מחקרים

ניבוי הצלחת טיפול בקרב חולי סרטן ראש צוואר של תאי קשקש

ממחקר אשר פורסם לאחרונה עולה כי beta-2 microglobulin מוגבר מהווה סמן מנבא לתוצאי טיפול חיוביים, וזאת בקרב חולי סרטן ראש צוואר של תאי קשקש המטופלים עם מעכבי נקודת בקרה

הטיפול עם אימונותרפיה לחלבון PD-1י(Programmed cell death protein‐1) מאושר לחולי סרטני ראש צוואר של תאי קשקש חוזרניים/ גרורתיים (recurrent or metastatic head and neck squamous cell carcinoma - R/M HNSCC). יעילות הטיפול מותנית בביטוי חיובי של PD-L1. ברם, אף בקרב אלו החיוביים לליגנד זה, יעילות הטיפול הינה מוגבלת.

במסגרת מחקר אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Cancer Research Communications ביקשו החוקרים לזהות ביומרקרים פוטנציאליים לניבוי תוצאים של אימונותרפיה בקרב חולי HNSCC.

מחקר זה בוצע במתכונת פרוספקטבית וכלל סך של 50 נבדקים, מהם נלקחה ביופסיה טרם קבלת הטיפול. החוקרים עשו שימוש בפרופיל דיגיטאלי מרחבי (digital special profiling – DSP)  לזיהוי של 71 חלבונים ב-4 מדורים מוגדרים מולקולרית (גידול, לויקוציט, מאקרופאג, סטרומה). החוקרים בחנו את הקשר בין מרקרים אלו לשרידות ללא התקדמות (progression-free survival – PFS) ולשרידות כוללת (overall survival – OS).

תוצאות המחקר הדגימו כי ביומרקרים אשר נמצאו עם קשר להארכת PFS כללו: בגידול- רמות מוגברות של beta-2 microglobulinי(B2M), LAG-3,יCD25, ו-4-1BB. בסטרומה - רמות מוגברות של B2M,יCD45 ו-CD4 ובמדור המאקרופגים - פיברונקטין נמוך. עוד נמצא כי ישנו קשר חיובי בין B2M מוגבר (בבדיקות כמותיות ושל mRNA) לאורך ה-PFS וה-OS. תוצאי PFS אשר התקבלו אושררו בעוקבה בלתי תלויה (יחס סיכונים: 0.41, רווח בר-סמך 95%: 0.19-0.93, P=0.034). גידולים בעלי ערכי B2M מוגברים הדגימו ריבוי תאי חיסון ומרקרים של נקודות בקרה חיסוניות. עוד הודגם, כי לביטוי של B2M קשר לשיפור בשרידות בקרב חולי HNSCC המטופלים עם ICI.

מתוצאות מחקר זה עולה כי ישנו קשר ישר בין ביטוי של B2M במדור הגידולי לתוצאי אימונותרפיה, וזאת בקרב חולי R/M HNSCC.יB2M מוגבר מהווה סמן לתוצאי טיפול חיוביים, וזאת בקרב חולי סרטן ראש צוואר של תאי קשקש המטופלים עם ICI.

מקור:

Niki Gavrielatou, Ioannis Vathiotis, Thazin Nwe Aung, Saba Shafi, Sneha Burela, Aileen I. Fernandez, Myrto Moutafi, Barbara Burtness, Panagiota Economopoulou, Maria Anastasiou, Periklis Foukas, Amanda Psyrri, David L. Rimm; Digital Spatial Profiling Links Beta-2-microglobulin Expression with Immune Checkpoint Blockade Outcomes in Head and Neck Squamous Cell Carcinoma. Cancer Research Communications 3 April 2023; 3 (4): 558–563. https://doi.org/10.1158/2767-9764.CRC-22-0299

נושאים קשורים:  מחקרים,  קרצינומה קשקשית של ראש וצוואר,  סרטן ראש-צוואר,  ביומרקרים,  מעכבי נקודות בקרה
תגובות