מחקרים-Covid-19

חיסוני קורונה לא נמצאו קשורים להתפרצויות של דלקת מפרקים שגרונית

במחקר שנעשה על חולי דלקת מפרקים שגרונית נבדק קשר בין חיסוני קורונה לבין התפרצויות של המחלה. השוואה שנעשתה במסגרת המחקר שללה קשר אפשרי בין השניים

אזרחית בריטית מתחסנת נגד נגיף הקורונה. צילום: שאטרסטוק

מחקר זה, שפורסם בכתב העת 'Annals of the Rheumatic Diseases', חקר את הקשר האפשרי בין מתן שתי מנות חיסון כנגד קוביד-19 לבין התפרצות דלקת מפרקים. במסגרת המחקר החוקרים אספו נתונים על חולי דלקת מפרקים שגרונית מתוך מאגר אלקטרוני של רשומות רפואיות. הנתונים כללו תיעוד על מתן חיסון הקורונה ועל סוג החיסון שניתן. קבוצות המחקר כללו מטופלים שקיבלו חיסונים מסוג BNT162b2 (חיסון mRNA), חיסוני CoronaVac (חיסון מומת), וקבוצות לא מחוסנות. החוקרים ערכו השוואה באמצעות עוקבה משוקללת הטיה (propensity-weighted cohort) על מנת להעריך את הסיכוי להתפרצות דלקת מפרקים שגרונית בעקבות החיסון.

התפרצות של המחלה הוגדרה כאשפוז או קבלת יעוץ אמבולטורי הקשורים לדלקת מפרקים שגרונית או לדלקת מפרקים תגובתית (Reactive arthritis). לצורך כך, החוקרים התבססו על רשומות רפואיות המתעדות את האבחנה במהלך האפיזודה. בהשוואה נכללו גם מרשמי תרופות ראומטיות שניתנו לאחר תחילת מבצע החיסונים לצורך אנליזה מבוססת אבחנה.

קבוצת המחקר כללה 5,493 חולי דלקת מפרקים שגרונית (653 מתוכם קיבלו חיסון mRNA,י671 קיבלו חיסון מומת, 4,169 לא חוסנו כלל). ברגרסיה פואסונית משוקללת הטיה (propensity-scored weighted Poisson regression) לא נמצא קשר מובהק בין התפרצות דלקת המפרקים לבין חיסוני קורונה (חיסון mRNA:י0.86 IRR:יadjusted Incidence Rate Ratio, רווח בר-סמך של 95% 0.73 עד 1.01); חיסון מומת: 0.87 (0.74 עד 1.02). בנוסף לכך, בהתפלגות מרשמי התרופות הראומטיות גם כן לא נצפה הבדל מובהק בין שלושת הקבוצות (כל ערכי ה-p > 0.1 במבחן קרוסקל ווליס).

החוקרים מסכמים כי נכון לעת זו, אין הוכחות לקשר בין סוגי חיסוני הקורונה שנבדקו (במתן של 2 מנות) לבין התפרצות אפשרית של דלקת מפרקים.

מקור: 

X, L., X, T., WWY, Y., P, K., SHH, Y., CSL, C., FTT, L., EYF, W., CKH, W., EWY, C., CS, L., & ICK, W. (2021). Two-dose COVID-19 vaccination and possible arthritis flare among patients with rheumatoid arthritis in Hong Kong. Annals of the Rheumatic Diseases, annrheumdis-2021-221571. https://doi.org/10.1136/ANNRHEUMDIS-2021-221571

נושאים קשורים:  מחקרים,  חיסון לקורונה,  19-COVID,  דלקת מפרקים שגרונית,  אפידמיולוגיה
תגובות