חדשות

מחקר ישראלי מצא יעילות בטיפול חדשני לחולי COPD

בטכנולוגיה החדשה מחדירים לריאות החולה, באופן זעיר פולשני, סלילים המכווצים את נפחן של הריאות; בששת החודשים שחלפו מהטיפול ניכר שיפור נוסף בתפקודי הריאות והחולים דיווחו על יכולתם להלך

מחלת ריאות, COPD, צינור חמצן (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש שנועד לבחון את יעילותה של טכנולוגיה חדשה כחלופה טיפולית להשתלת ריאות בחולי נפחת הריאות COPD בוצע במכון למחלות ריאה במרכז הרפואי "רבין-בילינסון". ממצאי המחקר העלו, שהטיפול החדש היטיב עם החולים. ראש צוות המחקר, פרופ' מרדכי קרמר, מנהל המכון במרכז הרפואי "רבין", אמר: "זה שינוי דרמטי בטיפול במחלה ובניהול מהלך המחלה, שהיה עד כה היה קודר למדי".

בטכנולוגיה החדשה מחדירים לריאות החולה, באופן זעיר פולשני, סלילים המכווצים את נפחן של הריאות. במחקר הקליני השתתפו 32 חולי נפחת הריאות (15 נשים ו-17 גברים). כשליש מהם היו תלויים לחלוטין בבלוני חמצן. 90% היו בעלי תפקוד מוגבל מאוד, ללא יכולת לעשות בעצמם פעולות בסיסיות ביניהן צחצוח שיניים, רחצה או הליכה. 10% היו פעילים באופן חלקי. הגיל הממוצע של החולים היה 62.

כולם דיווחו על עישון של 2-1 חפיסות סיגריות ליום, ב-50-30 השנים האחרונות. הריאות היו עם תפקוד של לא יותר מ- 30%, בהשוואה לאנשים שאינם חולים.

פרופ' מרדכי קרמר: "אני סבור כי הטכנולוגיה הטיפולית החדשה היא עבור חולים אלו פתרון אולטימטיבי שמציל את חיי החולים ומעניק להם שיפור עצום באיכות חייהם"

רוב החולים דיווחו, כי בחודש הראשון שלאחר הטיפול חלה הטבה ניכרת בתפקוד היום יומי וכי הצליחו לבצע פעולות שלא היו מסוגלים לעשות קודם לכן, כמו ללכת ולטפס במדרגות. מיד לאחר הטיפול ניכר שיפור של 20-15% בתפקודי הריאה.

בששת החודשים שחלפו מהטיפול ניכר שיפור נוסף בתפקודי הריאות. החולים דיווחו על יכולתם להלך. במשך 24 חודשי מחקר המעקב, נראו שיפורים נוסף בתפקודי הנשימה, בסיבולת לב-ריאה וחלה הפחתה בתסמיני קוצר הנשימה האופייניים לנפחת הריאות.

במבחני מאמץ שעברו 15 מבין החולים שטופלו בשתי הריאות, נמצא שיפור של כ-100 מטר במרחק ההליכה ובמבחן מאמץ של 6 דקות הליכה – השיפור נראה כבר לאחר 6 חודשים לאחר הטיפול.

פרופ' קרמר מסר: "עד היום הטיפול הניתוחי במחלה זאת נתן מענה חלקי בלבד לחולים ולא שיפר כלל את איכות חייהם. גם הטיפול השמרני לחולי נפחת הריאות איננו נותן מענה הולם. הוא כולל תרופות ותמיכת חמצן - כאשר לרוב החולה מוגבל בתנועותיו נדרש להשתמש בכיסא גלגלים, לעיתים אף זקוק לטיפול סיעודי – ולמרות כל זאת האיכות החיים נמוכה מאוד".

לדבריו, "לחולים במצב הזה לא נותר למעשה אלא להמתין בסבל רב להשתלת ריאות. אני סבור כי הטכנולוגיה הטיפולית החדשה היא עבור חולים אלו פתרון אולטימטיבי שמציל את חיי החולים ומעניק להם שיפור עצום באיכות חייהם".

היום (ד') מתקיים יום המודעות לנפחת הריאות - מחלה חשוכת מרפא הנגרמת כתוצאה מעישון "כבד", פאסיבי ומחשיפה לזיהום סביבתי גדול. החולים מתקשים לנשום משום שחלה פגיעה ברקמת הריאה ויש להם קושי למלא את הריאות באוויר ו"לחמצן" את הגוף. החולים הם בסכנת חנק תמידית, תלויים לחלוטין בבלון חמצן. לא אחת הם רתוקים לבלון נישא. הם מתקשים לתפקד ולבצע פעולות בסיסיות גם פשוטות כמו צחצוח שיניים או דיבור. בשלב המתקדם של המחלה הם נכנסים לרשימת מועמדים להשתלת ריאות.

אחד מחמישה מעשנים "כבדים" מצוי בסיכון לחלות בנפחת הריאות. על-פי נתוני ה-CDC נפחת הריאות היא גורם המוות הרביעי בעולם. בישראל, על פי נתוני משרד הבריאות, כ-3,000 חולים נפטרים ממחלה זאת מדי שנה.

נושאים קשורים:  חדשות,  COPD,  נפחת ריאות,  עישון,  טיפול,  סלילים,  צנתור,  הרחבה,  ריאות,  המרכז הרפואי "בילינסון"
תגובות
אנונימי/ת
16.11.2017, 04:47

לא מדובר במחקר ישאלי חדש . הטכנולוגיה מיושמת ויושמה באלפי מטופלים באירופה מזה 7 שנים . אינה מאושרת FDA . ובמחקר שהסתיים זה מכבר עבור ה FDA ( מחקר ה RENEW ) הניב תוצאות עגומות . הכתבה ממש אינה נכונה ואינה משקפת המציאות