היבטים ביולוגיים וחברתיים משפיעים על ההתנהגות במהלך גיל ההתבגרות. עם זאת, היבטים סביבתיים אשר מבעד לשליטתם של המתבגרים גם תורמות לאימוץ אורחות חיים מסויימים, וייתכן כי לבית הספר יש השפעה משמעותית על התנהגויות אלו. מטרת מחקר חתך זה הייתה לבחון איך התנהגויות ואורחות חיים קשורות לשעות נוכחות בתיכון.
עוד בעניין דומה
במחקר השתתפו 635 תלמידי תיכון (51.2% בנות, בגילאי 16.33±1 שנים) מדרום ברזיל. פעילות גופנית בעצימות שונה (קלה או בינונית עד קשה), אורח חיים יושבני והרגלי שינה (משך, יעילות ותזמון) נמדדו בעזרת אקסלרומטר. מידע אודות השתתפות בפעילויות ספורטיביות ולא ספורטיביות, אינדיקטורים של זמן מסך ודיאטה נאסף על פי דיווח עצמי של הנבדקים. מודלים לניאריים הותאמו על מנת להשוות בין כל הרגלי אורחות החיים השונים לפי שתי משמרות נוכחות בבית הספר.
תוצאות המחקר הדגימו כי תלמידים אשר נכחו במשמרת אחר-הצהריים הלכו לישון (B=01:29, רווח בר-סמך של 95%, 01:13-01:46) וקמו מאוחר יותר (B=01:41, רווח בר-סמך של 95%, 01:27-01:54), והיה להם משך שינה ארוך יותר (B=00:12, רווח בר-סמך של 95%, 0:02-00:21) ביחס לעמיתיהם אשר נכחו במשמרת בוקר. עם זאת, יעילות השינה של אלו במשמרת אחר-הצהריים היתה נמוכה משל עמיתיהם במשמרת בוקר (B= -1.89, רווח בר-סמך של 95%, -3.01 עד -0.77).
מסקנת החוקרים הייתה כי מערכת השעות של בית ספר תיכון, אך לא הרגלי אורחות חיים אחרים, נמצאה קשורה להפרעות שינה במתבגרים.
מקור: