COVID-19 בישראל

76% מבני 11-5 כלל לא חוסנו אך ניתנה המלצה למנה שלישית עבורם

נוכח העלייה בתחלואת הקורונה בשבועות האחרונים, הצט"מ ממליץ על מנת חיסון שלישית לקבוצת גיל זו בחלוף שלושה חודשים מקבלת המנה השנייה או מההחלמה

ילד מקבל את החיסון לקורונה במרפאת הכללית בירושלים. צילום ארכיון: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

עד כה, למרות זמינות גבוהה של חיסונים לקורונה, טרם חוסנו בישראל 76% מהילדים בני 11-5. אמש הוחלט במשרד הבריאות להמליץ על מנת חיסון שלישית לבני גיל זה בחלוף שלושה חודשים מקבלת המנה השנייה או מההחלמה.

ההנחיה הרשמית הועברה במכתב שנשלח לקופות החולים ובו עדכון למדיניות החיסון לילדים בגילים אלה.

הנחיית המשרד ניתנה בהמשך להמלצת הצוות לטיפול במגיפות (צט"מ) מהשבוע שעבר, לפיה יש לאפשר להורים לילדים בקבוצת הגיל הזו לקבל מנת חיסון נוספת. המלצת הצט"מ ניתנה נוכח העלייה בתחלואת הקורונה בשבועות האחרונים, והזמן שחלף ממועד ההתחסנות במנות הראשונה והשנייה.

גם ה-CDC האמריקאי, לצד גופים מקבילים במדינות שונות, המליץ על אותה מדיניות.

לפי נתוני משרד הבריאות, העלייה בתחלואה נמשכת. אתמול אובחנו 7,661 מאומתי קורונה חדשים אתמול. מקדם ההדבקה: 1.46. 119 חולים מאושפזים במצב קשה, מהם 27 מונשמים. עד כה נפטרו מתחילת המגיפה בישראל 10,882. במנת החיסון הראשונה חוסנו בישראל מעל 6.7 מיליון, בשנייה 6.142 מיליון, בשלישית 4.496 מיליון וברביעית 817,133.

האפשרות של מתן חיסון שלישי לילדים בקבוצת הגיל הזו רלוונטית כיום רק לחלק קטן יחסית מבני אותה קבוצת גיל, משום ש-76% מהילדים בני 11-5 לא חוסנו כלל, ומבין אלה שחוסנו יש גם כאלה שקיבלו את המנה השנייה לפני פחות משלושה חודשים.

בקבוצת הגיל הזו שיעורי ההתחסנות הם הנמוכים ביותר, גם ביחס לקבוצת הגיל של בני 15-12 שבה שיעור הלא מחוסנים הוא 42%. בקרב מתבגרים בני 19-16 שיעור הלא מחוסנים הוא 22%.

הסיבות העיקריות לשיעור ההתחסנות הנמוך בקרב בני 11-5: קמפיין הסברתי לא מוצלח של משרד הבריאות, לצד חשש ההורים וחוסר אמון בהצדקה של מתן החיסון לילדים שברוב המכריע של המקרים חווים את המחלה בצורה קלה. סיבה נוספת היא דעיכת הגל החמישי של הקורונה שהוביל לשיעורי התחסנות נמוכים באופן כללי בציבור.

ד"ר יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ומניעת זיהומים במרכז הרפואי וולפסון וחברה בצט"מ, מצוטטת בדיווח בנושא הזה  של עידו אפרתי ב"הארץ": "התפישה של רובנו היא שחיסון הבסיס הוא שלוש מנות ולא שתי מנות. זה לא אומר שנצא עכשיו במבצע מטורף לחיסון לילדים, אבל כן יש לאפשר זאת להורים המעוניינים בכך. התחלואה בילדים היא אמנם קלה אבל החיסון הוא בטוח ואנחנו רואים גם תופעות של לונג ופוסט קוביד בילדים שניתן למנוע".

פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר איגוד רופאי הילדים, רואה את ההחלטה כנכונה: "בדיון הצט"מ אמרתי שצריך להמליץ על החיסון השלישי, ללא קמפיינים, ומי שרוצה יתחסן ומי שלא - לא. אבל הדגשתי שיש להמליץ ולא רק לאפשר. חיסוני הקורונה מורכבים משני חיסונים ועוד מנת דחף, גם למבוגרים וגם לילדים".

נושאים קשורים:  קורונה,  חיסונים,  חיסון ילדים,  19-COVID,  חדשות
תגובות
16.06.2022, 08:33

דיוני הצט"מ סגורים (ולאחרונה גם ב-FDA), המלצות רופאי הצט"מ משרד הבריאות אינן מתבססות על חישוב מידתי כוללני של התועלת והסיכון.
סארס-קוב-2 אינו מסוכן לילדים, שרובם כבר נדבקו בו והחלימו.
העלון לצרכן מגדיר את הגיל המינימלי לחיסון: 12 שנים
https://mohpublic.z6.web.core.windows.net/IsraelDrugs/Rishum01_3_447313822.pdf
הזן השולט רחוק מאד מהזן של החיסון
החיסון אינו מונע הדבקה
לוח הבקרה (דשבורד) מראה שיעור הדבקה גדול יותר בילדים מחוסנים
אף לא אחד נתן את הדין על האפלייה הממוסדת של הילדים שלא חוסנו בקמפיין האחרון.
מה קורה כאן ?

20.06.2022, 10:05

תומכת בכל מילה! תודה רבה על יושר ואומץ גם בתקופה הכי קשה!

גם לי לא ברורה ההצדקה לחיסון שלישי בילדים. יתרה מזאת, על פי נתוני משרד הבריאות, כפי שמופיעים בדשבורד, ילדים מחוסנים (וגם מבוגרים) נדבקים יותר מאלה שלא חוסנו. קיים חשש סביר שהחיסון פוגע בתגובה החיסונית לאורך זמן, בעיקר בכל הנוגע להגנה מפני וריאנטים חדשים. אשמח להבין כיצד ועל סמך מה התקבלה ההחלטה.