מחקרים

מעקב של תשע שנים אחרי סרקומה רכה חלקית אלבאולארית ענקית 

במאמר זה דיווחו הכותבים כי הגישה המולטי-מודאלית שלהם הובילה לתקופה ארוכה של מחלה יציבה אצל המטופלת

OCT אימג' של סרקומה (מקור: ויקיפדיה)
OCT אימג' של סרקומה (מקור: ויקיפדיה)

סרקומה רכה חלקית אלבאולארית רטרו-פריטונאלית הינה גידול מזנכימאלי לא שכיח האחראי על בערך 0.7% מסרקומות רכמה רכה אצל מבוגרים. גידולים אלה משפיעים בעיקר על מבוגרים צעירים, עם היארעות מקסימלית בין גילאי 15 ל-35 שנים. מהנתונים שנאספו עד כה קיימת אינדיקציה שהסרה כיררורגית עם טיפול אדג׳ובנטי באמצעות מעכבי טירוזין קינאז עשוייה להיות הטיפול הסטנדרטי המתבקש. נדירות המחלה והמידע לגביה מקשה על הכנת הנחיות טיפול.

החוקרים הציגו מקרה של מטופלת בת 24 עם אבחנה ראשונית של סרקומה רכה חלקית אלבאולארית רטרו-פריטונאלית בשלב מתקדם (IV) בגודל 21 סנטימטר. במהלך תקופת המעקב (תשעה חודשים), המטופלת פיתחה גרורות בריאות, במוח, ובעצמות. במהלך הטיפול, המטופלת עברה הסרה של הגידול המרכזי הסרת נגעים מסוג satellite וכן כריתות גרורות במוח. כמו כן, המטופלת טופלה עם סוניטיניב, פאזופאניב ורדיותרפיה. החוקרים כתבו כי לא נמצא תיאור של מקרים דומים בחיפוש במאגר הנתונים של PubMed.

החוקרים סיכמו כי הגישה המולטי-מודאלית שלהם הובילה לתקופה ארוכה של מחלה יציבה. כמו כן, התקדמות מאוחרת עשויה להופיע במסגרת טיפול זה. על כן, הערכה הדמייתית תכופה של מטופלים כאלה הינה חיונית. החוקרים כתבו כי המקרה שטיפלו בו כלל את הגידול הגדול ביותר מסוג זה אשר דווח עליו, והטיפול ארוך הטווח המוצלח שלה מעיד על  היותו של המאמר בעל ערך, בהתחשב בנדירות המידע הקשור לטיפול בגידולים כאלה.

מקור:

Dawid Janczak et. al (2021) American Journal of Case Reports DOI: 10.12659/AJCR.932514

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרקומה,  גרורות,  כאב נוירופתי
תגובות