מחקרים COVID-19

נתונים חדשים על לונג קוביד בילדים: רק 6% הציגו תסמינים לאחר החלמה

נתונים שפורסמו בעבר הצביעו על שיעורים גבוהים בהרבה של לונג קוביד בקרב ילדים עד גיל 18 שנדבקו בקורונה - מחקר שנערך בשמונה מדינות מציג נתונים אחרים לגמרי

"המחקר המעודכן והאמין יותר שהראה שלבישת מסיכות אינה מצמצמת הדבקה נשלח אף הוא אל מערכת הפרסומים של ה-CDC, אך זה סירב לפרסמו". צילום: חן לאופולד/ פלאש 90

במחקר שנעשה בשמונה מדינות ופורסם בשבוע שעבר ב-JAMA Network Open נמצא שכמעט 6% מהילדים שהגיעו למלר"דים עם קורונה הציגו תסמיני לונג קוביד נמשכים 90 יום לאחר מכן. בקרב ילדים בני 14 ומעלה הימשכות התסמינים היתה ארוכה יותר. על סמך מחקר זה ניתן לומר כי שכיחות הלונג קוביד בקרב ילדים נמוכה יותר מאשר אצל מבוגרים, אבל התסמינים נמשכים זמן רב, לעתים חודשים אחרי המחלה.

הנתונים שפורסמו בעבר הצביעו על שכיחות של 25% ל-58% של לונג קוביד בקרב ילדים מגיל לידה עד 18 שנה שנדבקו בקורונה, כאשר תסמיני התופעה לא נקשרו לחומרת המחלה, אבל המחקר החדש מציג נתונים אחרים.

במסגרת המחקר בהובלת פרופ' נתן קופרמן מהמחלקה לרפואת חירום ולרפואת ילדים בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת קליפורניה, רואיינו ילדים שהגיעו לחדר המיון בין מארס 2020 לסוף ינואר 2021. רוב הילדים היו אמריקאים, אבל היו גם נבדקים מארגנטינה, קנדה, קוסטה ריקה, איטליה, פרגוואי, סינגפור וספרד. בסך הכל 1,884 ילדים שנדבקו בקורונה ו-1,701 ילדים שפנו לטיפול במיון מסיבות אחרות.

9.8% מהילדים שנדבקו בקורונה ואושפזו ו-4.6% מהילדים חולי הקורונה ששוחררו לביתם המשיכו לסבול מתסמינים שונים במשך 90 יום לאחר האבחנה. הילדים אושפזו לאחר שבמשך 48 שעות הציגו ארבעה תסמיני קורונה יותר בעת ההגעה למלר"ד.

עתה סבורים מחברי דו"ח המחקר החדש כי שיעור זה של תסמיני לונג קוביד נמוך מכפי שפורסם בדיווחים קודמים, שהסתמכו כנראה על מדגמים קטנים יותר של ילדים. שיעור זה נמוך גם משיעור החולים בלונג קוביד בקרב המבוגרים, שעומד על כ-33%.

5% מהילדים שלא חלו בקורונה אלא אושפזו מסיבות אחרות סבלו גם הם מתסמינים שונים, בהם עייפות, בעיות ריכוז וכאבי בטן למשך 90 יום. החוקרים העלו אפשרות שהתסמינים הללו הם תוצאה של הבידודים הממושכים והלמידה מרחוק, כך שייתכן שיש כאן השלכות פסיכולוגיות.

תסמיני הלונג קוביד היו שכיחים יותר אצל בני נוער מעל גיל 14 בהשוואה לצעירים יותר. ההערכה: למתבגרים ריכוז גבוה יותר של חלקיקים ויראליים של הנגיף בגופם בהשוואה לילדים הקטנים יותר. אפשרות אחרת: בני הנוער שנבדקו הצליחו לתאר ולבטא מילולית טוב יותר מה הם תסמינים ממושכים.

מכבר ידוע שהתסמין השכיח ביותר אצל הילדים שסבלו מלונג קוביד הוא עייפות, השכיחה ביותר גם אצל מבוגרים הסובלים מהתופעה. אובדן חוש ריח, שדווח במחקרים קודמים, לא היה שכיח לפי המחקר האחרון. תסמינים שכיחים נוספים שעליהם התלוננו הילדים: שיעול, בעיות נשימה, הפרעות במערכת העיכול, כאבי ראש ועצבנות.

תסמונת הקורונה הממושכת, לונג קוביד, היא השם שניתן למחלה שונה מהקורונה ה"רגילה" שבה התסמינים נמשכים יותר מ-12 שבועות ובעוצמה משתנה. כמה מהתסמינים נעלמים וחוזרים, ואחרים אינם מופיעים בתחילת המחלה ומתפרצים רק לקראת ההחלמה או לאחריה. בין התסמינים שעליהם מדווחים מחלימי הקורונה: שיעול, קוצר נשימה, עייפות, כאבי שרירים, בעיות זיכרון, חרדה, דיכאון, פריחות בעור ושלשולים.

יש דיווחים בדבר החמרה במחלות שונות בעקבות הידבקות בנגיף: סוכרת ומחלות מעי דלקתיות (קרוהן וקוליטיס) או מצבים ראומטולוגיים. כיוון שניתן לקבוע על סמך בדיקות דם שהנגיף נעלם הודות לנוגדנים בגוף שהתגברו עליו, רק אז החולה מוכרז כמחלים. אבל תופעות הלונג-קוביד צצות מאוחר יותר ובמקרים נדירים דיווחו חולים על קרישיות יתר קטלניים, התקפי לב, שבץ מוחי, פקקת ורידים ברגליים, אי ספיקת לב והפרעות קצב לב.

במקרים של תסמינים כרוניים – ללא אבחנה קלינית שמדובר בקורונה – המשויכים לתסמיני לונג קוביד, יידרשו המטופלים לעבור בדיקה סרולוגית, להימצא במעקב ובטיפול בנוגדי קרישה, בעיקר כאשר קיימת סכנת להיווצרות קרישי דם במוח, בריאות, בלב ובאיברים אחרים. כל אלה גם מיוחסים לתופעה הדלקתית הסוערת שחולל הנגיף בעת שחדר לגוף. טיפולים אחרים נדרשים כשמדובר בעייפות ממושכת, וביניהם פעילות גופנית, הידרותרפיה, טיפול בנוגדי דיכאון וייעוץ פסיכיאטרי.

נושאים קשורים:  מחקרים,  לונג קוביד,  ילדים,  קורונה,  חדשות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
25.07.2022, 19:48

אם אחרי שנה זה ירד מ-25-58% ל-6% במדגם גדול ונכון יותר, לא יהיה מפתיע לגלות בעוד זמן דומה איך הקונספט של לונג קוביד בילדים משתווה לכל הוירוסים האחרים ומתפוגג לו לאיטו.
האם נזכה לשמוע אז הכרה כלשהי בטעות מחסידי הלונג קוביד?