דעות

כשיו"ר הר"י מכנה מפגינים "מתנגדי חיסונים מיליטנטים", המשמעות היא כבדת משקל

ד"ר רעיה ליבוביץ, חברת קבוצת הרופאים "אפשר גם אחרת": "יו"ר ההסתדרות הרפואית רותם את ציבור הרופאים שאותו הוא מייצג בעניין שאינו בתחום מקצועיותה של ההסתדרות הרפואית"

מפגינים מול ביתה של ד"ר שרון אלרעי-פרייס. צילום: הרשת החברתית

בשבוע שעבר שלח יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, מכתב לראש הממשלה (שהופץ גם לשרי הממשלה, לבכירי משרד הבריאות ולחברי ההסתדרות הרפואית) בנוגע להפגנות שמתקיימות בימים אלה מול ביתה של ד"ר שרון אלרעי-פרייס. במכתבו, ביקש מראש הממשלה שיתערב אישית להפסקת הפגנות אלו באופן מיידי, שכן – לשון המכתב – "על אף כל הצעדים שננקטו עד כה, נמשך מסע השיסוי, הרדיפה והפגיעה בראש שירותי בריאות הציבור".

עוד מציין המכתב כי "הפעם מדובר בקבוצה של כ-20 מתנגדי חיסונים מיליטנטים שהובילו הפגנה בלתי חוקית מול ביתה הפרטי של ד"ר אלרעי-פרייס תוך השמעת גידופים בקולי קולות והפרעה קשה ביותר למשפחתה ולשכניה. חלק מהמפגינים עוכבו לחקירה אך שוחררו על ידי בית המשפט מבלי שהם נדרשים לחתום על המתווה שהציגה המשטרה, זאת לקול תשואות הרודפים".

אני וחבריי (ראו רשימה בהמשך), המייצגים את קבוצת הרופאים "אפשר גם אחרת", המונה למעלה ממאה רופאים מכל שדרות העשייה הרפואית בארץ, המציעה גישה ודרכי התמודדות שונים בתכלית למשבר הקורונה, התפלאנו מאוד למקרא מכתב זה של יו"ר הר"י, ואנו מביעים הסתייגות מתוכנו.

ראשית, בדברים אלה נשמעה ביקורת על החלטת בית המשפט לשחרר את המפגינים. נראה כי חל כאן בלבול – במקום לקבל שאם כך החליט כבוד בית המשפט, הרי שזוהי ההחלטה המחייבת והראויה ביותר, הרי שמהמכתב עולה שרופא – בכיר ומכובד ככל שיהיה – מערער על החלטת בית המשפט ומטיל את כובד משקלו המקצועי, ואף – במשתמע – רותם את ציבור הרופאים שאותו הוא מייצג, בעניין שאינו בתחום מקצועיותה של ההסתדרות הרפואית. כרופאים ישראלים, אנו מבקשים מיו"ר ההסתדרות לחזור בו מהביקורת הקשה הזו, שמשמעויותיה כבדות משקל.

שנית, המכתב קרא "לכנס את שרי המשפטים, ביטחון הפנים והבריאות", וזאת בשבוע שבו שוב התרחשו במדינה אירועים איומים של ממש (דוגמת רצח אזרחים חפים מפשע). אנו סבורים שבעת הזו ובהקשר הזה, הבקשה הזו הינה מוגזמת ובלתי-תואמת. אנו סבורים שלשרים המכובדים הללו יש עיסוקים חשובים ומהותיים יותר כעת.

כשמכתבו של יו"ר ההסתדרות הרפואית הזכיר שהמפגינים "ממררים את חייה של ראשת בריאות הציבור", לא יכולנו שלא להיזכר כיצד אך לפני חודשים ספורים מקובל היה לדבר על הצורך "למרר את חייהם של  מי שלא מתחסן"

אכן, אנו מבינים שיש כעת רעש בכמה רחובות בחיפה במוצאי שבת, וצר לנו מאוד על אי הנוחות שנגרמת לתושבי האיזור ולבני משפחת פרייס. הפגנות הן אף פעם לא שקטות – זה טיבן וזוהי מהותן, מקדמת דנא. חשוב להדגיש – אין במכתב שלנו כדי לתמוך בבחירה להפגין דווקא במיקום זה; אך אילו כל אחד מאיתנו היה ראש שירותי בריאות הציבור, יותר משהיינו מוטרדים מהרעש או מההמולה, היינו מוטרדים מאוד מהשאלה: מדוע יש אזרחים רבים במדינה, שמוצאים את עצמם כל כך פגועים ממדיניות משרד הבריאות ומקדישים את עצמם להפגנות האלו שבוע אחרי שבוע? בהקשר הזה, מעניין לדעת האם ראש בריאות הציבור נפגשה עם המפגינים על מנת לשמוע את אשר על ליבם.

איננו יכולים כמובן לדבר בשמם של המפגינים, אשר בניגוד לכינוי "מתנגדי חיסונים מיליטנטים" שהודבק להם, כוללים אנשים מכל שדרות החברה הישראלית והם בעלי תפיסות עולם שונות ומגוונות. אבל אם בכל זאת ננסה לבטא את הלך רוחם, הרי שהם מוחים כנגד העובדה שבשנה האחרונה, הם (או ילדיהם) נאלצו לעבור התערבות פרמקולוגית נגד רצונם, תוך איומים ופגיעה בעבודתם ושגרת חייהם.

ישנם היום בארץ אנשים שלא רצו להתחסן כנגד קורונה, ואיבדו בשל כך את מקום עבודתם. ישנם חיילים שהוערו באישון לילה כדי להילקח (בהיחבא כמעט) לקבל חיסון, ובהמשך גם זריקת דחף. ישנם בני נוער, שעברו חרמות חברתיים קשים בשל אי רצונם או אי רצון הוריהם שיתחסנו.

ישנם אלפי ילדים שלא יכלו להגיע לבית הספר לאחר שבן כיתה שלהם חלה בקורונה (למרות שהוא דווקא היה מחוסן), אך ורק משום שלא התחסנו כנגד מחלה שאינה מסכנת אותם. אזרחים במדינה חופשית לא מסכימים שכך ינהגו בהם, ועל כך הם מוחים.

כינויים בשם הקולקטיבי "מתנגדי חיסונים מיליטנטים" לא רק שחוטא לעיקר, אלא מהווה – באופן ובנימה שבהם כינוי זה נכתב – העלבה של ציבור אזרחי גדול, והדגמה בולטת של התופעה נגדה הם מוחים. יתר על כן, בשל השימוש הקשה באסוציאציה צבאית ("מיליטנטי"), הכינוי הזה עשוי להיתפס, בפני עצמו, כהסתה נגד ציבור אזרחי זה.

כשמכתבו של יו"ר ההסתדרות הרפואית הזכיר שהמפגינים "ממררים את חייה של ראשת בריאות הציבור", לא יכולנו שלא להיזכר כיצד אך לפני חודשים ספורים מקובל היה לדבר על הצורך "למרר את חייהם של מי שלא מתחסן". היה זה ה"בון-טון", שנשמע בריש גלי מכל כלי התקשורת על ידי בכירים ממערכת הבריאות ומכל קצוות הקשת הפוליטית והציבורית והוא נבע באופן ישיר ממדיניות משרד הבריאות בעת ההיא. הגדילו לעשות כמה מהקולגות שלנו שאף התנו את החמלה הרפואית – זכות הקיום של המקצוע הנפלא שבחרנו – בשאלה האם מאן דהוא נטל חיסון אם לאו. וכי פלא הוא שקצה נפשו של חלק מהציבור במשרד הבריאות וברופאיו?

גם הפגנות בנושאים אחרים נערכות לעתים מול בתיהם הפרטיים של גורמי המקצוע, וכבר נקבע בערכאות שונות כי פרקטיקה זו עומדת בדרישות החוק. עם זאת, גם לנו כרופאים ומובילי מדיניות יש מקום בהרגעת הרוחות בעת הזו

מובן, כי אסור שההפגנות תגלושנה לאלימות. עד עתה זה לא קרה ואנו תקווה כי הדבר לא יקרה גם בעתיד, וקוראים לכל מפגין ומפגינה – בנושאים אלה, כמו בכל נושא אחר שבמחלוקת – לשמור על החוק, על תרבות השיח ועל כבוד הדדי. ובתוך כך, זה המקום להדגיש שוב כי זכות ההפגנה שמורה לכל אזרח במדינה דמוקרטית ולהזכיר את הקביעה החד משמעית של בית המשפט כי עד עתה לא נעשה בהפגנות הללו דבר בניגוד לחוק. גם הפגנות בנושאים אחרים נערכות לעתים מול בתיהם הפרטיים של גורמי המקצוע, וכבר נקבע בערכאות שונות כי פרקטיקה זו, על אף היותה שנויה במחלוקת, עומדת בדרישות החוק. עם זאת, גם לנו – כרופאים ומובילי-מדיניות – יש מקום בהרגעת הרוחות בעת הזו.

גם רופאים עלולים לטעות, ואף פעם לא מאוחר לתקן. זוהי העת להודות שנעשו טעויות קשות ביותר בניהול משבר הקורונה, בכללן – השתת התו הירוק (שהיה שגוי רפואית ופסול ערכית מימיו הראשונים, ובוודאי בחודשיו האחרונים), פגיעה אנושה בריבונות האדם על גופו, השתקה אגרסיבית של קולות אחרים וביקורת, פגיעה קשה באוטונומיה של מטופלים ושל רופאים מול מטופליהם, וכפייה דה-פקטו של התערבויות רפואיות.

רק משניקח אחריות קולקטיבית על טעויות אלו, אנו סבורים, ניתן יהיה להתקדם לקראת ריפוי החברה ושיקום האמון במשרד הבריאות, שניזוק בצורה כל כך אנושה. רק משנפתח את הדיון להידברות מקצועית, שקופה, מכבדת, אשר מאפשרת קול ומקום לכלל הדעות של אנשי המקצוע הרפואיים והמדעיים – ניתן יהיה לשקם גם את יחסי האמון והכבוד בין הרופאים והרופאות בארץ. העת היא עכשיו.

על הקריאה ליו"ר הר"י לחזור בו מהביקורת הקשה חתומים בשם קבוצת הרופאים "אפשר גם אחרת"': ד"ר שירית אופיר, ד"ר ליאורה אוריאל, ד"ר פאתן אנדראוס-חדאד, ד"ר אמיר אניספלד, ד"ר איל בן-בסט, ד"ר טל ברו-אלוני, ד"ר נדב בלפר, ד"ר ראובן ברק, ד"ר לימור גורן, ד"ר רונית גליניק, ד"ר מיכל הרן, ד"ר איציק וורגפט, ד"ר זלטה חרומוי, ד"ר ניק טאודורוביץ', ד"ר יובל טורם, ד"ר ורד כץ-שניר, ד"ר אבשלום כרמל, ד"ר רעיה ליבוביץ, ד"ר אילן מקובר, ד"ר רותי מרגלית, ד"ר אשל ניר, ד"ר ניר צבר, ד"ר גלית צפלר נאור, ד"ר רחל שוורצמן, ד"ר צביקה שינברג, ד"ר אורית שלמון, ד"ר גיתית רוזין.

נושאים קשורים:  דעות,  ד"ר רעיה ליבוביץ,  פרופ' ציון חגי,  חדשות,  ד"ר שרון אלרעי פרייס,  מתנגדי חיסונים,  הפגנות,  מחאה,  משבר הקורונה
תגובות

תודה, רעיה.
עקביא בן מהללאל אומר, הסתכל בשלשה דברים ואין אתה בא לידי עבירה.

דע, מאין באת, ולאן אתה הולך, ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון.

לפני הכל, בתפקידנו כמטפלים, אנחנו משרתי הציבור ועלינו להיות קשובים לרחשי ליבו. קוראת להידברות הדדית, מכבדת וכנה עם המוחים והמפגינים.

15.05.2022, 14:11

בין "מתנגדי החיסונים המיליטנטיים" ישנה לפחות אחת שנפגעה מהחיסון. הייתי מצפה שאיגוד הרופאים והעומד בראשו שהובילו את מבצע החיסונים בידיעה ברורה שעלולים להיות כאלה שייפגעו, לא יכנה את אחת מאלו שנפגעו: "מתנגדת חיסונים מיליטנטית", אלא יביע את צערו הכן על כך שאיתרע מזלה להיפגע. בדיוק כפי שהייתי מצפה מהרמטכ"ל להתייחס למי שנפצע בשדה הקרב, גם אם הוא מרגיש צורך למחות על כך.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10224108418751050&id=1017681866&sfnsn=mo

אנונימי/ת
15.05.2022, 15:29

לא ראיתי כאן את חתימתו של פרופסור סדי בן שיטרית.בלעדיו הרשימה לא מלאה.

אני מפצירה בכל מי שמעוניין להגיב לכתבה - ובהחלט נשמח לפתוח את הנושא לדיון, כאמור - להזדהות בשמו המלא. וכי למה לא? האם באמת רופאים פוחדים בארץ? כי אם כן - זה לא פחות מטריד......
(וגם אם כותבים בבדיחות או בציניות - אדרבא, כיתבו זאת בשמכם המלא)

16.05.2022, 23:44

גם לא את שימך

15.05.2022, 22:11

מדהים איך כל המתקיפים פה מסתתרים מאחורי מעטה של אנונימיות. או שהם טרולים של משרד הבריאות, או שהם רופאים שרוצים להיות טרולים של משרד הבריאות.

16.05.2022, 08:02

כל מילה ♡

כמה מהרופאים החתומים הינם מומחים בניהול מגיפות?מילא, כשהדיוטות מביעים דיעות בעייתיות ונוגדות מדע, אבל רופאים המתיימרים להבין במה שאני מנחש שרובם אינם מבינים? זה מביך ומרגיז. אני לא מבין בניהול מגיפות ולכן שותק. עוקב אחרי המדע כמו כל רופא טוב, ומסתמך רק עליו. כך יאה לדעתי.

16.05.2022, 23:44

פרופ הלפרן היקר
אין מדובר פה בניהול מגפה ….
מדובר על חופש ביטוי
חופש על גופו של אדם
חוסר כפיה
חופש להפגין בדמוקרטיה
שקיפות של מקבלי החלטות והמידע עליו התבססו ההחלטות
עמידה מול מוחים וניהול שיח
אמפתיה למי שנפגע, אפילו אם רק מרגיש שנפגע
כבוד של בעל מקצוע (רופא) להחלטה של בעל מקצוע אחר (שופט)
אי הכללה, המנעות משיסוי באוכלוסיה מסוימת (מתנגדי,…. מיליטינטים).

…..בשל העומדים בצד ושותקים….

אנונימי/ת
17.05.2022, 00:49

ותזכיר לנו, פנחס הלפרן, כמה מחברי הצט"מ הם כאלה מומחים גדולים בניהול מגיפות?!
או אם לחדד כמה מהם הם אלמונים שתפקידיהם והכשרתם אינם ידועים?!
אז אתה אומר ששנתיים ישבת בשקט ושתקת כשאלמונים, שלחלקם אין שום קשר למדע ולרפואה (ובוודאי פחות מהרופאים החתומים על המכתב), החליטו על חייך וחיי אזרחי המדינה?!
מאד מאכזב מצידך..

17.05.2022, 19:13

רעיה שלום. לא אסתתר מאחורי אנונימיות כי דמי רותח למקרא הדברים שלך ושל שותפיך. העובדה שאת מקבלת פה במה מחייבת אותך להפגין קצת יותר כבוד ואחריות. כשאת מביעה תמיכה במפגינים קולניים, אשר מרשים לעצמם לפלוש לתחום הפרטי של רופאה בכירה-עובדת ציבור ולהטריד אותה ואת משפחתה, את מחזקת אצלי את ההרגשה שאתם, יחד עם ארגונים דומים, מבטאים בעצם גישה ליברטרינאית, אשר דוגלת בהעדפת חירות הפרט מעל טובת החברה כולה. לתפיסתי, רופא שמתעלם מחומרת המגיפה ומטיף להימנעות מחיסונים, מתעלם מהאחריות שלו לחברה אותה הוא משרת. מי שתומך בחתירה תחת מעמדם של חברים למקצוע, אשר נבחרו להנהיג מדיניות אפידמיולוגית לאומית- פוגע בלכידות ובאמינות שלנו כאנשי מקצוע הרפואה בישראל. אני מציע לך ולחבריך לקרוא ב-Washington Post השבוע את סיכום הביניים של המגיפה בארהב וזאת כדי להבין את עומק האובדן של מיליון אנשים, רובם קשישים ועם מחלות רקע. את וחבריך חייבים לעשות חשבון נפש ולהרפות קצת מהגישה הדווקאית והפרובוקטיבית שלכם. למרות המחלוקות הגיע הזמן להפגין קצת כבוד לרופאים שבחרו שלא לעמוד מהצד אלא להנהיג את המערכה הלאומית לבלימת המגיפה.

18.05.2022, 00:29

הבה נדייק (חרף התלהבות והשתלחות במי שלא שותקים , אלא דווקא מגיבים ומגיבים על מגיבים וחוזר חלילה)
|
מחליטים הם מנהיגים. מנהיגים מחליטים.
הצוות היה בעל מעמד והשפעה מייעצת בלבד.
קשה להנהיג. הזהיר סוקראטס ואחריו תלמידו אפלטון : מי שלא ינהיג יונהג - ועל ידי פחותים ממנו. וקריאתם חתכה דרך מאות בשנים שעברו מתקופתם ועד ימינו ונותרה ברורה ומאיימת מתמיד.

18.05.2022, 14:50

פרופ יקר
כמה מהצוות הצט״מ מומחים למגפות
גברת אדווה לוטן ומרכז המידע והידע שדחפו לחיסון מחלימים בלי שוב בסיס מדעי מה הם מבינים בזה .
מה ראשי מערכות הבריאות שלא ראו את הלבן בעני המטופלים מזה עשרות שנים יודעים על בריאות הציבור בשטח , הסבל שלהם , של הצעירים וילדים ששלמו מחיר כבד .
מישהו שאל רופאי המשפחה למשל מה הם חושבים על וירוס מגיפת קץ האנושות ?

בהזדמנות זו תודה למח״צ המנהלים כרגע בג״צ לפירוק וועדת בטיחות החיסונים שלא מונתה כדין .

18.05.2022, 17:02

קודם כל אני מעריכה את זה שאתה מגיב בשמך ולא באנונימיות. ראוי היה שיתקיים דיון כזה מולטידיסיפלינארי בין רופאים ומומחים אחרים בתחומים הרלוונטיים לא מעל דפי העיתון הזה אלא במקום שבו מתקבלות ההחלטות. מה שלמרבה הצער לא קרה. ועכשיו, מאחר ואני בין אלו שחתמו על המכתב, אני מרשה לעצמי לענות לתוכן דבריך עצמם, כפי שאני רואה את הדברים: ראשית, התמיכה אינה במפגינים הספציפיים ואפילו לא בתוכן דבריהם, אלא בזכותם למחות אל מול מקבלי ההחלטות. אדם שבוחר בתפקיד כל כך משמעותי לא יכול לצפות שרק יכתרו לו כתרים אלא צריך להיות גם מוכן לכך שיהיו כאלו שיתנגדו נחרצות למדיניות שלו.
לגבי הטענה שיש לנו העדפה מוגזמת לזכויות הפרט על פני טובת החברה, צריך לזכור שהחברה מורכבת מפרטים. לכן, חייב להישמר איזון עדין בין אנרכיה לבין פשיזם. אפשר להתווכח איפה עובר הקו הזה, אבל עד היום במדינת ישראל נראה היה שיש הרבה יותר מקום לזכויות הפרט מאשר היום.
לטענתך, יש לכך הצדקה בגלל שהייתה מגיפה שאיימה להכחיד את המין האנושי, אבל יש אנשי מקצוע רציניים בארץ ובעולם שחולקים על הדעה הזאת. אתה יכול להביא מאמרים מה washington post ואני יכולה להביא מאמרים מה wall street journal.
לצד אלו שנפגעו, ללא ספק מהקורונה, יש גם רבים מאוד שנפגעו מהצעדים שננקטו נגדה. מאחר שלא נעשה מעולם ניסוי מבוקר על הנזקים הבריאותיים של סגרים, בידודים, מסיכות ועוד כנראה שלא תהיה לנו לעולם תשובה חד משמעית מה באמת הייתה הפגיעה האמיתית מנגיף הקורונה ומה היו נזקים נלוים שניתן היה למנוע אותם לולא ננקטו צעדים כל כך קיצוניים. אני לא מדברת כבר על כך שלא נעשה שום מאמץ לטיפול מוקדם בחולים וכל רופא בעולם שטען שהצליח למנוע הידרדרות במצבם של החולים הושתק והוכפש ( כולל רופאים מובילים בתחומם).
הטענה שאנחנו מטיפים להמנעות מחיסונים אינה נכונה. חשוב גם להבין שהחיסון נגד קורונה נעשה בטכנולוגיה חדשה שלא קיימת בשום חיסון או תכשיר רפואי מאושר ולכן הייתה אולי הצדקה לתת אותו תחת אישור חירום לקבוצות אוכלוסיה בסיכון, אבל לא לאנשים צעירים ובריאים. וודאי שהיה צריך להיות מעקב קפדני אחרי תופעות לואי אצל אלה שחוסנו במיוחד אלו שהוגדרו כבעלות חשיבות מיוחדת ב pharmacovigilance plan וודאי באוכלוסיות שלא היה להם שום ייצוג במחקר.
אנחנו לא חותרים תחת אף אחד. אנחנו חושבים שמותר שתהיה לנו ביקורת מקצועית ועניינית על מקבלי ההחלטות.
סתימת הפיות וההכפשות של כל מי שמעז להביע דעה אחרת פוגעת הרבה יותר באמון של הציבור.
כבוד זה דבר הדדי. כרופאים עלינו לכבד כל אדם ללא קשר להשכלה, הידע או המעמד שלו. רופא שמתייחס בחוסר כבוד לקולגות או לציבור, לא יכול לצפות שיכבדו אותו.
מי שצריך לעשות חשבון נפש הם אותם רופאים שעמדו מהצד ולא בדקו איך נעשה האישור של החיסונים, איך הם משווקים לציבור, איך נעשה המעקב אחרי תופעות הלואי, מה גורלו של מי שאינו מסכים להתחסן, מי יושב בועדות השונות ואלו ניגודי עניינים עלולים להיות לו.
מי שצריך לעשות חשבון נפש הם אלו שהיה להם הידע והיכולת לקרוא בעיון את הספרות המקצועית ולשמוע את כל מגוון הדעות ובחרו שלא לעשות זאת.
מי שצריך לעשות חשבון נפש הם אותם רופאים שעמדו מהצד כשהקולגות שלהם הוכפשו והושתקו מבלי לבחול באמצעים.

18.05.2022, 18:34

תודה מיכל על התשובה המנומקת והמכובדת. צריך לזכור שמגיפה היא כמו מלחמה. צריך מנהיגות שתקבל החלטות בזמן אמת. באומץ ובנחישות. את הפקת הלקחים, לטוב או לרע, עושים לאחר סיום המשבר.

18.05.2022, 19:19

אכן להכרזת מגיפה ולהכרזת מלחמה יש צדדים דומים:
> שתיהן מצדיקות משטר חרום
> המחיר שלהן גבוה (ויש גם מי שמרויח כח, כבוד וממון מהן)
> שתיהן לא תמיד מוצדקות
גם מנהיגות אמיצה ונחושה, חשוב שתהיה חכמה וקשובה לאפשרות אחרת.

אין קשר בין זכות הבעת הדיעה, שהיא מקודשת, לבין התעמרות בד"ר פרייס ומשפחתה. אין קשר בין הבעת דיעה, לבין חובתו של רופא לבססה במדע, בעובדות. שכחנו כבר EBM? פעמים רבות מדי דעות מגובות באמירות כלליות כגון "מחקרים מראים" או "מומחים אומרים" או "אני מכיר מישהו ש...". הייתם לוקחים אמירות כאלה כבסיס לפרוטוקול טיפולי חדש בסרטן? דיון מדעי מעמיק ומכובד, בוודאי. כנסים מקצועיים כמקובל בכל תחום רפואי, בהם יביעו כולם דעתם, כמובן. התבטאויות ללא הבאת בסיס עובדתי, מקרה אחד של היפגעות מחיסון (עצוב, אם היה), מה הקשר לקבלת החלטות לאומית? קל כל כך להביע דיעה כשאתה לא מקבל החלטות ולא לוקח אחריות. שימוש במדיה חברתית במקום במדיה מדעית "מעלה תהיות" לגבי הסיבות לכך (הנה, גם אני נגרר לתיבה האהובה על בעלי תיאוריות הקונספירציה). אני מכבד את המתנגדים, חלקם מוכרים לי כאנשים חושבים וחכמים ומקצוענים ודווקא בגלל זה אני חולק על דרך המאבק.

18.05.2022, 19:35

ראשית, גם בעת מלחמה, מנהיג ראוי מקשיב לציבור ומתמודד באומץ עם הביקורת שלו וודאי שלא נבהל מקומץ קטן של אנשים עם מגהפון. ראה לדוגמא את התנהלותו של מנחם בגין בעת מלחמת לבנון ( מחאת הסטודנטים מול ביתו וההפגנה הגדולה בתולדות ישראל עקב סברה ושתילה). שנית, ניתן להסכים שהיה מצב חירום בחודשים הראשונים, אבל זה פחות נכון לגבי קרוב לשנתיים מאז וודאי שלא נכון עכשיו, כאשר המחלה הפכה לאנדמית. כך שגם לשיטתך, עכשיו זה הזמן להפקת לקחים.
בנוסף, דווקא בעת מלחמה חשוב לוודא שהכל מתנהל לפי הכללים ולא חותכים פינות, כי זה עלול לעלות בחיי אדם.
למשל: אני מצפה ממפקד בכיר לודא שהחיילים שלו מקבלים ציוד תקין ולא נגמ"ש מתקופת המנדט הבריטי. אני גם מצפה ממפקד בכיר שנמצא בשטח להתריע על כך שייתכן שלא נלקח בחשבון משהו חשוב שעלול לסכן את חייליו לשווא.
באותו אופן אני מצפה מרופאים בכירים להביע את דעתם כאשר הם חושבים שיש טעויות שעלולות לעלות במחירים משמעותיים.
עובדתית, אנחנו חושבים שהיו הרבה מאוד כשלים שהיה חשוב להתייחס אליהם בזמן אמת. אנחנו אומרים זאת על סמך קריאה מדוקדקת וביקורתית של הספרות וגם מעקב אחרי האופן בו התקבלו ההחלטות.
למשל: לא ברור של מי הייתה ההחלטה להשתמש בחותמת מזוייפת של ה FDA שיצרה מצג שווא שהחיסון אושר ולא להגיד את האמת שניתן אישור חירום לתכשיר ניסיוני. בעינינו זאת הייתה החלטה שגוייה שיצרה חוסר אמון בציבור.
למשל: לא ברור של מי הייתה ההחלטה לשלוח מכתבי השתקה כמעט לכל רופא שהעז להטיל ספק ביעילות או הבטיחות של החיסון ולשלוח אותו "להתעדכן" באתר של משרד הבריאות. בעינינו זאת הייתה החלטה שגוייה שגרמה לרופאים לחשוש להביע את דעתם ויצרה קונצנזוס מדומה.
למשל: לא ברור של מי הייתה ההחלטה להאשים רופאים שדעתם שונה בהאשמות שקריות ולאפשר השתלחות והסתה פרועה נגדם. לדעתנו: זה גרם לפגיעה במעמד הרופא בישראל ויצר פתח לאלימות נגד רופאים.
למשל: לא ברור של מי הייתה ההחלטה להגיד שזה החיסון הבטוח ביותר שהיה אי פעם, ללא תופעות לואי ולהשתיק את כל מי שטען שהוא נפגע מהחיסון. בעינינו זו הייתה החלטה שגוייה שהביאה לכעס של חלקים לא מבוטלים מהציבור ולאובדן אמון במערכת הבריאות שאנחנו חוששים שהשלכותיו יהיו הרבה מעבר לקורונה.
אחת מ"מתנגדות החיסונים המיליטנטיות" שהפגינו מול ביתה של שא"פ הייתה אישה צעירה שחייה השתנו בעקבות החיסון. בעינינו, לקרוא למישהי שנתנה אמון מלא במערכת הבריאות והלכה לקבל את החיסון " מתנגדת חיסונים מיליטנטית" זה מעשה לא ראוי וזה כמו לקרוא לחייל שנפצע בשדה הקרב, מתחזה.
היחס אל נפגעי החיסונים גורם גם לכך ש
יש רבים נוספים שאין להם אומץ לדבר על כך בגלוי, כי הם יודעים שיצטרכו להתמודד לא רק עם הפגיעה הבריאותית, אלא גם עם התקפות אלימות . זה אפילו חמור יותר כאשר מדובר באנשי צוות רפואי. אין תקדים לדבר כזה בשום תכשיר רפואי.

18.05.2022, 20:13

על סמך מה החלטת שהדעות שלנו אינן מבוססות על עובדות ומדע? על סמך מה החלטת שהפרוטוקול שהוחלט עליו כן מגובה במדע במידה ראוייה ומספקת?
אשמח לדעת מתי בדיוק הזמינו מישהו מאיתנו לדיון מקצועי רציני שבו ניתנה לנו הזדמנות לשטוח את טענותינו ולהביא את הספרות המקצועית עליה היא מבוססת או להצביע על הכשלים במחקרים שפורסמו בעיתונים המובילים? על סמך מה החלטת שאנחנו מסיקים מסקנות לגבי החיסון על סמך מקרה אחד שהגיע לידיעתנו?
מה שאתה אומר בעצם זה שהמדע והעובדות הם נחלתם של מספר מצומצם ביותר של אנשים וכל מי שמעז לחלוק על דעתם אומר פר הגדרה דברים שאינם מבוססי מדע או עובדות ולכן אין צורך אפילו לנסות להבין לעומק את מה שהם אומרים.
אם חלק מהאנשים האלה מוכרים לך כאנשים חושבים וחכמים, אולי כדאי בכל זאת להקשיב למה שיש להם להגיד?

תודה על הדברים, פרופ' הלפרן. זכות הבעת הדעה לא רק שלא היתה מקודשת בשנתיים האחרונות- היא היתה אסורה! פסולה! מסוכנת! כמה מחבריי הטובים, רופאים מהשורה הראשונה, קיבלו מכתבי אזהרה ממשרד הבריאות על דעתם המנומקת. ומאז- פחד שורר בקהילתנו.....
האם יש לך מושג כמה מכתבים כתבנו, כמה פעמים פנינו- לדרג המקצועי, לדרג הפוליטי? לא היתה שום דרך לחדור, ורק זכינו לעלבונות וקיטונות של בוז . פלא שפנינו לרשתות החברתיות? וכי היתה לנו אופציה אחרת?
ובינתיים כבר פרסמתי שני מכתבים מדעיים ב nejm - על שגיאות מתדולוגיות מהותיות- ועוד היד נטויה, כי באמת שרב המאמרים של השנתיים האחרונות לא עמדו בשום קריטריון של מדע טוב או בקריריוני ה gcp.
עוד לא מאוחר - אני מוכנה לדבר עם כל אחד ואחת, להציע מידע, נתונים, אנליזות, ותכניות פעולה. זמינה בכל מדיה. תודה

אנונימי/ת
19.05.2022, 11:53

כל הכבוד ד"ר רשף! דברים כדרבנות. אם ד"ר רעיה מתעקשת לצאת נגד המימסד הרפואי שתתכבד ותתפטר מתפקידה

20.05.2022, 17:39

האנונימיות היא מפלטו של הנבל. מדוע את/ה מתקיף קולגה ואת/ה לא מוכנ/ה לעמוד באומץ מאחורי מה שאת/ה אומר/ת?
לגופו של עניין, במדינה דמוקרטית זאת לא רק זכותו, אלא חובתו של איש מקצוע להביע את דעתו גם אם אינה עומדת בקנה אחד עם דעת הממסד.
מי שיוצא נגד, זה הממסד ששכח שאנחנו במדינה דמוקרטית ושהרפואה היא מקצוע חופשי.

אנונימי/ת
18.05.2022, 09:42

הערכתי הינה כי ישנם לכל הפחות בין 150 אלף ל-200 אלף ישראלים שנפגעו ונפגעים מהחיסון באופן משמעותי וחלק גדול מהם לכדי נכות קשה ומוות. משרד הבריאות ובראשם דר' פרייס צריכים לבצע מספר מחקרים ססטיסטיים אמיתיים ואובייקטיבים לגבי הקשר בין החיסון לתחלואה, במיוחד בכל הקשור לאירועים מוחיים מכל סוג בקשישים שהתחסנו.

18.05.2022, 16:16

אנונימי.ת, חבל שאינך מזדהה. אין משקל לדברים שלא מגובים במקור שניתן לאמתו. מסכים שניתן וראוי לבדוק את הסטטיסטיקה.

18.05.2022, 14:42

תודה לד״ר ליבוביץ
כל מילה

18.05.2022, 20:19

תודה ד"ר ליבוביץ על מאמר אמיץ, מתמצת ונהיר. אני מסכים עם כל מילה מלבד העובדה שהרבה דברים כבר לא ניתן לתקן (אלפי קשישים שצנחו לאיימת החרדה בעקבות הסגרים, לא יתאוששו עוד לעולם... זו רק דוגמה אחת).

אנונימי/ת
26.05.2022, 11:29

30 רופאים שבטוחים שהם נזר הבריאה חתמו על המכתב. אז חתמו.. 30 מיתוך מעל ל38,000. פחות מפרומיל. כלומר, מעל 99.9 אחוזים לא חתמו. צריך להתייחס לאותם 30 כלא יותר מאשר אברציה (קולנית וצווחנית) בלתי נמנעת שקיימת בכל קבוצה.