מחקרים

באילו גנים מתרחשות מוטציות המניעות התפתחות של קרצינומת תאי קשקש?

חוקרים בחנו את הרצף הגנטי של גידולים מסוג קרצינומת תאי קשקש עורית וזיהו גנים שמוטציות בהם מניעות את ההתפתחות של הגידול הסרטני

27.07.2021, 12:52
סרטן עור, Basal Cell Carcinoma (צילום: אילוסטרציה)

קרצינומת תאי קשקש עורית היא סוג של סרטן עור שמקורו בקרטינוציטים של העור. זהו סוג הסרטן השני בשכיחותו והוא אחראי למספר מוערך של כ-8,000 מקרי מוות בארצות הברית בכל שנה.

בהשוואה לתתי סוגים אחרים של סרטן עם שיעורים דומים של היארעות ותמותה, ישנה הבנה דלה של המוטציות הסומטיות המניעות (driving mutations) את ההופעה של קרצינומה זו.

האתגר העיקרי באפיון הגנטי של סרטן זה הינו נטל המוטציות הגבוה הקיים בגידולים ממין זה, בעיקר כתוצאה מנזקי DNA הנגרמים מקרינה אולטרה-סגולה (UV) מאור השמש, מה שמקשה על הבחנה בין מוטציות מניעות לבין מוטציות משניות (passenger mutations).

במחקר שפורסם בכתב העת Genomic Medicine NPJ התגברו החוקרים על אתגר זה באמצעות עריכת מטא-אנליזה של נתונים אודות הרצף הגנטי של 105 גידולים מ-10 מחקרים שונים, שנלקחו ממאגרי נתונים הזמינים לציבור.

יתר על כן, החוקרים הוציאו מהמחקר גידולים בעייתיים, כגון גידולים עם מספר נמוך של תאים נאופלסטיים, והשתמשו במספר אסטרטגיות על מנת לחשוף גנים שעברו תהליך של ברירה בקרב הגידולים שעברו את בקרת האיכות.

החוקרים בחנו 30 גנים סרטניים שהיו מועמדים לשמש כמוטציות מניעות. מבין הגנים החדשים יותר, נמצאו מוטציות שהשפיעו בשכיחות גבוהה על הגנים EP300, PBRM1, USP28 ו-CHUK.

באופן קולקטיבי, מוטציות במסלול ה-NOTCH ובמסלול ה-p53 נמצאו בכל הגידולים, ובמידה פחותה מהן נמצאו מוטציות שהשפיעו על גנים במסלול ה-Hippo ובמסלול ה-Ras / MAPK / PI3K, וכן מוטציות שהשפיעו על גנים החיוניים לבקרה על מחזור-התא, ועל גנים המקודדים פקטורים האחראים על תהליכי רימודלינג של הכרומטין.

סיכום של כלל הנתונים מן המחקר מאפשרים לייצר קטלוג של גנים המניעים את ההתפתחות של קרצינומת תאי קשקש עורית, שמצביע על נקודות אפשריות להתערבות טיפולית ומספק תובנות חדשות אודות הביולוגיה של גידולים ממאירים מסוג זה.

מקור: 

Chang, D et al. NPJ Genomic Medicine. 2021 Jul 16;6(1):61.doi: 10.1038/s41525-021-00226-4

נושאים קשורים:  מחקרים,  גנים,  סרטן עור,  מוטציות,  קרצינומה של תאי קשקש
תגובות