• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מתווה משרד הבריאות למאבק בעישון: מכירת סיגריות מגיל 21

על פי המתווה, תיאסר מכירת סיגריות אלקטרוניות חד פעמיות ובטעמים, יוטל מיסוי על מכשירי אידוי, יוגבלו נקודות המכירה והמוצרים יישאו תמונות אזהרה | היעד: הורדת שיעור המעשנים בישראל מתחת ל-5% עד ל-2035 | ביקורת ראשונה: אין התייחסות לנושא האכיפה

אזהרות מצולמות על חפיסות סיגריות. צילום: האגודה למלחמה בסרטן

משרד הבריאות פרסם הבוקר (ב') מתווה פעולה לצמצום עישון ומוצרי טבק. המתווה מתמקד במניעת התחלות עישון בבני נוער כולל בסיגריות רגילות, אלקטרוניות ונרגילות, על מנת למנוע דור נוסף שמתמכר להתנהגות שתפגע בבריאותו ובבריאות הסביבה.

המתווה לכלל מוצרי הטבק והעישון פורסם להערות הציבור, לאחר שבמאי השנה הקים המשרד צוות פעולה לאומי להתמודדות עם נזקי הסיגריות והסיגריות האלקטרוניות, שבחן מחדש את המדיניות בנושא ופעל על מנת למגר את התופעה. היעד: הורדת שיעור המעשנים אל מתחת ל-5% עד לשנת 2035.

עיקרי המתווה: איסור שיווק של מוצרים בטעמים, כשהכוונה לנוזלים במאיידים ובנרגילות; אכיפת מגבלת ריכוז הניקוטין של סיגריות אלקטרוניות; הגבלת נפח נוזל המילוי המותר לייבוא, שיווק ומכירה; החלת אזהרות גרפיות על כלל מוצרי הטבק והעישון, כפי שנהוג במקומות רבים בעולם עם צילום על גבי הקופסה של נזקי העישון והחלת אחידות חזותית על מוצרי העישון והאידוי (מעבר לאחידות של החפיסות.

המתווה גם כולל איסור מכירת סיגריות אלקטרוניות חד פעמיות, כאשר מכירת מוצרי טבק ועישון ייעשו בחנויות ייעודיות בלבד ויצומצמו מספר נקודות המכירה. כמו כן, העלאת גיל המכירה ל-21 ואכיפת איסור פרסום ברשת האינטרנט.

בתחום המיסוי, השוואת מיסוי על סיגריות אלקטרוניות ויתר מוצרי הטבק; החלת מיסוי על ניקוטין המיועד לשימוש שאינו רפואי והחלת מיסוי על המכשיר, כלומר על המכשיר המשמש לאידוי.

לצד פרסום המתווה הוצגו נתונים מהם עולה שיעורי שימוש בסיגריה אלקטרונית - 3% בכיתות ה'-ו' ו-0% בכיתות י' (לפחות שישה ימים בחודש האחרון); עלייה בשיעורי העישון של סיגריות רגילות (לפחות סיגריה אחת ביום), מ-4.8% בשנת 2019 ל-9% בשנת 2022. עלייה של פי ארבעה בהתחלות העישון בקרב בני נוער בישראל בגילאי 12-14 בשנה אחת, מ-3.4% ב-2021 ל-13.7% ב- 2022.

כמו כן, שיעור השימוש בסיגריות אלקטרוניות גבוה יותר מהשימוש בסיגריות רגילות. 4.8% דיווחו על שימוש בסיגריות אלקטרוניות לפחות שישה ימים בחודש האחרון לעומת 3.9% שדיווחו על שימוש בסיגריות רגילות בתדירות דומה. הנתונים מתוך סקר של HBSC שאינם  כוללים את המגזר החרדי.

שר הבריאות משה ארבל אמר כי "תופעת העישון במדינת ישראל הפכה למגיפה. שיעור המעשנים בקרב האוכלוסיה הבוגרת עומד כיום על יותר מ-20% ואנו עדים לעלייה בחשיפת בני הנוער לסיגריות אלקטרוניות, כל זאת, לצד הנזקים הקשים הנגרמים מעישון פאסיבי. מדובר בתופעה מדאיגה מאוד ומשרד הבריאות בראשותי נחוש לקדם צעדים לצמצומה ולהגביר את המודעות לפגיעה שנגרמת בעקבותיה. יש בידינו לעשות הרבה כדי להפחית את מספר המעשנים באוכלוסיה מחד, ולמנוע הצטרפותם של חדשים למעגל המעשנים מאידך".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, ציין כי לאחרונה שני בני נוער אושפזו בשל שימוש בסיגריות אלקטרוניות ואמר כי: "מגיפת העישון היא אחד מהאיומים המשמעותיים על בריאות הציבור, כשלפי ארגון הבריאות העולמי עישון טבק ומוצריו הוא סיבת המוות המובילה הניתנת למניעה. בשנים האחרונות, תופעת העישון גדלה ומתרחבת, ונזקי העישון החמורים גובים מדי שנה את חייהם של כ-8,000 נשים וגברים בישראל כתוצאה מעישון, 800 מהם כתוצאה מעישון כפוי (פסיבי)".

עוד הוסיף בר סימן טוב כי הסיגריות האלקטרוניות הן איום חדש וממשי על בריאות הילדים, בני הנוער והמבוגרים כאחד וכי נוכח מימדי התפשטות התופעה בחן המשרד את כלל הצעדים האפשריים, פעל ופועל בדרכים רבות על מנת להעלות את המודעות לסכנות שבשימוש במוצרים אלה. הוא הוסיף וקרא "לנקוט במדיניות מחמירה ובצעדים דרמטיים המתחייבים מכורח המציאות. כאשר ברור לכולנו כי הדרך הטובה ביותר להפסיק לעשן היא לא להתחיל לעשן", וכן קרא להורים "להכיר את האיום ולדבר עם ילדיהם על הנושא".

העדר התייחחסות לנושא האכיפה ולוחות זמנים ליישום

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, בירך על פרסום המתווה ואמר כי עבודת צוות הפעולה רצינית וחשובה לבריאות הציבור. "אם ההמלצות (כדוגמת אזהרות גרפיות) תיושמנה בהקדם, יינצלו חיי ישראלים רבים". עם זאת אמר כי "חסרים במתווה לוחות זמנים והחלטה על תכנית לאומית רב מערכתית מתוקצבת ומאוישת, בהתאם להחלטת ממשלה, שלא יושמה מאז 2011".

שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון, בירכה על המתווה ואמרה כי "מתווה הפעולה הכרחי למאבק במגיפת העישון ועצם קיומו מבטא הכרה של המדינה בצורך במאבק בתופעה". היא ביקרה את העדר התייחסות לאכיפה: "מטריד כי המסמך נעדר כל התייחסות למנגנוני אכיפה לעישון בישראל, בדגש על איסור מכירה לקטינים ואיסור פרסום ושיווק של מוצרי עישון. חקיקה בלבד, ללא הגדרת סמכויות פיקוח ואכיפה, לא יספיקו כנגד כוחן של חברות הטבק והניקוטין." היא הוסיפה ואמרה כי "כמו תמיד, המבחן יהיה ביישום, בדגש על לוחות זמנים, הצעות חוק, תקנות וצווים, הגדרת סמכויות למשרד הבריאות ולרשויות האכיפה השונות ותקציב". ‏

באגודה למלחמה בסרטן בירכו על המתווה, ולצד זאת דנה פרוסט, מנהלת מחלקת הסברה באגודה למלחמה בסרטן, ציינה גם היא את נושא האכיפה: "בנוסף לצעדים חשובים אלה, חיוני לדאוג לאכיפה נרחבת ויעילה של כלל חוקי העישון, כולל חוק איסור עישון במקומות ציבוריים והחוק לאיסור והגבלת השיווק של מוצרי עישון. זהו צעד קריטי היות וכבר היום ישנו איסור על מכירת מוצרי עישון לקטינים (מתחת לגיל 18) אך בפועל בשל בעיות אכיפה גם בני הנוער נגישים למוצרים.

"במקביל לצעדים אלה", הוסיפה פרוסט, "הגיעה השעה לשינוי ממשי ודרמטי בהשקעת המשאבים - כוח אדם ותקציבים - בתחום המאבק בעישון. יש להקים יחידה למאבק בעישון במשרד הבריאות שתוביל ליישום המדיניות הכוללת. יחידה ייעודית מתוקצבת במלואה (כולל תקני כוח אדם) לרבות מינוי והסמכה של גוף העוסק באכיפה, בבסיס תקציב משרד הבריאות".

נושאים קשורים:  מאבק בעישון,  חדשות,  משרד הבריאות,  סיגריות אלקטרוניות
תגובות
אנונימי/ת
21.08.2023, 21:10

יוזמה מבורכת עכשיו שיתחילו בלאכוף את החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים בייחוד בברים ובמקומות הבילוי שם מעשנים בחללים סגורים והרבה.

21.08.2023, 21:16

שיטת המיסוי העודף ממש הצליחה עד כה. לא נראה שכמות המעשנים פחתה. אבל כמות המיסים למדינה - ממש עלתה.

בזה זה מסתכם

כמה מטומטם: קראו בגיליון זה - מחקר בריטי: מעבר לתחליפי עישון יפחית ב-70% סיכוי לחלות.