מחקרים

זיהוי אינדיבידואלי של הפרעות בתפקוד המיני במטופלים פסיכיאטריים

מודל לימוד מכונה יודע לזהות מטופלים פסיכיאטריים בסיכון לפגיעה בתפקוד המיני

27.06.2022, 15:14
בעיות בתפקוד המיני, שפיכה מוקדמת (צילום: אילוסטרציה)

הפרעות בתפקוד המיני נפוצות במטופלים עם הפרעות נפשיות ויכולות להוביל לפגיעה משמעותית באיכות חייהם. זיהוי מוקדם של הפרעות תפקוד המיני במתאר קליני יכול לסייע הן למטופלים והן לקלינאים לטייב את אפשרויות הטיפול בהפרעות בתפקוד המיני. כמו כן, לקיחת ההפרעות בתפקוד המיני בחשבון  בעת טיפול באבחנות ראשיות אחרות יכולה לסייע בהיענות המטופלים לטיפול. לרוב מתעלמים מהזיהוי של הפרעות תפקוד המיני בקליניקה ולכן ניסו החוקרים להבין האם ניתן לזהות מטופלים בסיכון גבוה להפרעות תפקוד המיני ברמה האינדיבידואלית באמצעות הערכת גורמי סיכון ידועים במודל של לימוד מכונה.

במחקר שממצאיו תוארו בכתב העת Scientific Reports העריכו החוקרים 135 משתתפים אשר הופנו למרכז בריאות נפש שלישוני בעיר במערב קנדה באמצעות שימוש במידע מתיקיהם הרפואיים אשר כלל גיל, מין, אבחנת הרופא, טיפול תרופתי, וסולם החוויות המיניות של אריזונה. לאחר מכן נבנה מודל של לימוד מכונה אשר הותאם למידע, כאשר הפרעות תפקוד המיני שנגזרו על פי סולם החוויות המיניות של אריזונה היו תוצא המטרה ושאר המשתנים שימשו כמשתנים מנבאים.

תוצאות מודל לימוד המכונה הראו כי המודל הצליח לזהות מקרים אינדיבידואליים של הפרעות תפקוד המיני – והגיע לדיוק של 0.736 עם רגישות של 0.750 וסגוליות של 0.721. כמו כן, זיהה המודל את הנוכחות של הפרעת דיכאון מאג׳ורי, ומין נשי כגורמי סיכון ואת הפרעת קשב וריכוז עם היפראקטיביות כגורם פוטנציאלי מגן.

מחקר זה מדגיש את השימושיות של סקירת הפרעות תפקוד המיני במתאר של קליניקה פסיכיאטרית, ומציג הוכחת היתכנות לגישה של לימוד מכונה לסקירה של הפרעות תפקוד המיני במטופלים פסיכיאטריים. בכך ניתן לשפר באופן משמעותי את איכות חייהם של מטופלים אלה.

מקור:                                                       

Liu Y. et al. Scientific Reports (2022). https://doi.org/10.1038/s41598-022-13642-y

נושאים קשורים:  מחקרים,  הפרעה בתפקוד מיני,  דיכאון מאג'ורי,  למידת מכונה,  הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות
תגובות