מחקרים

השמנה ועליית משקל בהריון ואסתמה ואטופיה בילדים

BMI גבוה בהריון לא קשור לסיכון הצאצא לפתח אסתמה

הריון. אילוסטרציה

השמנה באם יכולה להשפיע על הסיכון של צאצאים לפתח אסתמה ומצבים אטופיים על ידי שינוי ההתפתחות של מערכת החיסון של היילוד. עם זאת, מעט מאוד מחקרים מעריכים את העלייה במשקל במהלך ההריון. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להעריך את הקשר שבין ה-BMI של האם ועלייה במשקל במהלך ההריון והסיכון לפתח צפצופים עקביים, אקזמה, אלרגיה ואסתמה בצאצא עד אמצע הילדות.

במחקר שממצאיו תוארו בכתב העת Annals of Allergy, Asthma and Immunology כללו החוקרים 5,939 ילדים מעוקבה לונגיטודינאלית מבוססת אוכלוסייה בשם Upstate KIDS, שכללה ילדים אשר נולדו בצפון מדינת ניו יורק (בין 2008 ו-2019). את הדיווח על צפצופים עקביים, אסתמה, אקזמה ואלרגיה העבירו האימהות במספר נקודות זמן לאורך הילדות המוקדמת ואמצע הילדות של הילדים שהשתתפו במחקר. לאחר מכן השתמשו החוקרים ברגרסיית פואסון עם robust standard errors על מנת להעריך את יחסי הסיכונים המתוקננים ואת רווחי הסמך של צאצאים לתוצאים אטופיים בהתאם ל-BMI אימהי והעלייה במשקל במהלך ההריון.

תוצאות המחקר הראו כי ה-BMI במהלך ההריון היה קשור לסיכון מוגבר לצפצופים עקביים עד גיל 3 גם לאחר תקנון למצבים אטופיים באם (השמנה בדרגה I: יחס סיכונים מתוקנן – 1.58, רב״ס 95% - 1.13-2.20; השמנה בדרגות II-III: יחס סיכונים מתוקנן – 1.69, רב״ס 95% - 1.22-2.35). לעומת זאת, לא נמצאו קשרים מובהקים בין ההשמנה באם ודיווח על אסתמה עד אמצע הילדות. בנוסף, לא נמצאו קשרים בין ה-BMI בהריון ותוצאים אטופיים הן בילדות המוקדמת והן באמצע הילדות. כמו כן, גם עלייה במשקל במהלך ההריון לא נמצאה כקשורה לסיכון מוגבר לצפצופים עקביים בילדות המוקדמת או אסתמה באמצע הילדות.

ממחקר זה עולה כי ה-BMI האימהי במהלך ההריון היה קשור לסיכון מוגבר לצפצופים בצאצא, אך מנגד עלייה עודפת במשקל במהלך ההריון באופן כללי לא הייתה קשורה לאסתמה או אטופיה בילדות.

מקור:

Polinski K. et al. Annals of Allergy, Asthma and Immunology (2022). https://doi.org/10.1016/j.anai.2022.04.032

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת טייפ 2 באסתמה,  אסתמה,  השמנה בהיריון,  הריון,  אטופיה