מחקרים

התפתחותם של מבניים תאיים עצביים בגידולי לבלב מסוג IPMN

ממחקר אשר פורסם לאחרונה עולה כי שיא הצפיפות העצבית של גידולי IPMN הינה בגידולים בדרגת דיספלזיה גבוהה

לבלב (איור: אילוסטרציה)
לבלב (איור: אילוסטרציה)

ההתפתחות של מבנים עצביים תוך-גידולים נחשבת כיום לחלק חיוני מתהליך הקרצינוגנזה. ברם, מהלך התפתחות זו בניאופלזיות טרום-פולשניות (דרגת התמיינות נמוכה – Low Gradeי[LG] ו/או דרגת התמיינות גבוה – High Gradeי[HG]), תואר באופן חלקי בלבד.

במחקר אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת The Journal of Pathology ביצעו החוקרים ניתוח מפורט של עצבים בגידולים על פני הספקטרום הניאופלסטי, וזאת בגידולי לבלב מסוג IPMNי(Intraductal Papillary Mucinous Neoplasm). במחקר זה, השתמשו החוקרים בבדיקות אימונוהיסטוכימיה והיסטולוגיות.

תוצאות המחקר הדגימו כי ישנו קשר חיובי בין צפיפות העצבים לבין דרגת הדיספלזיה של הנגעים, קשר אשר לא הודגם בשלב בו הגידולים הפכו פולשניים (invasive IPMN - INV IPMN). צפיפות עצבים גבוהה יותר קשורה לביטוי מוגבר של גורם גידול עצבי (nerve growth factor - NGF) בתאי הגידול. עצבים תוך-גידוליים היו לא בשלים וחסרו סמנים של עצבוב סימפטתי, פאראסימפטתי ותחושתי. בנוסף, הדגימו החוקרים לראשונה את נוכחותם של תאים פרקורסורים עצביים (neural precursor cells – NPC) בסטרומה של גידולי הלבלב. הצפיפות של NPCs החיוביים לדאבלקורטין (doublecortin - DCX) הייתה גבוהה יותר בגידולי HG מאשר בגידולי LG. עם זאת, גידולי HG היו בעלי צפיפות גבוהה יותר בהשוואה לגידולי INV IPMN.

מתוצאות מחקר זה עולה כי שיא הצפיפות העצבית של גידולים הינה בגידולים בדרגת דיספלזיה גבוהה (המכונה לעתים קרובות carcinoma in situ) ולא לאחר פלישה. ממצאים אלה מצביעים על כך שאינטראקציות עצב-גידול לוקחות חלק חשוב בהתקדמות IPMN ועשויות לשמש בסיס למחקרים עתידיים ושיטות טיפוליות חדשניות.

מקור:

Trinh, V. Q. H., Roland, J. T., Wong, J., Revetta, F., Patel, K., Shi, C., ... & Tan, M. C. B. (2022). Peak density of immature nerve cells occurs with high‐grade dysplasia in intraductal papillary mucinous neoplasms of the pancreas. The Journal of Pathology258(1), 69-82.‏

נושאים קשורים:  מחקרים,  לבלב,  מבנים עצביים,  דיספלזיה
תגובות