• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

איגוד רופאי בריאות הציבור: להחזיר הטיפול בילדי בית הספר למדינה

כיום אחראי משרד הבריאות לטיפול רק בדרום ובצפון, ובמרכז ובירושלים מספקות את השירות חברות פרטיות; לדברי האיגוד: "התלמיד הוא רק מספר... אין רצף טיפולי"

כיתת בית ספר באשקלון (צילום: אילוסטרציה)

איגוד רופאי בריאות הציבור בהר"י הציג לוועדת החינוך של הכנסת נייר עמדה ובו דרישה להחזיר לאחריות ממשלתית את שירותי הבריאות לתלמיד תחת רשות אחת. כיום, השירות הזה מופעל בידי שלושה גופים, וחלקו הופרט.

משרד הבריאות מספק את שירותי הבריאות לתלמידים רק במחוזות דרום, אשקלון ומהשנה גם בצפון. שתי חברות פרטיות שעמן נחתמו הסכמים מספקות אותו בירושלים, בחיפה ובנתניה (נטלי) ובמחוזות תל-אביב והמרכז (פמי פרימיום). החוזים עמן חודשו באחרונה לשנתיים נוספות.

איוד רופאי בריאות הציבור, וגם הסתדרות האחיות, טוענים בין היתר כי השירות הנוכחי סובל מתת-תקצוב וכי מודל מיקור החוץ (ההפרטה) איננו מוצלח.

האחיות והרופאים הצביעו על כך שבעבר לכל בית ספר הייתה אחות קבועה. כיום במודל מיקור החוץ המופרט אחות אחת בממוצע ארצי מופקדת על בריאותם של 2,686 מתלמידים בממוצע ארצי, כלומר אחות אחת על 20 בתי ספר.

לדברי האיגוד, הספקיות במיקור חוץ פועלות לפי שיטה שבה יש להן מאגר של אחיות הנשלחות לבתי הספר השונים בהתאם לצורך. אנשי המקצוע הצביעו על כך שבמתוכנת זאת אין רצף טיפולי. "התלמיד הוא רק מספר; אין לאחיות מספיק מידע על מצבם הבריאותי של התלמידים למעט הצהרות בריאות של ההורים", נכתב.

פרופ' נדב דוידוביץ, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, אמר כי במודל ההפעלה כיום האחות היא לא יותר מקבלנית ביצוע. הנושא היחיד שלגביו היא נמדדת הוא עניין החיסונים. היא איננה עוסקת בקידום הבריאות בנושאים הלא מדידים: תכנית הדרכה למניעת השמנה, מניעת עישון, חינוך מיני, מחלות מדבקות. האחות איננה חלק מסגל בית הספר בהקשר לתכנית הלימודים.

האיגוד סבור שבתנאים שנוצרו, האחיות אינן מסוגלות למלא את תפקידן במובן הרחב. ד"ר חגי לוין, מזכיר האיגוד אמר בהקשר זה ל"מעריב": "אנחנו סבורים שנדרשת ראייה הוליסטית ואנו דורשים שהרשות שאנו מציעים תהיה אחראית לבריאות הילדים והתלמידים מהלידה ועד גיל 18".

העיתון דיווח, כי בשלב זה עמדת משרד הבריאות בנושא מעורפלת. סגן ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר אודי קלינר, שיבח בדיון בוועדת החינוך את החזרת שירותי בריאות הציבור בצפון הארץ לידי המדינה כפי שהיה בעבר. בעוד שנתיים המודל המופרט של השירות ואופן הביצוע ייבחנו מחדש. משרד החינוך, מסר "מעריב", נמנע להציג את עמדתו.

נושאים קשורים:  חדשות,  בית ספר,  איגוד רופאי בריאות הציבור,  הפרטה,  משרד הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
05.02.2018, 22:34

מה לגבי הרופאים בבתי הספר והכשרתם?

11.02.2018, 21:26

במסגרת עבודתנו כמתמחים במחלקות הילדים באגף "צהלון" של בי"הח יפו, היינו יוצאים לבדוק ילדים בתחנות "טיפת חלב" בבת-ים, חולון ואזור שתופעלו בידי לשכת הבריאות הממשלתית. ה"הכשרה" הועברה אלינו ע"י הרופאים הוותיקים במחלקות ובמשך הזמן אנחנו תידרכנו את הצעירים. היה חשוב מאד לבדוק תינוקות וילדים בריאים, לאחר שבמשך השבוע טיפלנו בילדים חולים ובתחנות למדנו שבדיקת בריאים ועיסוק מסוים ברפואה מונעת, משלים את ההתמחות שלנו ברפואת ילדים. השלמת הנושא היתה כאשר נכנסנו גם לבתי הספר והחילונו להתעסק, למעשה, ברפואת מתבגרים. כאשר הייתי כבר רופא מומחה, עבודתי נחלקה לחצי משרה בבית חולים ושישית משרה בתחנות לבריאות המשפחה (התואר שבא במקום "טיפת חלב") וגם בבתי הספר בישוב אזור. במשך עשרים שנות עבודתי באזור עברו מתחת ידי רוב ילדי אזור, כך שהיה רצף של מעקב למשך שנים, תוך תיאום עם מרפאת קופת חולים המקומית, למקרה הצורך שטיפולים ובירורים שונים.
לדעתי יש חשיבות לפעולות שמניתי לעיל, במסגרת התמחותו של רופא הילדים, בצד עבודתו בבית החולים. בתחנות ובתי הספר הוא יוכל ללמוד דברים נוספים שלא תמיד מגיעים אל הרופא העובד בבית חולים. כמו כן, רצוי שהמתמחה יעבוד, תחת הדרכה, גם במרפאות הקהילתיות של קופות החולים, כדי ללמוד את הנושא של טיפול החולה בקהילה.