• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
מחקרים

אוליגופרוקטוז משקם רמות חומצות שומן קצרות לאחר ארוחה עתירת שומן

ממחקר אשר פורסם לאחרונה עולה כי הייצור של רמות חומצות שומן קצרות מופחת בקרב אלו עם השמנת יתר

21.07.2022, 15:23

להשמנת יתר קשר לדיאטה מערבית דלה בסיבים. צריכת פרה-ביוטיקה מביאה לירידה במשקל. סיבים משרים יצירה של חומצות שומן קצרות (Short- chain fatty acid – SCFA) ומתן SCFA עוזר להומאוסטזיס המטבולי. ברם, ישנו דיון בדבר תפקידם של SCFA אנדוגנים בהתפתחות של השמנת יתר.

במחקר אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Obesity ביקשו החוקרים לבחון את היצירה והספיגה של  SCFAלאחר ארוחה (postprandial) בעכברים עם דיאטות שונות. הקבוצות שנבדקו כללו עכברים בריאים (הניזונים מתזונה מבוססת גרעינים ודגנים – Chow fed), כאלו עם השמנת יתר הניזונים מדיאטה מערבית עתירת שומן (high fat diet – HFD) וכאלו הניזונים מתזונה עתירת שומן בשילוב תוספי אוליגופרוקטוז (Oligofructose – OFS; תזונת HFD+OFS).

במחקר זה נבדקו עכברי Sprague-Dawley זכרים אשר הוזנו בדיאטה מבוססת דגנים או לחילופין בדיאטת HFD במהלכם של 5 שבועות ועם/ללא 3 שבועות נוספים של 10% תוספי OFS. רמות SCFA נמדדו באיליום, בצקום, במעי הגס, בוריד שער הכבד ובוריד הנבוב בזמנים של 2, 4, 6 ו-8 שעות לאחר ארוחה.

תוצאות המחקר הדגימו כי רמות SCFA בצקום ובוריד שער הכבד היו מופחתות בקרב העכברים עם השמנת יתר, זאת בהשוואה לקבוצת הבקרה ולמרות שלא היה הבדל בריכוז ה-SCFA בתזונה שניתנה לקבוצות השונות. מתן תוספי OFS לקבוצה עם תזונה משולבת (עכברים עם השמנת יתר) הביאה לעלייה ברמות ה-SCFA בצקום ובוריד שער הכבד. רמות בוטיראט נמצאו כבעלות קשר ישר לרמות פפטיד GLP-1 (Glucagon Like Peptide - 1), להשמנה (adiposity) ולרמות יחסיות של חיידקי Roseburia.

מתוצאות מחקר זה עולה כי מתקיים קשר בין השמנת יתר לייצור מופחת של SCFA ושמתן תוספי OFS מביא לעלייה ברמות ה-SCFA. בנוסף לכך, ייצור בוטיראט שלאחר ארוחה נצפה כבעל השפעה חיובית על ההומאוסטאזיס האנרגטי של הנבדקים.

מקור:

Meyer, R. K., Lane, A. I., Weninger, S. N., Martinez, T. M., Kangath, A., Laubitz, D., & Duca, F. A. (2022). Oligofructose restores postprandial short‐chain fatty acid levels during high‐fat feeding. Obesity30(7), 1442-1452.‏

נושאים קשורים:  מחקרים,  חומצות שומן קצרות,  אוליגופרוקטוז,  בוטירט,  השמנת יתר
תגובות