מחקרים

האם קאנאקינומאב יכול להפחית את הפעילות הקלינית של אנמיה חרמשית?

נמצא כי לקאנאקינומאב יש פעילות קלינית בהפחתת מדדי דלקת בחולים עם אנמיה חרמשית, אך לא הציג יעילות מספקת בהפחתת כאבים

06.07.2022, 15:20
תאי דם (איור: אילוסטרציה)
תאי דם (איור: אילוסטרציה)

הפרשה מוגזמת של תוכן תאי דם אדומים (Red Blood Cells - RBC) מפורקים לזרם הדם במטופלים עם אנמיה חרמשית (Sickle Cell Anemia - SCA) יכול להפעיל את האינפלמוזום. האינפלמוזום הוא אוליגומר רב-חלבוני התומך בהבשלה והפרשה של ציטוקינים מעודדי דלקת, וביניהם אינטרלוקין 1βי(Interleukin-1β - IL-1β). החוקרים שיערו כי חסימה של IL-1β על ידי קאנאקינומאב בחולים עם SCA יביא להפחתה בסמנים הדלקתיים ובפעילות הקלינית של המחלה.

בכתב העת BLOOD פורסמו ממצאים ממחקר פאזה 2b אשר בוצע במתכונת אקראית עם סמיות כפולה במספר רב של מרכזים רפואיים. למחקר גוייסו נבדקים בגילאי 8 עד 20 שנים עם SCA (HbSS או HbSβ0-thalassemia), רקע של התקפי כאב חמורים ורמות מוגברות של חלבון C תגובתי (C-Reactive Protein - CRP) עם רגישות גבוהה בשיעורים של מעל 1 מ"ג/ליטר בעת הסקירה. נבדקים אלו הוקצו אקראית ביחס של 1:1 לקבלת שישה טיפולים חודשיים עם קאנאקינומאב תת-עורי במינון של 300 מ"ג או אינבו. התוצאים נבדקו בהתייצגות וכעבור 4, 8, 12, 16, 20 ו-24 שבועות וכללו תוצאים בדיווח עצמי, שיעור אשפוזים, תופעות לוואי (Adverse Events - AE) ותופעות לוואי חמורות (Serious Adverse Events - SAE). 48 מתוך 49 נבדקים שגוייסו למחר היו תחת טיפול עם הידרוקיסאוריאה בעת גיוסם למחקר.

תוצאות המחקר הדגימו, כי על אף שהמטרה העיקרית לא הושגה (הפחתה בכאבים ברמה מוגדרת מראש), בהשוואה למטופלים בזרוע הטיפול עם אינבו, אלו שטופלו עם קאנאקינומאב הראו ירידה בסמנים לדלקת, היארעות של AE ו-SAE מקושרים ל-SCA, וכן במספר ומשך האשפוזים. כמו כן, נצפתה מגמת ירידה בעוצמת הכאב, עייפות והיעדרויות מבית הספר ומהעבודה. ניתוח post-hoc חשף כי ניתן להפחית את הדלקת המקושרת ל-SCA על ידי חסימה סלקטיבית של IL-1β בעזרת קאנאקינומאב עם פוטנציאל לתועלת טיפולית.

מסקנת החוקרים הייתה כי טיפול עם קאנאקינומאב יעיל בהפחתת מצב דלקתי בחולים עם SCA על ידי חסימה סלקטיבית של IL-1β.

מקור:

David C. Rees, et al. (2022) “A randomized, placebo-controlled, double-blind trial of canakinumab in children and young adults with sickle cell anemia.” Blood, April 2022. Vol. 139, Issue 17, p. 2642–2652. doi.org/10.1182/blood.2021013674

נושאים קשורים:  מחקרים,  אנמיה חרמשית,  קאנאקינומאב,  דלקת,  תאי דם אדומים,  אינטרלוקין
תגובות