doctalk

"העתיד של התרופות": שיחה על טכנולוגיית ה-RNA

ד"ר מאיר גולדשמיד יועץ מדעי בתחום של מערכות להובלת תרופות, התארח בפרק חדש של DocTalk לשיחה עם מאיה רונן

19.04.2022, 00:09

ד"ר מאיר גולדשמיד יועץ מדעי בתחום של מערכות להובלת תרופות, התארח בפרק חדש של DocTalk, הפודקאסט של הקהילה הרפואית בישראל, לשיחה עם מאיה רונן - ועושה לכולנו סדר על שימוש ופיתוח טכנולוגיה מבוססת RNA.

רובנו מכירים את מולקולות ה- RNA משיעורי ביולוגיה, שם למדנו שתפקידה הינו להעביר את המידע הנמצא בגנום לשם יצירה של חלבונים. אך מסתבר שלמולקולות ה-RNA יש תפקידים רבים בתוך התאים וחלקם כוללים רגולציה על יצור של חלבונים.

בשנים האחרונות החלו מדענים לנצל את מנגנוני הרגולציה הללו לשם הורדה של ביטוי של חלבונים ובכך פתחו את השער לעידן חדש של רפואה מותאמת אישית התפורה לפי צרכי החולה. כיום, טיפולים מבוססים RNA הם אחד מהתחומים המתפתחים ביותר ברפואה עם מספר טיפולים שעבר אישור FDA ועשרות טיפולים הנמצאים בשלבים מתקדמים של מחקר.

באשר לחששות הגדולים בציבור ובחלק מאנשי הרופאה, לפיה טכנולוגיה RNA הינה פגיעה בגנום, אמר ד"ר גולדשמיד: "אנשים מקשרים RNA ל-DNA המקושר למוטציות, סרטן ופגיעה באיברים. זה חשש שאפשר לפסול אותו – כל המבחנים הקליניים וכל הבדיקות והרבה מידע שנאסף, RNA אינו יכול להפוך ל-DNA ולא יכול לגרום למוטציות. מהבחינה הזו אין שום חשש."

בין השאר, הסביר ד"ר מאיר גולדשמיד מה לדעתו צופן העתיד לטכנולוגיה מבוססת RNA: "טיפולים ב-RNA הרבה יותר בטוחים מטיפולים אחרים הקיימים בשוק, כמות תופעות הלוואי שלהם היא הרבה יותר נמוכה, יש להם הרבה פחות אינטראקציה עם מערכות בגוף והן הרבה יותר ספציפיות – ולכן הם העתיד של התרופות."

לו"ז האזנה: 

2:07 מה היא בעצם מולקולת ה-RNA

3:22 כיצד ניתן לנצל את תפקידים אלו למען הרפואה

4:35 מהם הענפים העיקריים של טכנולוגיית RNA

7:43 כיצד התפתחה טכנולוגית מבוססת RNA

9:57 למה דווקא עכשיו יש צמיחה בתחום של טכנולוגית RNA

10:25 מהם האתגרים בשימוש בטכנולוגיה מבוססת RNA

13:19 מה צופן העתיד לטכנולוגיה מבוססת RNA

האזנה נעימה!

הפרק בחסות חברת נוברטיס

התכנית הוקלטה באולפני SPS

LIP-AUD-03.22 Jan-2022
נושאים קשורים:  RNA,  ד"ר מאיר גולדשמידט,  רפואה מותאמת אישית,  פודקאסט