• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

בשנה האחרונה אותרו בישראל מעל ל-6,500 איש שנחשפו להפטיטיס C

באוכלוסיית הסיכון נמצאים עולים חדשים מרוסיה ומאוקראינה, יוצאי חבר העמים ורומניה, מושתלי איברים ומקבלי מנות דם לפני שנת 92' ואנשים המזריקים סמים

HCV, הפטיטיס C, בדיקה (צילום: אילוסטרציה)

לרגל יום ההפטיטיס הבינלאומי (היום, ה'), עדכן אמש משרד הבריאות את נתוני התחלואה במחלה. במשרד הבריאות צוין כי בעקבות מלחמת רוסיה-אוקראינה ועלייה לישראל של עשרות אלפי יהודים מאוקראינה ומרוסיה, נוספו בשנה האחרונה בארץ יותר מ-26 אלף איש לקבוצת הסיכון לחלות במחלה.

ההערכה עתה היא ש-882,598 איש בישראל נמצאים בקבוצת הסיכון לחלות בהפטיטיס C, כולל העולים מאוקראינה ומרוסיה. באוכלוסיית הסיכון נמצאים יוצאי חבר העמים ורומניה, מושתלי איברים ומקבלי מנות דם לפני שנת 1992 ואנשים המזריקים סמים.

ד"ר יובל דאדון, מנהל התכנית הלאומית למיגור הפטיטיס C במשרד הבריאות, מסר: "בעבודה משותפת עם קופות החולים אותרו מעל ל-6,500 אנשים שנחשפו לנגיף והם נדרשים להמשך בדיקה וטיפול מתאים".

בפורום התכנית הלאומית למיגור מחלת הצהבת הנגיפית מסוג C, מנהלי קופות החולים, קרפ"ר בשירות בתי הסוהר, קרפ"ר בצה"ל, הנהלת המרכז לשלטון מקומי, המועצה הלאומית לכבד, החברה לחקר הכבד, איגודים ועמותות.

בפורום ציינו כי בכל שנה נפגעים אנשים רבים כתוצאה מסיבוכים הקשורים לנשאות הפטיטיס C. בכל שנה יש כ-20 השתלות כבד, 75 מקרים של כשל תפקודי וכ-250 אנשים שמאובחנים עם סרטן, כאשר כמעט את כל המקרים ניתן היה למנוע באמצעות אבחון על ידי בדיקה פשוטה וטיפול מוקדם, שעשוי להביא להחלמה של יותר מ-95% מהמטופלים.

צהבת נגיפית מסוג C היא מחלה דלקתית זיהומית של הכבד הנגרמת על ידי וירוס. ההדבקה העיקרית בנגיף היא דרך הדם. חומרת המחלה יכולה להשתנות החל ממחלה קלה מאוד עם מעט תסמינים או ללא תסמינים, עד למצב קשה הדורש אשפוז. בשלב ההדבקה הראשוני, בחודשים הראשונים לאחר ההידבקות בנגיף, המחלה יכולה להתבטא בדלקת כבד חדה או ללא תסמינים כלל.

רוב האנשים שנדבקים (כ-80%) בהפטיטיס C לא מצליחים להתגבר על הנגיף ומפתחים זיהום כרוני הנמשך כל החיים. אצל חלק מבעלי הזיהום הכרוני יכולה להתפתח גם שחמת הכבד ואצל מחצית מהחולים בשחמת, ריבוי הצלקות בכבד עלול לגרום לכשל בתפקוד הכבד ולצורך בהשתלת כבד, עד התפתחות סרטן הכבד. ארגון הבריאות העולמי סימן יעד: עד שנת 2030 הנגיף ימוגר.

נושאים קשורים:  הפטיטיס C,  ד"ר יובל דאדון,  עולים מרוסיה,  חדשות
תגובות