים חדשים שמספקים ניקוטין ללא עשן".

נושאים קשורים:  ד"ר יעל בר־זאב,  עישון,  גמילה מעישון,  סיגריות אלקטרוניות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
14.02.2024, 18:42

נכון מאוד
בתור רופא בכיר מאוד ומעשן שעבר לסיגריות אלקטרוניות עוזר לירידה מ
שמעתית בנזק ועוזר בגמילה

אנונימי/ת
14.02.2024, 19:21

חבל שראשת החברה למניעה וגמילת עישון משחקת שלא במתכוון לידי חברות הסיגריות האלקטרוניות. ה"רעים" ישתמשו בזאת לצורך הלוביסטים שלהם בכנסת הרעה שלנו. והסוף - ידוע: המוני ילדים יתמכרו לסיגריות אלקטרוניות, יעברו לטבק וימותו מסרטן הריאה ומחלות לב. חבל על התמימות

הבעיה האמיתית של העשון היא ההרגל ולא ההתמכרות. לשנות הרגלים דורש כוח רצון. להערכתי, להמיר הרגל מגונה בהרגל מגונה אחר לא יתרום לגמילה. כל מועמד לגמילה חייב לדעת שלאחר מספר ימים או שבועות של "חסר לי משהו" הרצון לעשן נעלם ברוב המקרים. כך אני נגמלתי. הברירה היא פשוטה, לעשן או לחיות

אנונימי/ת
15.02.2024, 10:35

להתעלם מתחליפי עישון ככלי בארסנל של מערכת הבריאות כאשר שיעורי הגמילה מעישון סיגריות נמוכים עד כדי גיחוך זה לקבור את הראש בחול.
יושרה מקצועית זה דבר חשוב
לא ניתן להתעלם מהעובדה שמדינות רבות מעודדות מעבר לתחליפי עישון עבור מעשנים שלא מפסיקים - אבל - ואבל גדול, הן משקיעות באכיפה. זו חובתם של כל העוסקים בנושא להסביר ולדחוף לאכיפה במקום לאיסורים ומיסים נוספים - זה לא עובד בשום מקום.

אנונימי/ת
16.02.2024, 10:59

לא מצליח להבין את המתנגדים לסיגריות אלקטרוניות - ובטח לא את הרופאים ביניהם. זה כמו להגיד שאין מקום לחגורות בטיחות ברכב כי גם הן גורמות נזק בתאונה והפתרון האמיתי זה לנהוג בזהירות.