• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

טיפול פורץ דרך במום לבבי באמצעות תאי גזע טבוריים

תינוק בן 4 ימים מבריטניה שנולד עם מום בלב עבר ניתוח לב פתוח ללא הצלחה | תאי הגזע הוזרקו לליבו ועודדו את התחדשות שריר הלב | המנתח: "היום הוא ילד מאושר בן שנתיים. ככל הנראה הצלנו את חייו"

דגימות תאי גזע. אילוסטרציה

ה-BBC דיווח השבוע על הליך פורץ דרך של טיפול במום לבבי באמצעות תאי גזע טבוריים. פרופ' מאסימו קפוטו (Massimo Caputo) ממכון הלב של בריסטול שבבריטניה השתמש בזריקות תאי גזע כדי לתקן מום בליבו של תינוק בשם פינלי.

פינלי, כיום בן שנתיים, הוא "ילד קטן ושמח", אבל הוא נולד כשהעורקים הראשיים בליבו בכיוון הלא נכון. בגיל ארבעה ימים בלבד עבר פינלי בבית החולים המלכותי לילדים בבריסטול ניתוח לב פתוח ראשון, שנמשך 12 שעות.

למרבה הצער, הניתוח לא פתר את הבעיה ותפקוד הלב הידרדר משמעותית, כאשר הצד השמאלי של הלב סבל מחוסר חמור בזרימת דם. הוא נזקק לתמיכה של מכונת לב-ריאה, ותפקוד הלב שלו הידרדר באופן משמעותי. לאחר שבועות בטיפול נמרץ, שבמהלכם מצבו לא הוטב, הרופאים סברו שאין דרך קונבנציונלית לטפל בתינוק והוא נאלץ לקחת תרופות.

בשלב זה, פרופ' קאפוטו החליט לנסות הליך חדש, שהתבסס על הזרקת תאי גזע טבוריים שנלקחו מבנק תאי גזע. התאים הוזרקו ישירות לליבו של פינלי בתקווה שיסייעו לכלי דם פגומים להתפתח. התאים האלוגניים גודלו על ידי מדענים בבית החולים המלכותי החופשי בלונדון.

תאים אלוגניים יכולים להתפתח כרקמה שאינה נדחית על ידי הגוף, ובמקרה של פינלי, זו סייעה להתחדשות שריר הלב הפגוע. את רקמת תאי הגזע מגדלים על פיגום, שמיוצר באמצעות מדפסת ביו תלת מימדית, לצורך תיקון חריגות במסתמים בכלי הדם ולתיקון חורים בין שני חדרי הלב.

"ככל הנראה הצלנו את חייו של פינלי. גמלנו אותו מכל התרופות שלקח וגם מונטילציה", ציין פרופ' קפוטו. "הוא שוחרר מטיפול נמרץ וכעת הוא ילד קטן ומאושר". לדבריו, הוא מקווה לפתח את הטכנולוגיה כך שילדים שנולדו עם מחלת לב מולדת לא יזדקקו לניתוחים ויטופלו בהליך החדש.

נושאים קשורים:  מום מולד,  השתלת תאי גזע,  מום בלב,  חדשות,  בריטניה,  תא גזע טבורי
תגובות