מחקרים-Covid-19

האם האיזון החמצוני יכול לנבא את הסיכון למחלת קורונה חמורה?

חוקרים מצאו כי משתנים המעידים על היכולת החמצונית והאנטי-חמצונית, כולל TT ו-NT עשויים לשמש כגורמים מנבאים לחיזוי מדויק של המהלך הקליני של חולי קורונה

14.09.2021, 15:06

במערכת חיסונית מתפקדת, קיים איזון מכריע בין מנגנוני חמצון ומנגנונים נוגדי חמצון. במחקר שפורסם בכתב העת Pediatric Pulmonology העריכו החוקרים את תרומת האיזון בין מערכות אלה לתחלואה במחלת הקורונה (COVID-19), מגיפה הרסנית שנגרמה כתוצאה מזיהום נגיפי.

החוקרים ניתחו פרמטרים של לחץ חמצוני ואנטי-חמצוני בסרום, על פי המאפיינים הקליניים והדמוגרפיים של ילדים ומבוגרים חולי קורונה, והשוו אותם מול הערכים של נבדקים בריאים ששימשו כקבוצת ביקורת. במסגרת זו נבדקו הרמות בסרום של תיאול נאטיבי (NT), התיאול הכולל (TT), דיסולפיד, וכן הוערכו המצב החמצוני הכולל, המצב האנטי-חמצוני הכולל, ורמות האלבומין שהשתנו עקב איסכמיה.

79 ילדים ו-74 מבוגרים הוערכו במסגרת המחקר, כולל 46 ילדים ו-40 מבוגרים חולי קורונה, 33 ילדים בריאים ו-34 מבוגרים בריאים. רמות TT,יNT ודסולפיד היו נמוכות באופן מובהק בקבוצת חולי הקורונה הבוגרים בהשוואה לשאר הקבוצות (p = .001, p = .001 ו-p = .005, בהתאמה).

בנוסף, רמות TT ו-NT היו נמוכות באופן מובהק בקרב חולי קורונה עם מהלך מחלה חמור בהשוואה לחולים עם מהלך קל/בינוני, בקרב ילדים ומבוגרים כאחד.

רמות TT ו-NT זוהו כגורמים מנבאים לאבחון מקרי קורונה בקרב מבוגרים, וכגורמים מנבאים בלתי תלויים לחיזוי חומרת המחלה בקרב ילדים ומבוגרים חולי קורונה.

לסיכום, משתנים המעידים על היכולת החמצונית והאנטי-חמצונית, כולל TT ו-NT הינם מועמדים ראויים לשמש כגורמים מנבאים לחיזוי מדויק של המהלך הקליני של חולי קורונה.

מקור: 

Aykac, K et al. Pediatric Pulmonology. 2021 Sep;56(9):2803-2810.doi: 10.1002/ppul.25549

נושאים קשורים:  מחקרים,  נגיף הקורונה,  נוגדי חימצון,  נזק חמצוני
תגובות