חדשות

מגמת ירידה במחלות החורף בארה"ב: שפעת, קוביד-19 ו-RSV

שלושת הנגיפים הנשימתיים העיקריים יורדים בו זמנית | למרות הירידה, בתי החולים בארה"ב בתפוסה של 80% | לא ברור אם הירידה תימשך בשל חוסר היענות לחיסונים וחשש מפני זן קורונה חדש

מחלות בדרכי הנשימה. צילום: אילוסטרציה

נתונים חדשים שפרסם המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן, ה-CDC, מראים שמספר הביקורים במחלקות המיון עבור שלושת הנגיפים הנשימתיים יחד - שפעת, קוביד-19 ו-RSV - ירד לרמה הנמוכה ביותר מזה שלושה חודשים. הירידה ניכרת בכל קבוצות הגיל. הנתונים דווחו ב-CNN.

מעקב אחרי ביקורים במחלקות המיון בבתי החולים מקובלים על המומחים כאינדיקציה טובה למידת התפוצה של עונת הנגיפים בדרכי הנשימה. בשבוע שלאחר חג ההודיה, הביקורים במחלקות המיון בשל נגיפים בדרכי הנשימה הגיעו לשיא של 235,000.

בעוד שהעלייה בביקורים במחלקות המיון בתחילת השנה נבעה כמעט לחלוטין מאומיקרון, הגל האחרון היה הרבה יותר מגוון. בשבוע שהסתיים ב-3 בדצמבר, כשני שליש מהביקורים היו בגלל שפעת, כרבע היו ל-Covid-19 וכ-10% היו ל-RSV.

"יש עניין רב בחשיבה על מחלות נשימתיות בצורה הוליסטית יותר", אמרה ג'נט המילטון, מנהלת במועצה האפידמיולוגית הארצית. "צורת ההעברה זהה ויש סוגים מסוימים של אמצעים שהם הגנה טובה מפני כל מחלות דרכי הנשימה. כאשר אנחנו מאותגרים על ידי גלים גבוהים של מחלות בדרכי הנשימה, יש צעדים שאפשר לנקוט רק באופן רוחבי".

בשלב הזה, קוביד-19 שוב מהווה את הסיבה למרבית הביקורים במחלקות המיון, אך שפעת ו-RSV הן עדיין העילה מאחורי כשליש מהביקורים - וכולם במגמת ירידה בפעם הראשונה מאז החלה עונת הנגיפים בדרכי הנשימה להתגבר בספטמבר.

לשאלה האם דפוס הירידה הזה יחזיק מעמד, אין לחוקרים תשובה ברורה, שכן שיעורי ההתחסנות לשפעת ולקוביד-19 נמצאים בפיגור, ונגיפים בדרכי הנשימה יכולים להיות הפכפכים למדי. כמו כן, בעוד שרמת פעילות נגיפי הנשימה נמוכה משהיתה, היא עדיין מעל קו הבסיס ברוב המקומות ובתי החולים ברחבי ארה"ב עדיין בתפוסה של 80%.

פעילות RSV החלה לתפוס תאוצה בספטמבר והגיעה לשיא באמצע נובמבר כאשר חמישה מכל 100,000 איש - ופי 13 יותר ילדים מתחת לגיל חמש - אושפזו בשבוע בודד. מאז, שיעור האשפוז השבועי של RSV ירד לכחמישית ממה שהיה לפני חודשיים, אך הוא עדיין גבוה ממה שהיה בעונות קודמות. פעילות השפעת החלה לעלות מוקדם מהרגיל, אך נראה שכבר הגיעה לשיא. אשפוזי שפעת - כ-6,000 אשפוזים חדשים בשבוע שעבר - ירדו לרבע ממה שהם היו בשיאם לפני חודש וחצי.

העלייה בקוביד-19 לא היתה בולטת כמו בשפעת, אבל כמות האשפוזים אכן עלתה בהשוואה לקיץ. עם זאת, בשבועות האחרונים נתוני ה-CDC מראים שבאוכלוסיות המתגוררות במחוזות עם רמה גבוהה של קוביד-19, ירד השיעור מ-22% לכ-6%.

נושאים קשורים:  מחלות חורף,  ארה"ב,  19-COVID,  RSV,  שפעת,  חדשות
תגובות