מחקרים

ילדים שחלו בעבר בקורונה פיתחו תגובה חיסונית חזקה יותר לאחר החיסון

ילדים שקיבלו חיסון mRNA נגד נגיף הקורונה ונדבקו בעבר בנגיף ייצרו יותר נוגדנים מתאימים בהשוואה לאלו שלא נדבקו בעבר

21.03.2024, 16:16
חיסון לקורונה. צילום: שאטרסטוק

חיסוני mRNA מעוררים תגובה הומורלית מתמשכת כנגד נגיף הקורונה במבוגרים, אך מעטות הן העדויות בנוגע לכך בילדים. במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Vaccine' מטרת החוקרים הייתה להעריך את התגובה החיסונית המוקדמת וארוכת הטווח לחיסון mRNA בילדים עם או בלי רקע קודם של הדבקה בנגיף הקורונה.

לצורך כך, החוקרים ערכו מחקר תצפיתי פרוספקטיבי ורב-מרכזי, במסגרתו בדקו את התגובה החיסונית לחיסון Pfizer BioNTech (BNT162b2) בילדים בני 5-11 המטופלים ב-University Pediatric Hospital of Padua וב-Bambino-Gesù Hospital in Rome (איטליה) בתקופה שבין דצמבר 2021 ועד לפברואר 2023.

למשתתפים נאספו דגימות דם לפני החיסון, וכן לאחר 1 ו-6 חודשים. החוקרים בדקו את ה-Neutralizing antibodiesי(NAbs) ואת טיטר IgG anti-spike-receptor-binding-domainי(anti-S-RBD) באמצעות Plaque Reduction Neutralization Testי(PRNT) ו-chemiluminescent immune-enzymatic assayי(CLIA), בהתאמה. ציטומטריית זרימה שימשה את החוקרים לאנליזת הפנוטיפים של התאים החיסוניים.

מנתוני החוקרים עולה כי בסך הכל שישים ילדים (26 [43%] בנות, גיל חציוני = 8 שנים [טווח בין רבעוני 7-10.7]) נרשמו למחקר, כולל 46 ילדים אשר אובחנו באופן מעבדתי כמחלימי קורונה, ו-14 משתתפים נאיביים לנגיף הקורונה אשר הוגדרו על סמך היעדרם של נוגדנים ספציפיים לאנטיגן בטרם קבלת החיסון. החוקרים הדגימו כי משתתפים שהחלימו מנגיף הקורונה הראו רמות גבוהות יותר של IgG ו-Wild-type ו-Omicron BA.2 NAbs בהשוואה למשתתפים נאיביים לנגיף הקורונה, לאחר 1 ו-6 חודשים מעת החיסון.

בנוסף, נמצא כי טיטר הנוגדנים היה בקורלציה עם תדרים מווסתים של תאי T (Tregs) ו-Bי(Bregs) בילדים שהחלימו מנגיף הקורונה. גם משתתפים שהחלימו מנגיף הקורונה וגם משתתפים נאיביים לנגיף הפחיתו את טיטר הנוגדנים בכ-100 עד 250% החל מחודש אחד לאחר החיסון ועד לשישה חודשים אחריו. עוד עולה כי בעוד וילדים עם דיכוי חיסוני בבסיס פיתחו תגובות חיסוניות דומות לאלו של ילדים בריאים, מושתלי איברים סולידיים הראו רמות נמוכות יותר של NAbs ו-anti-S-RBD IgG, כמו גם תדירויות מופחתת של Tregs ו-Bregs.

לסיכום, ממצאי החוקרים מדגימים כי חיסוני mRNA הובילו לייצור גבוה יותר של נוגדנים ספציפיים נגד נגיף הקורונה, בליווי רמות מוגברות של תאים מווסתים, בילדים עם שנדבקו בעבר בנגיף הקורונה, עד ל-6 חודשים לאחר מכן. החוקרים מוסיפים כי ממצאיהם מספקים תובנות בנוגע לדחף החיסוניות הקיימת.

מקור:

Stronger and durable SARS-CoV-2 immune response to mRNA vaccines in 5–11 years old children with prior COVID-19. Costanza Di Chiara ,Anna Cantarutti ,Maria Raffaella Petrara et al. Vaccine 12 January 2024

נושאים קשורים:  מחקרים,  חיסון לקורונה,  חיסון mRNA,  קורונה בילדים,  נוגדנים
תגובות
03.04.2024, 10:35

האם בדקו ילדים שנדבקו ולא קיבלו חיסון?