מחקרים-Covid-19

חשיפה מוקדמת לנגיפי הצטננות עשויה להפחית בחומרת מחלת קורונה

חשיפה לנגיפי הצטננות (Common Cold) לפני הידבקות בנגיף קורונה – עשויה ככל הנראה להפחית בחומרת קוביד-19

הצטננות. צילום אילוסטרציה

חשיפה לנגיפי הצטננות (Common Cold), ובשמה המדעי דלקת חריפה של הלוע העליון והאף (Acute Nasopharyngitis) – לפני הידבקות בנגיף קורונה – עשויה ככל הנראה להפחית בחומרת קוביד-19, כך על פי מחקר חדש שפורסם בחודש שעבר ב-Nature.

צננת, מחלה נגיפית, נחשבת קלה ומידבקת, של דרכי הנשימה העליונות – האף, הגרון, בית-הקול וקנה הנשימה. תסמיניה כוללים, בין השאר, התעטשויות, נזלת, גודש באף, שיעול, גרון צורב, כואב או מלא ליחה, כאב ראש, חום ועייפות. החולים עשויים לחוש גם צמרמורות.

את המחלה מחוללים זני נגיף קורונה אחרים מזה שמחולל את מגפת הקוביד-19. זני נגיף הצננת נמצאים באוכלוסיית בני האדם ומוכרים עוד לפני שנתגלה ה-SARS-Cov2 שממשיך לעבור מוטציות שמושכות את תשומת לב הרפואה.

הבנת התגובה החיסונית לכל סוגי נגיפי הקורונה ש"מסתובבים" בינינו עוד לפני שפרצה המגפה הנוכחית וכמובן ה-SARS-Cov2 הנוכחי עשויה להוביל להבנה טובה יותר לגבי התגובה החיסונית המגינה מפני קוביד-19, טוענים החוקרים מאוניברסיטת ציריך (UZH) בשווייץ. הצוות ביצע אנליזה שמציגה רמה גבוהה של חסינות נגד קוביד-19 בקרב אנשים שנחשפו לנגיפי הקורונה האחרים, בכלל זה מחולל הצננת, לפני הופעת הפנדמיה הנוכחית. ראש צוות החוקרים היא פרופ' אלכסנדרה טרקולה (Trkola) ראש המכון לוירולוגיה רפואית.

במחקר בוצע ניטור של התגובה החיסונית (antibody response) ל-SARS-Cov2 לשם מציאת התאימות (קורלציה) עם ההגנה שמספק החיסון, מול חומרת המחלה ומידת הרגישות לזיהום המדבק.

נעשתה גם השוואה לתגובות חיסוניות כנגד SARS-Cov2 מול נגיפי הקורונה שהיו מוכרים לפני המגפה – קבוצת הנגיפים המוכרת כ-HCoV לסוגיה. ארבעה סוגים של HCoV שהם "גורמים אמיתיים וברורים" (Trusted Source) שגורמים לצננת השכיחה ובאופן אחוד אחראים ל-15-10% מזיהומי ההצטננות בקרב בגירים וכן ל-6-2% מהמקרים שמחייבים אשפוז עקב דלקת בדרכי הנשימה התחתונות.

"מחקרנו הראה כי תגובת נוגדנים חיסונית כנגד זני ה-HCoV מגבירה את רמות הנוגדנים כנגד ה-SARS-Cov2. מכאן שמי שרכש חסינות כנגד זני הקורונה הפחות אלימים לפני שנדבק ב-SARS-Cov2 עשוי כנראה להיות מוגן טוב יותר כנגד זיהומי SARS-COv2 חמורים", הדגישה פרופ' טרקולה.

כאשר תגובות חיסוניות כנגד סוג אחד של נגיף קורונה יוצרות הגנה חיסונית כנגד זנים שונים אחרים של הנגיף, תופעה זו נקראת על ידי מומחים בתחום הבריאות תגובתיות צולבת (cross reactivity).

במחקר נעשתה אנליזה של דגימות סרום מ-825 אנשים לפני הפנדמיה לשם הערכת התגובה החיסונית כנגד ארבעה מאותם מיני HCoV. וגם אנליזה של 389 דגימות סרום מאנשים שבבדיקות הציגו תוצאה חיובית לנגיף הקורונה הנוכחי. כך נמצא כי אצל אנשים שנדבקו ב-SARS-Cov2 וחלו היו רמות נמוכות של נוגדנים ל-HCoV לסוגיו לעומת אנשים שלא נדבקו ב-SARS-CoV2 וכן שאצל אנשים עם רמות גבוהות של נוגדנים כנגד HCoV לסוגיו שכן נדבקו ב-SARS-CoV2 היה להם פחות סיכוי להזדקק לטיפול בבית חולים.

פרופ' רייצ'ל רופר, מומחית למיקרוביולוגיה ואימונולוגיה מאוניברסיטת קרוליינה המזרחית: "היה לנו חשד לגבי חסינות שקיימת קודם לכן לסוגי נגיפי קורונה אנושיים אחרים שגורמים לצננת ושיש להם השפעה על חשיפה ל-SARS-CoV2, אבל עד כה לא היה לנו על כך נתונים (דאטה). החוקרים בעבודה זאת הציגו ראיות משכנעות לגבי חסינות שקיימת מקודם לנגיפי קורונה אנושיים אחרים שמספקת מידה מסוימת של הגנה מפני זיהום ב-SARS-CoV2 וכמובן הגנה מפני התפתחות של מחלה חמורה. זה גם מסביר באופן חלקי מדוע יש אנשים שמחלתם קלה או שהם א-תסמיניים בעוד אחרים חולים קשה. במלים אחרות: למי שיש תגובה חיסונית כנגד סוגי נגיף קורונה אחרים הדבר מסייע לו להעלאת התגובה החיסונית שמייצר החיסון לקוביד-19. לכך אחראים תאי הלימפוציטים T. הם מספקים את אותה תגובה צולבת".

נושאים קשורים:  חדשות,  הצטננות,  19-COVID,  תגובה חיסונית
תגובות
08.12.2021, 18:47

מה...יכול להיות שמערכת החיסונית הטבעית יכולה לעבוד ולהגן עלינו נגד וירוסים? איזה פלא! חבל שלא ידענו את זה קודם...

אנונימי/ת
08.12.2021, 23:11

יופי נחמה,סליחה-חנה- חבל שהמערכת הטבעית לא עוזרת גם נגד נגיף האבולה למשל

09.12.2021, 11:43

קוביד זה לא אבולה...