מחקרים

הטיפול עם רוקסוליטיניב במחלת השתל כנגד המאכסן

רוקסוליטיניב נמצאה כטיפול יעיל ב-GVDH שלא הגיבה לטיפול בסטרואידים או בפוטופרזיס חוץ גופי

רוקסוליטיניב היא תרופה מעכבת חזקה של JAK1/2 (ג'אנוס קינאז מסוג 1 או 2) עם יעילות מוכחת בטיפול במיאלופיברוזיס. בשנים האחרונות, מחקרים בנושא מחלת השתל כנגד המאחסן (GVHD – graft versus host disease) הראו כי יש חשיבות רבה לשפעול של מסלולי JAK בלימפוציטים שמגיבים לתאים זרים (alloreactive lymphocytes). חלק מהמחקרים הראו תגובה משמעותית במטופלים עם GVHD עמידה לטיפול.

במאמר שפורסם בכתב העת Experimental Hematology & Oncology החוקרים מציגים את הניסיון שלהם עם 8 מטופלים שחלו ב-GVHD אקוטית או כרונית והראו עמידות לטיפול בסטרואידים ופוטופרזיס חוץ גופי. לכן מטופלים אלו טופלו עם רוקסוליטיניב. שלושה מטופלים חלו ב-GVHD אקוטית (1 ביטוי ריאתי, 2 ביטוי עורי, 1 ביטוי רב מערכתי) וחמישה מטופלים חלו ב-GVHD כרונית (3 עורי). 85% הראו תגובה כלשהי, ו-50% מהמטופלים הראו תגובה מלאה עם תופעות לוואי נסבלות.

מסקנת החוקרים הייתה כי רוקסוליטיניב היא תרופה מאוד פעילה כטיפול מציל (rescue therapy) למטופלים שחלו ב-GVHD אקוטית או כרונית העמידה לטיפול סטנדרטי.

מקור:

Sarmiento Maldonado, M., Ramírez Villanueva, P., Bertín Cortes-Monroy, P. et al. Compassionate use of ruxolitinib in acute and chronic graft versus host disease refractory both to corticosteroids and extracorporeal photopheresis. Exp Hematol Oncol 6, 32 (2017). Published - 02 December 2017 https://doi.org/10.1186/s40164-017-0092-3

נושאים קשורים:  מחקרים,  רוקסוליטיניב,  מחלת השתל נגד המאכסן,  קורטיקוסטרואידים
תגובות