מטה-אנליזה

פרופיל הסיכון-תועלת ארוך הטווח של טיפולים שונים עבור פלאק פסוריאזיס בינונית-קשה

מבין מספר רב של טיפולים ביולוגיים ריזנקיזומאב הובילה לתוצאים הטובים ביותר הן ביעילות והן בבטיחות

נכון להיום פרופיל הסיכון-תועלת של טיפולים שונים (טיפולים מאושרים וכאלה שנמצאים במחקר) עבור פלאק פסוריאזיס בינונית-קשה טרם אופיין דיו. במחקר מטה-אנליזה שממצאיו פורסמו בכתב העת Dermatology and Therapy, חוקרים ביצעו סקירה שיטתית של הספרות על מנת לאתר מחקרים קליניים אקראיים ומבוקרים אשר בחנו טיפולים שונים לפלאק פסוריאזיס בינונית-קשה.

החוקרים השוו את היעילות של הטיפולים בהיבט השגת תגובת PASI 75/90/100 ואת בטיחותם על ידי השוואת תופעות לוואי, תופעות לוואי קשות ותופעות לוואי אשר גרמו להפסקת הטיפול. התוצאים עבור כל טיפול הוערכו בין שבועות 48-56 לאחר תחילת הטיפול. הטיפולים השונים דורגו על ידי חישוב Surfaces under the cumulative ranking curvesי(SUCRA) (כאשר ציון גבוה משמעו יעילות ו/או בטיחות גבוהה יותר).

מטה-אנליזה זו, לבדיקת היעילות כללה 14 מחקרים. תוצאותיה הדגימו כי בהיבט תגובות PASI 75/90/100 הטיפול עם הציון הגבוה ביותר היה ריסנקיזומאב עם SUCRA של 98.5% ולאחריו בימקיזומאב עם ציון של 83.8% עבור מינון של פעם בארבעה שבועות ו-72.7% עבור מינון של פעם בשמונה שבועות לאחר שתי מנות ראשונות בהפרש של ארבעה שבועות. לא היה הבדל מובהק בשיעור תגובות ה-PASI בין ריסנקיזומאב לשני מינוני הבימקיזומאב. בנוסף, הודגם כי ריסנקיזומאב מובילה לשיעורים גבוהים יותר באופן מובהק של השגת PASI לעומת ברודלומאב, גוסלקומאב, איקסקיזומאב, סקוקינומאב, אוסטקינומאב, אדלימומאב ואטנרספט.

מטה-אנליזה זו לבדיקת הבטיחות כללה שמונה מחקרים. תוצאותיה הדגימו כי לריסנקיזומאב הציון הטוב ביותר בהיבט תופעות לוואי. טיפול עם ריסנקיזומאב נמצא קשור באופן מובהק בשיעור נמוך יותר של תופעות לוואי לעומת בימקיזומאב, אוסטקינומאב וסקוקינומאב.

תוצאות המטה-אנליזה מדגימות כי מבין כלל הטיפול שנבדקו לריסנקיזומאב פרופיל הסיכון-תועלת ארוך הטווח הטוב ביותר לטיפול בפלאק פסוריאזיס בינונית-קשה.

מקור:

Armstrong, A.W., Soliman, A.M., Betts, K.A. et al. Long-Term Benefit–Risk Profiles of Treatments for Moderate-to-Severe Plaque Psoriasis: A Network Meta-Analysis. Dermatol Ther (Heidelb) (2021). https://doi.org/10.1007/s13555-021-00647-0

נושאים קשורים:  מחקרים,  פסוריאזיס,  ריסנקיזומאב,  בימקיזומאב,  פלאק פסוריאזיס