מחקרים

קטמין לכאב באנמיה חרמשית מפחית את השימוש באופיואידים

סובאנסטטי נחקר במחלות והפרעות אחרות, אך עדיין יש נתונים מוגבלים על יעילותה בניהול כאבים עבור אנמיה חרמשית

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת Journal of Pain and Symptom Management, החוקרים ביקשו לקבוע אם עירוי תת-אלחושי של קטמין מפחית את ציוני הכאב ואת הדרישות לאופיואידים בילדים מאושפזים עם SCD. החוקרים ניתחו 46 אשפוזים בקרב 22 חולים בין פברואר 2018 לדצמבר 2019.

תוצאות המחקר הדגימו כי ירידה בציוני הכאב תוך 24 שעות מתחילת קטמין התרחשה ב-34 מתוך 46 אשפוזים (ציון כאב ממוצע לחולה לפני התחלת קטמין: 2.2-9.7, ציון כאב ממוצע לחולה לאחר התחלת קטמין: 0-9.7; P <.05). החוקרים ראו ירידה בציוני הכאב ב-12 האשפוזים שנותרו לאחר יותר מ-24 שעות של התחלת קטמין. השימוש באופיואידים ירד לאחר עירוי קטמין, עם הבדל של 122.8 מ"ג ליום בכמות המקבילה למורפיום דרך הפה לפני ואחרי קטמין.

תופעות הלוואי שנצפו עם עירוי קטמין כללו הזיות ב-11 (23.9%) מטופלים. רק ארבע (8.7%) מטופלים דרשו הפסקת העירוי עקב תופעות לוואי. שיעור האשפוז החוזר בשבועיים ובארבעה שבועות לאחר עירוי הקטמין הראשון היה זהה (12.5%) בשתי נקודות הזמן. עבור כל החולים בקבוצה, הכנסת קטמין לטיפול בכאב לא הפחיתה את מספר האשפוזים בשנה שלאחר התחלת קטמין ביחס לשנה שקדמה לה.

לסיכום, בילדים החולים ב-SCD, קטמין תת-אלחושי היה בטוח כעירוי מתמשך והפחית ביעילות הן את ציוני הכאב והן את צריכת האופיואידים.

מקור:

Ketamine for Pain in Sickle Cell Disease Reduces Opioid Usage. Christina O. Onyebuchi, Corrie E. Chumpitazi, Jennifer L. Placencia, Andrea N. Jackson, Jennifer L. Jones, Laura Torres, Venée N. Tubman. Journal of Pain and Symptom Management March 2024

נושאים קשורים:  מחקרים,  אנמיה חרמשית,  קטמין,  אופיואידים,  משככי כאבים
תגובות