סוכרת סוג 2

סמנים ביולוגיים לניבוי אירועים קרדיווסקולריים באנשים עם סוכרת סוג 2

התצפיות ממחקר זה מדגימות כי סמנים של דלקת ועקה אנדותליאלית משקפים סיכון קרדיווסקולרי באנשים עם סוכרת סוג 2 ומחלה קרדיווסקולרית גלויה

10.02.2019, 16:04
אבי העורקים (צילום: אילוסטרציה)
אבי העורקים (צילום: אילוסטרציה)

ניבוי הסיכון לפתח מחלה קרדיווסקולרית הינו מאתגר קלינית בעת טיפול בסוכרת. החוקרים השתמשו בפאנל של בדיקות הדמיה וסקולריות, הערכות תפקודיות וסמנים ביולוגיים המשקפים מנגנוני מחלה שונים על מנת לזהות סמנים יעילים קלינית לניבוי של אירועים קרדיווסקולריים באנשים עם סוכרת סוג 2 עם וללא מחלה קרדיווסקולרית גלויה.

המחקר בוצע בתבנית עוקבה בהשתתפות 936 אנשים עם סוכרת סוג 2 אשר גויסו מארבעה מרכזים רפואיים באירופה. עובי אינטימה-מדיה קרוטידי ואזור פלאק, אינדקס לחץ דם קרסול-ברכיאלי, קשיחות עורקית, תפקוד אנדותליאלי וסמנים ביולוגיים בדם הוערכו בתחילת המחקר ובוצע מעקב אחר אירועים קרדיווסקולריים במשך תקופה של שלוש שנים.

החוקרים מצאו כי שיעור האירועים הקרדיווסקולריים באנשים עם סוכרת סוג 2 היה גבוה יותר באנשים עם מחלה קרדיווסקולרית גלויה (440 משתתפים) בתחילת המחקר לעומת המשתתפים ללא מחלה זו (496 משתתפים) (5.53 לעומת 2.15 אירועים לכל 100 שנות חיים, p<0.0001). אירועים קרדיווסקולריים חדשים באנשים עם סוכרת סוג 2 ומחלה קרדיווסקולרית גלויה היו קשורים עם רמות גבוהות יותר של סמנים דלקתיים (אינטרלאוקין 6, ליגנד כימוקין 3, פנטרקסין 3 ו-hsCRP) ומיטוגנים אנדותליאליים (פקטור גדילה הפטוציטי ו-VEGF A) בעוד שאירועים קרדיווסקולריים במטופלים עם סוכרת סוג 2 ללא מחלה קרדיווסקולרית גלויה היו קשורים בחומרת טרשת עורקים בתחילת המחקר (שטח פלאק קרוטידי חציוני 30.4 מ"מ רבוע לעומת 19.5 מ"מ רבוע, p=0.01). גורמי סיכון קונבנציונאליים, כמו גם מדידות של קשיחות עורקית ורקאטיביות אנדותליאלית, לא נמצאו קשורים עם אירועים קרדיווסקולריים.

התצפיות ממחקר זה מדגימות כי סמנים של דלקת ועקה אנדותליאלית משקפים סיכון קרדיווסקולרי באנשים עם סוכרת סוג 2 ומחלה קרדיווסקולרית גלויה בעוד שהסיכון לאירועים קרדיווסקולריים בקרב אנשים עם סוכרת ללא מחלה קרדיווסקולרית גלויה בעיקר קשורים לחומרת טרשת העורקים.

מקור: 

Shore, A.C. et al (2018). Diabetes Care. 41(10), 2212

נושאים קשורים:  סוכרת סוג 2,  ניבוי סיכון,  סמנים ביולוגיים,  סיכון קרדיווסקולרי,  אנדותל,  דלקת,  מחקרים
תגובות