חדשות

שיעורי עישון הסיגריות בקרב אמריקאים בירידה מתמדת

נתוני ה-CDC מאשרים: רק 11.5% מהאמריקאים הדליקו סיגריות באופן קבוע בשנה שעברה | בין הגורמים להפחתת הצריכה: חוקים נגד עישון ומעבר למוצרים חלופיים

עישון. אילוסטרציה

נתונים שמפרסמת חברת המחקר הבינלאומית IBIS WORLD מעידים כי אחוז המעשנים בארה"ב נמצא בירידה מתמדת מאז שנת 1997, השנה בה החל המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (ה-CDC) לעקוב אחרי המגמה.

בניסיון להסביר את "סוד ההצלחה" של האמריקאים לירידת הצריכה של הסיגריות, חברת המחקר הבינלאומית מתארת כמה סיבות, כולן קשורות לסלידה הגוברת של האמריקאים מסיגריות. לפיה, הפופולריות היורדת שלהם לא רק גרמה לצריכה לצנוח, אלא גם היוותה השראה לשורה של חוקים נגד עישון. לדוגמה, רוב הערים הגדולות אסרו על עישון במקומות ציבוריים, מסעדות וברים, מה שהופך את העישון לפחות נוח.

סוכנות החדשות הבינלאומית בלומברג מציג ניתוח נוסף שלא מתבסס רק על האיסורים וההגבלות על עישון כגורם לירידת אחוז המעשנים. על פי כתבה שפורסמה באתר, שיעורי עישון הסיגריות ירדו לרמה הנמוכה ביותר בארה"ב זה יותר מחצי מאה, כאשר במקביל הצרכנים פנו למוצרים חלופיים, נטולי עשן.

ע"פ הנתונים בבלומברג, רק 11.5% מהאמריקאים הדליקו סיגריות באופן קבוע בשנה שעברה, נתון טוב יותר אפילו מהיעד של 12% שהגדירה ממשלת ארה"ב במסגרת תכנית Healthy People. זאת על פי דו"ח ה-CDC. לכך מצטרפות הראיות של המעבר לתחליפי עישון: כאחד מכל חמישה מבוגרים דיווח על שימוש בתחליפי עישון בשנת 2021, כאשר השימוש בסיגריות אלקטרוניות עלה ל-4.5%.

חברות טבק שונות תרמו גם הן לשינוי בצריכת הטבק, והתרחבו לחלופות ניקוטין ללא עשן ובעירה עם הירידה בשימוש בסיגריות. מספר החלופות העישון גדל פי ארבעה בשנה מיוני 2021 עד 2022, על פי ניתוח של Truth Initiative.

אימוץ גישת "הפחתת הנזק" הנגרם מעישון באמצעות מעבר לתחליפי עישון שלא מכילים עשן, לא התחיל אצל האמריקאים. ניתן לראות מספר רב של מדינות שבמטרה להילחם במגפת העישון פעלו באופן אקטיבי על מנת להנגיש את השימוש בחלופות כאופציה עדיפה על המשך עישון סיגריות עבור אלה שבוחרים להמשיך לצרוך ניקוטין.

החלוצה מבין המדינות היא בריטניה שהציבה לעצמה יעד להוריד את מספר המעשנים מ13% ל-5% עד שנת 2030, כחלק מחזונה להיות "מדינה ללא עשן". משרד הבריאות הבריטי כבר פרסם הודעה דרמטית לפני מספר חודשים לפיה יעודד מיליון מעשנים להחליף סיגריות בתחליפי עישון במימון מלא של המדינה. זאת, במסגרת תכנית חדשה וראשונה מסוגה בשם "החלפה לשם הפסקה", שנועדה לסייע להפחית את שיעור מעשני הסיגריות בבריטניה.

רק לאחרונה פורסם מחקר חדש של אוניברסיטת ברונל בלונדון, לפיו "מעבר של מחצית מהמעשנים בבריטניה לאידוי או חימום טבק יביא להפחתה של 13% מהאשפוזים ויתורגם לחיסכון שנתי של 518 מיליון ליש"ט. ההערכה היא כי מעבר כזה מפחית ב-70% את הסיכוי לחלות במחלות הקשורות לעישון".

אל מדיניות בריטניה מצטרפת גם שוודיה, שעל פי ההערכות תהפוך השנה למדינה הראשונה בעולם "ללא עשן" עם 5.6% מעשנים בלבד, 17 שנים לפני היעד שקבע האיחוד האירופאי.

חשוב לציין, כי בעוד שהפופולריות של סיגריות ירדה בהתמדה מאז שנות ה-60, השימוש בהן נותר גבוה באוכלוסיות מסוימות, כולל אלו עם הכנסה נמוכה ואוכלוסיות באזורים כפריים. יש לטפל בפערים הללו באמצעות אסטרטגיות כמו הגדלת מחירי המוצרים, הפעלת קמפיינים חינוכיים וויסות מוצרים, אמרו חוקרים.

נושאים קשורים:  עישון,  סיגריות אלקטרוניות,  חדשות,  מחקרים,  ארה"ב
תגובות
28.11.2023, 16:36

כתבה מאוד מגמתית ומטעה. כמעט נוצר הרושם שהכתבה נכתבה מטעם ו/או מומנה על ידי חברות הטבק… סיגריה אלקטרונית מוצגת רק כמוצר חלופי ללא עשן, מבלי לציין שמדובר במוצר שמזיק בפני עצמו ושיש מחקרים שמראים על נזק להתפתחות המוח, ריאות ועוד. בנוסף לא מצוין שמחקרים מראים על עלייה משמעותית של שימוש במוצר זה בקרב בני נוער, בארה"ב, קנדה, אנגליה וגם בישראל. בישראל מוצר זה מוגדר כמוצר עישון לכל דבר וחלים עליו כל האיסורים החלים על סיגריות.