חדשות

בקרוב ב"שערי צדק": כלי מבוסס AI לשיפור הטיפול בסרטן הריאה

פרופ' ניר פלד וד"ר לילה רויזמן זכו למענק מחקר במסגרת תכנית 2020 HORIZON לפיתוח מודל בינה מלאכותית לניבוי הצלחת הטיפול התרופתי לסרטן ריאה על בסיס ניתוח נתוני המטופל

פרופ' ניר פלד, מנהל האגף האונקולוגי, וד"ר לילה רויזמן, מנהלת יחידת החדשנות לחקר הסרטן ב"שערי צדק". צילום: דוברות בית החולים

פיתוח חדשני במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים לניבוי תגובה לטיפול בסרטן ריאה בעזרת בינה מלאכותית יאפשר שיפור תוצאות הטיפול והצלת חיים של מטופלים החולים בסרטן ריאה, הגורם המוביל למוות מסרטן בגברים והשני בקרב נשים.

פרופ' ניר פלד, מנהל האגף האונקולוגי, יחד עם ד"ר לילה רויזמן, מנהלת יחידת החדשנות לחקר הסרטן ב"שערי צדק", החלו בפיתוח כלי חדשני החוזה את יעילות הטיפול האימונותרפי בחולי סרטן הריאה ומתבסס על נתוני המטופלים. הפיתוח מתקיים במסגרת קונסורציום אירופאי שבו משתתפים מרכזים אונקולוגיים בטיפול בסרטן ריאה מאיטליה, גרמניה, יוון, ספרד, ארה"ב וישראל.

מומחי "שערי צדק" זכו למענק מחקר תחת מטריית תכנית 2020 HORIZON לפיתוח הכלי - I3LUNG - העושה שימוש בבינה מלאכותית (AI) במטרה לחזות את הצלחת הטיפול התרופתי על בסיס נתוני המטופל ובכללם: הדמיית CT, בדיקות המעבדה, נתוני הרקמה ונתונים חלבוניים מרובים הנאספים במסגרת הפרויקט.המערכת תוטמע בעתיד בבית החולים הירושלמי.

ד"ר רויזמן מסרה: "למטופלים תהיה בקרוב אפשרות לקחת חלק בפסגת הטכנולוגיה העתידית בניבוי תגובה לטיפולי סרטן. הכלי החדשני שאנו מפתחים מבוסס בינה מלאכותית ויעשה שימוש במתודולוגיות של machine learning  וdeep learning (DL ו-ML) כדי לנתח מגוון רחב של מידע מבדיקות ההדמיה ומאפיינים קליניים וביולוגיים של הגידול".

כל הנתונים הללו יגיעו מניתוח רטרוספקטיבי של 2,000 מטופלים ממספר מרכזים בעולם, יחד עם גיוסם של 250 מטופלים חדשים למחקר פרוספקטיבי. במסגרת זו תיבחן ההשפעה של גורמים שונים כגון תורשה וגנטיקה של הגידול, מיקרוביום, אפיון ופעילות תאים של המערכת האימונית וסמנים חדשים נוספים. במקביל, יתבצע מחקר פסיכולוגי שישלב את ההיבט החווייתי והעדפות המטופלים כחלק מפיתוח כלי סיוע להחלטה משותפת.

פרופ' פלד מדגיש כי המיזם עשוי לתת מענה לצורך גובר בחיי היומיום של הקלינאים המתחבטים בין מגוון טיפולים רבים אשר זמינים לחולי סרטן הריאה. לדבריו, "אנו בישראל זוכים ליכולת הנגשה מלאה ועדכנית של כלל הטיפולים הקיימים בסרטן הריאה, דבר אשר היה תנאי להשתתפות במאמץ ייחודי זה.

"הנגשת טיפולים עדכניים אלה שינתה באופן דרמטי את השיח היומיומי בעולמנו המאפשר אף ריפוי גם לחולי סרטן גרורתיים, דבר שניתן היה רק לחלום עליו מספר שנים קודם לכן. זוהי זכות גדולה להיות חלק ממהפך קליני זה, וגאווה ישראלית גדולה להיות חלק מפרויקט מסוג זה״, מסכם פרופ' פלד.

נושאים קשורים:  פרופ' ניר פלד,  ד"ר לילה רויזמן,  חקר הסרטן,  סרטן ריאה,  חדשות,  בית החולים שערי צדק
תגובות