חדשות

ירידה בתחלואת השחפת בישראל - מקרים בודדים של שחפת עמידה

בשנת 2020 אובחנו בישראל רק 158 מקרי שחפת חדשים | לצד התכנית הלאומית למיגור השחפת, משרד הבריאות מתכוון להקים את החברה הישראלית לשחפת ומחלות מיקו-בקטריאליות

תרכיבי חיסון לשחפת. אילוסטרציה

לרגל יום השחפת העולמי החל היום (ה', 24 במארס) המציין גם 140 שנה לגילוי החיידק מחולל המחלה Mycobacterium Tuberculosis על ידי ד"ר רוברט קוך, הציג משרד הבריאות נתונים לפיהם בין השנים 2015 ל-2020 ניכרת בארץ ירידה ניכרת בתחלואת שחפת. ב-2020 דווח רק על 158 מקרי שחפת חדשים שאובחנו בישראל, כאשר השיעור ל-100 אלף נפש ירד מ-3.3 בשנת 2015 ל-1.7 מקרים ב-2020, בין אלה מקרים בודדים של שחפת עמידה לתרופות.

התכנית הלאומית למיגור השחפת, שמוביל משרד הבריאות זה 25 שנה, מבוצעת בשיתוף ארבע קופות החולים. בארץ יש כיום תשעה מרכזים ייחודיים לאבחון וטיפול בשחפת ושתי מעבדות. בלב התכנית הלאומית למיגור השחפת: מתן טיפול תרופתי אנטי-שחפתי בהשגחה ישירה - DOTSי(Directly Observed Treatment Short course), השיטה המועדפת והמומלצת על ידי ארגון הבריאות העולמי. לשכות הבריאות המחוזיות והנפתיות פועלות לאיתור מקרי תחלואה בקרב אזרחי ישראל ובקרב תושבים שאינם אזרחי ישראל.

משרד הבריאות מתכוון להשלים את הכנותיו להקמת החברה הישראלית לשחפת ומחלות מיקו-בקטריאליות, שאחת ממטרותיה: לשמר, לפתח ולהפיץ את תורת הידע בכל הנוגע למחלה ולטיפול בחולים, כפי שהיא מתנהלת באופן ייחודי בישראל.

מאז גילו מחולל המחלה מתו משחפת בעולם לפחות 200 מיליון בני אדם, כאשר משנות ה-80 של המאה הקודמת ניכרת גם עלייה בתחלואה בשחפת במדינות מפותחות. בישראל מוגדרת כיום שחפת כ"מחלה מידבקת מסוכנת".

כיום ניתן להשיג ריפוי מלא באמצעות טיפול תרופתי סדיר של כמה תרופות אנטיביוטיות במשך כחצי שנה לפחות, כאשר אי השלמת הטיפול עלולה לגרום לחידוש המחלה ולהמשך הפצת חיידקי השחפת. נטילת טיפול תרופתי לשחפת באופן לא סדיר עלולה גם לגרום להופעת זנים של חיידק שאינם מגיבים (עמידים) לשתי תרופות עיקריות לטיפול במחלה, Isoniazidו-Rifampicin וכן לתרופות נוספות. כיום גם ידוע על שחפת עמידה TB-MDRי(multi-drug resistant TB) ו-XDRי(extensive resistant TB) וגם בישראל אותרו מקרים בודדים של זני שחפת שמגלים עמידות קיצונית לתרופות.

נושאים קשורים:  שחפת,  שחפת עמידה,  חדשות
תגובות