• יו"ר: פרופ' גליה ספקטר
  • מזכירה: ד"ר ענת רבינוביץ
  • גזבר: ד"ר אורלי אבנרי
  • חבר ועד: ד"ר אהרון לובצקי
  • חבר ועד: ד"ר אבי לידר
  • חברת וועד נציגת המעבדות: ד"ר ענת קרן
מחקרים

השימוש בנוגדי קרישה אנטגוניסטים לויטמין K והקשר עם סיכון מוגבר להיארעות והתקדמות אוסטאואריטיס

במחקר זה נמצא כי לויטמין K וחלבונים התלויים בויטמין K, כדוגמת MPG, תפקיד חשוב בתהליכי הפתוגנזה של OA

נוגדי קרישה (אילוסטרציה)

ישנה היפותזה הגורסת כי ויטמין K משחק תפקיד בפתוגנזה של אוסטאוארטאיטיס (OA) על ידי השפעה על חלבוני עצם וסחוס התלויים בויטמין K. על כן, ויטמין K עשוי להוות גורם סיכון ניתן לשליטה. וריאנט גנטי בחלבון תלוי ויטמין K החיוני לעיכוב תהליכי הסתיידות של סחוס, חלבון מטריקס GIaי(MPG), נמצא בקשר עם סיכון מוגבר ל-OA. נוגדי קרישה מסוג אנטנגוניסטים לויטמין Kי(VKAs), כדוגמת ווארפרין ואצנוקורמול, מתפקדים כנוגדי קרישה דרך מנגנון עיכוב של חלבוני קרישה בדם התלויים בויטמין K. סביר מאוד כי VKAs משפיעים גם על עוד חלבונים תלויי ויטמין K, כדוגמת MPG.

במחקר שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Annals of the Rheumatoid Diseases, חוקרים בחנו את ההשפעה של השימוש באצנוקורמול על התקדמות והיארעות OA רדיוגרפית בקרב 3,949 משתתפים מה-Rotterdam Study cohort. כמו כן, הם בדקו את ההשפעה של MGP ווריאנטים של נוקלאוטיד יחיד של VKORC1 על הקשר המוזכר.

החוקרים מצאו כי השימוש באצנוקורמול נקשר עם סיכון מוגבר להיארעות והתקדמות של OA (יחס הסיכויים 2.50, רווח בר סמך 95% 1.94-3.20), גם עבור מפרק הברך (יחס הסיכויים 2.34, רווח בר סמך 95% 1.67-3.22) וכן עבור מפרק הירך (יחס הסיכויים 2.74, רווח בר סמך 95% 1.82-4.11). בקרב המשתמשים באצנוקורומול, לנשאי ההפלוטיפ בעל הביטוי המוגבר של VKORC1י(BB) ביחד עם אלל הסיכון ל-OA MPG (rs1800801-T), נמצא סיכון מוגבר להיארעות והתקדמות של OA (יחס הסיכויים 4.18, רווח בר סמך 95% 2.69-6.50). קשר זה לא התקיים בקרב הלא משתמשים באותה הקבוצה (יחס הסיכויים 1.01, רווח בר סמך 95% 0.78-1.33).

החוקרים סיכמו כי ממצאי המחקר תומכים בחשיבות של ויטמין K וחלבונים התלויים בויטמין K, כדוגמת MPG, בתהליכי הפתוגנזה של OA. בנוסף, לתוצאות המוצגות עשויות להיות השלכות ישירות על המניעה הקלינית של OA, תוך תמיכה בשיקול לשימוש בנוגדי קרישה פומיים ישירים ולטובת VKAs.

מקור: 

Boer CG, Szilagyi I, Nguyen NL, et al. Annals of the Rheumatic Diseases 2021;80:598-604.

נושאים קשורים:  מחקרים,  אנטגוניסטים לוויטמין K,  אוסטאוארטריטיס,  נוגדי קרישה
תגובות