• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
מחקרים

האם ישנו קשר בין הרכב המיקרוביוטה שבמעי לבין התפתחות COPD?

מצא כי הרכב המיקרוביוטה של המעי, ובייחוד המצאות חיידקים מזן Parabacteroides Goldsteinii, קשור בהפחתת COPD בחיות מודל של עישון סיגריות

11.04.2022, 17:55
צילום רנטגן של הריאות, מחלת COPD (צילום: אילוסטרציה)

מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease - COPD) הינה מחלה בשכיחות עולמית המתאפיינת בחסימה כרונית של דרכי הנשימה אשר פוגעת בנשימה התקינה. למרות שנמצא קשר בין הרכב המיקרוביוטה של דרכי הנשימה לבין התפתחות COPD, טרם נקבע האם הרכב המיקרוביוטה של המעי קשור באופן סיבתי להתפתחות COPD. במחקר זה החוקרים ביקשו להתייחס לקשר בין הרכב המיקרוביוטה של המעי והריאות לבין התפתחות COPD, ולאפיין את החיידקים ותוצריהם הפעילים הקשורים להתפתחות COPD.

החוקרים יצרו מודל חזיר של COPD עקב עישון סיגריות (cigarette smoking - CS), והעריכו את ההשפעות הסיבתיות של המיקרוביוטה על התפתחות COPD. בנוסף, הם ניתחו את מבנה המיקרוביוטה של מערכת העיכול, ובודדו ממנו את החיידקים שנראו להם רלוונטים לשאלת המחקר. החוקרים ביצעו ריצוף RNA של תא יחיד, יחד עם ניתוח מטבולומי מהסרום של הנבדקים לצורך זיהוי של תגובתיות המאחסן למולקולות המופרשות מהחיידקים. החוקרים גם בודדו את תוצרים הפעילים של החיידקים וביצעו להם ניתוח תפקודי.

תוצאות המחקר הדגימו כי הרכב המיקרוביוטה של המעי משפיע באופן מובהק על התפתחות COPD עקב חשיפה לעישון סיגריות, וכי השתלת צואה יכולה להשפיע על הפתוגנזה של COPD. בודד חיידק מקומי של המעי הנקרא Parabacteroides Goldsteinii, שהציג פעילות הקשורה להפחתת COPD. הפחתה של דלקתיות המעי, הגברה של פעילות מיטוכונדריות וריבוזומים של התאים במעי הגס, תיקון תהליכים של מטבוליזם לקוי של חומצות אמינו בסרום ועיכוב של תהליכים דלקתיים בריאות הינם מנגנונים חשובים במניעת התפתחות COPD. בנוסף, הליפופוליסככריד (Lipopolysaccharide-LPS) המיוצר על ידי P. Goldseinii מהווה נוגד-דלקת, ומפחית את התפתחות COPD על ידי כך שמהווה אנטגוניסט למערכת העברת אותות של TLR-4י(Toll-Like Receptor-4).

מסקנת החוקרים הייתה כי ישנו ציר המקשר בין המיקרוביוטה של המעי לבין COPD. החוקרים מצאו זן של חיידקים עם פוטנציאל להיטיב עם מטופלים שבסיכון לפתח COPD, וניתן לפתח טיפול למניעה ושיפור במחלת ה-COPD על בסיס התוצרים הפעילים שאלו מייצרים.

מקור:

Hsin Chih Lai, et al. (2022) “Gut microbiota modulates COPD pathogenesis: role of anti-inflammatory Parabacteroides goldsteinii lipopolysaccharide.” Gut, January 2022. Vol. 7, Issue 2, p.309-319. dx.doi.org/10.1136/gutjnl-2020-322599

נושאים קשורים:  מחקרים,  מיקרוביום המעי,  מיקרוביוטה בריאות,  COPD,  דלקת
תגובות