מחקרים COVID-19

"הנשק הבריא" נגד קורונה: תוספי מזון שמצויים בדלעת ואפונה

פיתוח חדש של אוניברסיטת תל אביב עשוי לאפשר הגנה יעילה מפני הקורונה ומפני שורה של מחלות חורף ויראליות באמצעות תוספי תזונה שנפוצים בפירות וירקות, ביניהם: קשיו, דלעת, אפונה, אספרגוס וסלק

אפונה ירוקה. עשירה בנוגדי חמצון מסוג פוליפנולים. צילום: אילוסטרציה

האם תוספי התזונה שמצויים בירקות ופירות יהוו את ה"נשק הבריא" של האנושות במלחמתה נגד נגיף הקורונה? כך לפחות סבור צוות מומחים מאוניברסיטת תל אביב, אשר פיתוח חדש שלהם מראה ששימוש בצירוף של תוספי תזונה מוכרים ונפוצים, חלקם מצוי בפירות ובירקות – למשל אגוזי קשיו וזרעי דלעת, אפונה, סלק, כרוב, פטריות, אספרגוס ועוד – עשוי לסייע בהגנה מפני נגיף הקורונה וכן ממספר נגיפים נוספים הגורמים למחלות חורף נפוצות.

המחקר נערך בהובלת פרופ' אהוד גזית, פרופ' ערן בכרך ופרופ' דניאל סגל מביה"ס שמוניס למחקר ביו-רפואי וחקר הסרטן באוניברסיטת תל אביב, ויחד איתם הדוקטורנטית טופז קרייזר, ד"ר דור זגורי וחוקרים נוספים. המאמר פורסם לאחרונה בכתב העת המדעי Pharmaceuticals.

מימין, פרופ' אהוד גזית, פרופ' דניאל סגל ופרופ' ערך בכרך. "לשילובים שמצאנו יש אפקט חיובי בהפחתת העומס הנגיפי, עם ירידה של 95%-50% ברמות השכפול הגנומי של קבוצות מגוונות של נגיפי RNA". צילום: אוניברסיטת תל אביב

מאז פרץ נגיף הקורונה, נמצא העולם במרוץ חימוש כנגד מוטציות, וריאנטים והתפרצויות רחבות היקף במטרה לצמצם תחלואה, אשפוזים וכן את הפגיעה בחיי אדם ובכלכלת המשק. ההתמודדות עם הנגיף מתבססת בעיקרה על חיסונים שונים, לצד מספר תרופות אנטיויראליות. עם זאת, נגיף הקורונה משתנה במהירות רבה וכיום, החיסונים והטיפולים המבוססים על ההיכרות של המערכת החיסונית דורשים עדכון תדיר. הדבר נכון גם לנגיפי RNA אחרים כגון נגיף השפעת ונגיף ה-RSV שאף הם גורמי מחלה ותמותה משמעותיים.

מסביר פרופ' גזית: "לאור זאת שהנגיף משתנה בקצב מהיר, החלטנו לבחון אפשרות של פיתוח תרכיבים פעילים שעשויים מתוספי תזונה זמינים ובטוחים לצריכה ואשר יסייעו להורדת העומס הנגיפי בגופו של האדם שנדבק בנגיף ולצמצם הדבקות. ידוע כבר מזמן שתוספי תזונה המכילים אבץ הם בעלי פוטנציאל לשפר את החוסן הגופני מפני זיהומים חמורים, נגיפיים וכרוניים, ומפני ההשלכות החמורות שעלולות להתלוות להם".

במסגרת הפיתוח הבינו החוקרים שריכוז האבץ התוך-תאי המושג על ידי צריכה של אבץ בלבד הינו נמוך יחסית, ועל מנת להגבירו הם השתמשו בשילוב סינרגטי של פלבנואידים, שהן תרכובות מסוג פוליפנול אשר ניתן למצוא במגוון פירות וירקות. לתרכיב של האבץ והפלבנואידים הוסיפו החוקרים נחושת, וזאת על מנת למנוע חוסר איזון יוני במהלך הטיפול וכדי לשפר את היעילות.

פרופ' סגל מוסיף: "בדיקות מעבדה מתקדמות ובהן PCR הראו כי לשילובים הייחודיים שמצאנו יש אפקט חיובי בהפחתת העומס הנגיפי בתאים, ובכלל זה ירידה בשיעור של 95%-50% ברמות השכפול הגנומי של קבוצות מגוונות של נגיפי RNA ובהם נגיף ממשפחת הקורונה, נגיף השפעת ונגיפים נוספים. זוהי תוצאה מבטיחה ביותר, שעל בסיסה ניתן להכין מוצר מדף, טיפול זמין במתן בבליעה ללא צורך במרשם רופא. מוצר שכזה יהיה בטוח לשימוש, טבעי, מועיל להגנה מפני מגוון סוגים של נגיפים ואף מתאים למוטציות ווריאנטים חדשים – ובכך יש בשורה משמעותית".

יצוין כי הניסויים נעשו עד כה במעבדה בלבד, מחוץ לגוף החי, אולם החוקרים אופטימיים באשר ליישומיות המחקר ומקווים להתחיל בקרוב ניסוי קליני בבני אדם, בדרך ליצירת טיפול נגיש וזמין לכלל האוכלוסיה. לאור העובדה שמדובר במרכיבים שהם תוספי תזונה מאושרים ולאור התחלואה העולמית הקשה, הוחלט להציע את המוצר, המיועד למניעת תחלואה, ולצאת איתו לשוק עוד לפני שיתקבלו תוצאות מניסויים קליניים.

פרופ' בכרך מסכם: "ידוע כי רפואה טובה כוללת רפואה מונעת. ואכן, התכשיר שאנו מקווים כי נוכל להציע לקהל הרחב יהיה בעל טווח כיסוי רחב עבור שורה של מחלות חורף נגיפיות ובהן גם קורונה ושפעת. מה שמעניין הוא הגמישות הפוטנציאלית של הטיפול – ראינו כי שילוב של מספר פלבנואידים ואבץ מסייע באופן סינרגטי להגנת תאים מפני טווח רחב של נגיפי RNA שונים. אנו חוזים כי ניתן יהיה לשלב את התכשיר כשכבת הגנה משלימה לחיסונים ולתרופות האנטי-נגיפיות הקיימות".

חברת המסחור רמות של אוניברסיטת תל אביב כבר נמצאת במשא ומתן מתקדם עם חברה אמריקאית להענקת רישיון לשיווק והפצת המוצר.

נושאים קשורים:  תרופה לקורונה,  תוספי מזון,  פירות וירקות,  מחקר,  אוניברסיטת תל אביב,  מחקר ישראלי,  פרופ' אהוד גזית,  פרופ' ערן בכרך,  פרופ' דניאל סגל,  19-COVID,  קורונה
תגובות
13.04.2022, 15:36

אז הרמב"ם צדק...

אנונימי/ת
19.05.2022, 22:13

במילים אחרות, תזונה טובה עשירה ומגוונת לאורך זמן תחזק את המערכת החיסונים ותתרום להתמודדות טובה יעילה ומהירה יותר של הגוף עם נגיפים ושאר מחוללי מחלות