חדשות

מרכזי השתלות בארה"ב מסרבים לקבל איברים מתורמים הסובלים מהשמנת היתר

הרופאים סבורים כי קבלת תרומה ממי שסובל ממשקל יתר משמעותי מסכנת את בריאותו, ומרכזים שונים מסרבים לקבל תרומה מאדם כזה, אלא אם ישיל עשרות קילוגרמים ממשקל היתר שלו

מערכת הרפואה האמריקנית מתמודדת כיום עם תופעת ה-Obesity, השמנת-היתר של האוכלוסייה. ה"ניו-יורק טיימס" דיווח אתמול (יום ג') על כך שרופאים בבתי חולים שבהם מבצעים השתלות איברים מסרבים לאשר תרומה להשתלת איבר, אם מתברר שהתורם סובל מעודף משקל משמעותי, גם כאשר מדובר בתורם שהוא קרוב משפחה בריא מדרגה ראשונה.

העיתון דיווח על מקרה של מתכנת בן 39 מקליפורניה שמרכז ההשתלות בבית החולים של אוניברסיטת סטנפורד דחה את בקשתו לתרום כליה לאמו החולה שנזקקה לתרומה כזאת. התברר שמשקל גופו של הבן הוא 127.6 ק"ג (גובה: 178 ס"מ). הוא נצטווה להשיל 31 ק"ג ממשקלו לפני שבקשתו תיבחן ויערכו לו בדיקות גנטיות. הגבר הזה, קבעו הרופאים, הוגדר "כבד גוף מדי" לתרומת איבר, ולהערכתם צעד כזה היה מסכן את בריאותו. העיתון ציין כי זו עוד תוצאה, בלתי צפויה, של תופעת השמנת היתר.

השמנת יתר (אילוסטרציה)

השמנת יתר (אילוסטרציה)

ד"ר סנדרה טאלר נפרולוגית מ"מאיו קליניק", החוקרת את בריאותם של תורמי איברים, ציינה כי כל מרכזי ההשתלה בארה"ב מתמודדים כיום עם הבעיה הזאת. "הסיכונים לגבי תורמים פוטנציאליים שסובלים מהשמנת-יתר לא מובנים עד היום באופן מושלם" הדגישה. כ-10% מהמרכזים לא מתירים לקחת תרומת איבר ממי שה-BMI שלו גבוה מ-30. כמעט מחצית מהמרכזים לא לוקחים תרומה מבעלי BMI של 35, אך חלק מהמרכזים כן מוכנים לקבל תרומה מתורמים הסובלים מהשמנת יתר משמעותית.

יש רופאים הטוענים שגישה זאת היא אחת הסיבות למחסור באיברים להשתלה מהחי. ד"ר מאלה סכדייבה ממרכז ההשתלות בבית החולים האוניברסיטאי נורת'-שור בלונג איילנד מסרה כי בשלוש השנים האחרונות 23 מ-104 תורמים פוטנציאליים של כליות הוגדרו כסובלים מתחלואת השמנת יתר, והודיעו להם שלא יוכלו לתרום עקב כך. רק שלושה הפחיתו קילוגרמים רבים ממשקלם לפני שהגישו שוב בקשה לתרום – ובקשתם נתקבלה. 24 תורמים פוטנציאליים נוספים היו בעלי BMI של מעל 30. זו קבוצה שכמה מרכזי השתלות דוחים את בקשתם לתרום.

לדברי העיתון, רשימת ההמתנה בארה"ב להשתלת כליות מונה עתה 92 אלף חולים, ושכיחותן של מחלות כליה נמצאת בעלייה, בין השאר עקב עליה בתחלואה בסוכרת. ליתר לחץ דם ולסוכרת יש קשר להשמנת יתר.

יחד עם זאת, על אף הדאגה שמגלים רופאים לגבי הסכנה שבנטילת תרומה מאדם הסובל מהשמנת יתר, שיעור התורמים שבקשתם לתרום התקבלה, למרות השמנת-היתר שלהם, נמצא בעלייה. ב-2008 שיעורם של אלה היה 20% מכלל התורמים לעומת 14% בשנת 2000.

לדיווח המלא

נושאים קשורים:  חדשות,  תרומת איברים,  השמנת יתר,  כירורגיה,  השתלת איברים,  נפרולוגיה,  תרומת כליה
תגובות