מחקרים

זיהוי יתר לחץ דם ריאתי טרומבואמבולי ב-CTPAs כתלות ברמת מומחיות

ממצאי המחקר הדגישו את היכולת להגיע לאבחנה מוקדמת יותר של יתר לחץ דם ריאתי כרוני טרומבואמבולי על ידי הערכת CT אנגיוגרפיה ריאתי עם תשומת לב גדולה יותר

יתר לחץ דם ריאתי (מקור: ויקיפדיה)

בדיקה בידי מומחה מובילה לעיתים קרובות לזיהוי סימנים רדיולוגיים של יתר לחץ דם ריאתי כרוני טרומבואמבולי (CTEPH) או תסחיף ריאתי (PE) כרוני ב-CT אנגיוגרפיה ריאתי (CTPA) אשר בוצע בזמן התייצגות PE אקוטי אשר קדם ל-CTEPH. מעט ידוע על הדיוק ויכולת החזרה על תוצאות זהות של הדמיית CTPA הנבדקת על ידי רדיולוגים בתרגול בתרחיש הזה.

מטרת המחקר הייתה להעריך האם סימנים של CTEPH או PE כרוני מדווחים באופן שגרתי בבדיקת הדמיית CTPA בחשד ל-PE, וכן האם בדיקת הדמיית CTEPH שלא על ידי מומחים יכולה להשיג את אותה יכולת דיוק בניבוי בהשוואה לבדיקה על ידי מומחה, לאחר הדרכה ראויה.

החוקרים השתמשו בדוחות מקוריים של CTPAs אשר הדגימו PE אקוטי אצל 50 מטופלים אשר פיתחו לבסוף CTEPH, וכן אצל 50 PE אשר לא פיתחו CTEPH. החוקרים סקרו וחיפשו סימנים מתועדים ל-CTEPH. כל הסריקות הוערכו מחדש על ידי שלושה מומחים ל-CTEPH ושני בודקים שלא היו מומחים לכך.

תוצאות המחקר הראו כי סימנים ל-PE כרוני הוזכרו בדוחות המקוריים של 14/50 מקרים (28%), בעוד שרדיולוגים מומחים ל-CTEPH זיהו 44/50 (88%). כמו כן, תמימות דעים ברמה מתונה עד טובה היתה בין שתי קבוצות הבודקים (k-statistics 0.46; 0.61)  ברגישות נמוכה יותר. בתוך קבוצת הבודקים שלא היו מומחים ל-CTEPH נמצאה הסכמה ברמה מתונה (κ-statistic 0.38).

החוקרים סיכמו כי סימנים מקבילים של CTEPH תועדו באופן בלתי מספק בשגרה, בעוד שמרבית המטופלים שהיו עם CTEPH זוהו על ידי בודקים שלא היו מומחים ל-CTEPH בעקבות הדרכה מסודרת. תוצאות המחקר הדגישו את היכולת להגיע לאבחנה מוקדמת יותר של CTEPH על ידי הערכת CTPAs עם תשומת לב גדולה יותר.

מקור:

Gudula J.A.M. Boon et. al (2021) DOI: https://doi.org/10.1016/j.ejim.2021.07.001

נושאים קשורים:  מחקרים,  תסחיף ריאתי,  הדמיה,  יתר לחץ דם ריאתי
תגובות