COVID-19 בישראל

פרופ' גילי רגב: "אולי צריך לחכות לתרכיב חיסון שיותאם לאומיקרון"

עם תוצאות המחקר ב"שיבא" שמצא שיעילות מנת החיסון הרביעית כנגד האומיקרון היא חלקית בלבד, אומרת החוקרת הראשית: "המנה הרביעית משחזרת את הגנת המנה השלישית - נכון להמשיך לחסן אוכלוסיות בסיכון"

פרופ' גילי רגב-יוחאי, מנהלת היחידה למניעת זיהומים ב"שיבא". נאמה באמצעות מערכת הגברה בשטח בית החולים

מחקר מתמשך שמובילה פרופ' גילי רגב-יוחאי מהמרכז הרפואי שיבא הצביע על כך שיעילות מנת החיסון הרביעית כנגד זן האומיקרון היא חלקית בלבד.

אתמול (ב') מסר בית החולים כי מדובר לפי שעה בתוצאות ראשוניות של המחקר על בסיס נתונים שנבדקו לגבי 270 מעובדי "שיבא" שקיבלו כבר את מנת החיסון הרביעית. נמצא כי "המתחסנים במנה הרביעית פיתחו רמות נוגדנים גבוהות יותר אבל יעילותם כנגד האומיקרון איננה מלאה. החיסון הזה טוב מול זנים קודמים של הנגיף אבל נראה שפחות טוב מול האומיקרון. המחקר יימשך לצורך מעקב אחרי התפתחות ההגנה מהחיסונים לאורך זמן".

פרופ' רגב-יוחאי, מנהלת היחידה למניעה ולבקרת זיהומים ב"שיבא", הדגישה כי במחקרה נבדקו קצב עליית הנוגדנים, יעילות ובטיחות המנה הרביעית הן לגבי תרכיב החיסון של "פייזר" והן לגבי זה של "מודרנה" והאם שילוב תרכיבי החיסון של חברות שונות משפיע על קצב העלייה של הנוגדנים.

"העלייה שנצפתה ברמת הנוגדנים לאחר מתן המנה הרביעית של 'פייזר' וגם של 'מודרנה' היתה גבוהה במעט מרמת השיא שנצפתה לאחר מתן המנה השלישית של התרכיב", מסרה פרופ' רגב. שבוע לאחר מתן המנה הרביעית של "מודרנה" למחוסני שלוש מנות של "פייזר" עלה שיעור הנוגדנים באופן דומה לזה שנמצא שבוע לאחר מתן המנה הרביעית של "פייזר". שבועיים לאחר מתן המנה הרביעית של "פייזר", חלה עלייה נוספת בנוגדנים, מעט יותר מזו שנמדדה לאחר השבוע הראשון.

"עם זאת", ציינה פרופ' רגב, "בעזרת הנתונים הנאספים ב'שיבא' על התחלואה באומיקרון בקרב עובדי בית החולים המשתתפים במחקר סרולוגי, אנו מבינים שלמרות העלייה המשמעותית שנראתה בנוגדנים לאחר החיסון הרביעי – ההגנה הזאת יעילה רק באופן חלקי כנגד האומיקרון. נראה כי הוא עמיד באופן יחסי לחיסון".

פרופ' רגב-יוחאי ביקשה לציין כי "ההחלטה לתת מנה רביעית לאוכלוסיה הבוגרת היתה טובה, אבל לא יהיה זה נכון לתת אותה לכלל האוכלוסיה. גם כשבני 60 מתייעצים איתי אם לקבל את המנה הרביעית – זוהי דילמה בשבילי. אני מתלבטת: אולי צריך לחכות מעט לתרכיב חיסון שיותאם לאומיקרון ואז לתת אותו לכלל האוכלוסיה".

פרופ' רגב-יוחאי הביעה כבר לפני כשבועיים את חששותיה לפיהם החיסון הרביעי איננו יעיל נגד האומיקרון. עלייה של פי חמישה בכמות הנוגדנים אכן יפה", אמרה, "אך איננה מספיק. קיווינו ליותר. המנה הרביעית כנראה לא נותנת אותו אפקט כמו הבוסטר (המנה שלישית). אם זה המצב המחזיר אותנו לערכי נוגדנים שבו היינו לפני ארבעה חודשים, אז כל ארבעה חודשים נצטרך חיסון? זו הרי לא המטרה".

לאחר הצגת ממצאי המחקר הראשוני לתקשורת כאשר כתבי הבריאות ביקשו יותר פרטים וגם הציגו שאלות לגבי הממצאים, מיהר "שיבא" לפרסם הודעת הבהרה: "המנה הרביעית משחזרת ואף עולה במעט על ההגנה שמספקת המנה השלישית. לכן, למרות שהחיסון שבידנו כיום איננו מספק הגנה אופטימלית – בדגש על אופטימלית - כנגד הדבקה באומיקרון, נכון להמשיך בעת הזאת במבצע החיסונים לאוכלוסיות שבסיכון".

המחקר (קוהורט) המתבצע ב"שיבא" נחשב כיום לגדול ביותר מסוגו בעולם כיוון שנוטלים בו חלק כ-6,000 מעובדי בית החולים, כאשר ספציפית הממצאים הראשוניים הם לגבי כ-270 מהעובדים.

נושאים קשורים:  חדשות,  אומיקרון,  מנה רביעית,  בוסטר,  חיסון לקורונה,  מחקר,  19-COVID,  פרופ' גילי רגב-יוחאי
תגובות
18.01.2022, 14:49

פרופ. רגב, על סמך מה את אומרת ש"נכון להמשיך לחסן אנשים בסיכון"? האם יש לך נתונים המראים שחיסון נוסף עוזר להם? אפשר לראות באופן ספציפי את נתוני רמת הנוגדנים של אנשים אלה מיד אחרי החיסון הרביעי לעומת הרמה מיד אחרי החיסון השלישי? אני מבקש לטעון, שחיסון רביעי עלול גם להזיק להם (בגלל מיעוט התאים המעורבים ביצירת החיסון באנשים אלה, אם כתוצאה של גיל, מחלות שונות או טיפולים תרופתיים). גם מומחי הבריאות האירופאים סבורים שחיסונים תכופים יכולים להזיק (התפרסם בעמוד השער של עיתון "הארץ" ביום שישי האחרון). לדעתי, וזאת השערה בלבד, יתכן שריבוי החולים הקשים בשפעת השנה קשור גם בחיסונים המרובים לקורונה. המלצה לחיסון נוסף היא משמעותית וחייבת להיות מגובה בנתונים משכנעים

18.01.2022, 18:11

יופי אמרת!

אנונימי/ת
20.01.2022, 09:17

פרופ אילת מצטט את הארץ מדיקל ג'ורנל ומעלה השערות (מבקש לטעון) לגבי מיעוט תאים המעורבים בחיסון כתוצאה מהגיל... זו כתיבה מדעית של אימונולוג. כנראה יש משהולגבי אלה שזיקנתם מביישת את נעוריהם.