• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

ילדי הפרחים 2021: עלייה במקרי הרעלת קנאביס בקרב פעוטות וילדים

במיון ילדים בביה"ח מאיר מדווחים על תופעה נרחבת של תינוקות ופעוטות שנחשפו לקנאביס - הורים רבים אינם מבינים את הפונטציאל הקטלני ואת החובה להרחיק את החומר המסוכן מילדיהם

אשפוז ילדים. אילוסטרציה

רופאי מיון ילדים במרכז הרפואי מאיר מתריעים מפני עלייה במקרי הרעלת קנאביס בקרב פעוטות וילדים בשנה האחרונה. ד"ר איילת שלז, מומחית ברפואה דחופה ילדים בבית החולים ורופאת הוועדה להגנת הילד: "מרבית המקרים היו לאחר חשיפה בבית. חייבים להפנים כי דין חשיפה למריחואנה לילד הוא כדין אקונומיקה וכל תרופה אחרת ועלול להוביל למצבים מסכני חיים. יש להקפיד להרחיק אותה מילדים".

לאחרונה הגיעו למיון ילדים במרכז הרפואי מאיר מספר מקרים של פעוטות שאובחנו עם הרעלה של מריחואנה לאחר שנחשפו לחומר. התינוקת הצעירה ביותר היתה בת תשעה שבועות בלבד והועברה לטיפול ולהשגחה ביחידת טיפול נמרץ ילדים והתאוששה כעבור מספר ימים.

ד"ר איילת שלז, מומחית ברפואה דחופה ילדים בבית החולים מאיר ורופאת הוועדה להגנת הילד. "לעתים ההורים נמנעים מלספר לצוות הרפואי וזה בעייתי"

"אנו רואים תופעה נרחבת של תינוקות ופעוטות המגיעים אלינו למיון לאחר שנחשפו לחומר בדרך כזו או אחרת בשנה האחרונה. למקרה של התינוקת מצטרף מקרה של ילדה בת שנה וחצי ששהתה עם הוריה בפארק ציבורי ומספר שעות לאחר מכן חלה ירידה במצב ההכרה שלה והיא הפכה ישנונית. ההורים הביאו אותה למיון ובבדיקות שעברה התגלו אצלה בשתן שרידי THC. לאחר תחקור הנושא התברר כי ככל הנראה היא בלעה שאריות בדל ג'וינט שנחשפה אליו בשוגג במהלך הבילוי בפארק", מספרת ד"ר שלז.

"הילדים נתקלים בקנאביס כי הוא יותר נפוץ, יותר בשימוש ונמצא בסביבת הבית"

"בחלק מהמקרים ההורים מגיעים אלינו ומתוך דאגה לילד מתריעים מיד על החשיפה ונותנים את כל המידע. אולם במקרים אחרים, מדובר בתינוקות ובפעוטות שכבר זוחלים ונחשפו לחומר מבלי שהוריהם שמו לב והם לא יודעים לספר מדוע חל שינוי במצב הכרתו".

לדברי ד"ר שלז, בחלק אחר מהמקרים מאחר שההורים מודעים להשלכות ולחובת הדיווח, הם נמנעים מלספר לצוות וזה בעייתי לא פחות. "בדיקה למציאת חומרים בשתן איננה בדיקה רגילה. יחד עם זאת נוכח העלייה המדאיגה במקרים אלה, ברגע שמגיע אלינו ילד במצב של ערפול הכרה בלי סיבה ברורה אנו בודקים באופן רוטיני הימצאות של סמים בגופו ולצערי, בלא מעט מהמקרים, התוצאה חוזרת חיובית אך מאפשרת לנו להיות מכוונים ישר לטיפול הנכון בילד ולמניעת בדיקות מיותרות".

במרבית המקרים מגלה הצוות כי האירוע קרה בשוגג וכי מדובר בתאונת בית, בדומה למצבים שבהם ילד עלול להכניס חומר ניקוי לפה או לקחת תרופות שלא הושארו במקום בטוח בטעות. "הילדים נתקלים בדברים האלה כי הם יותר נפוצים, יותר בשימוש ונמצאים בסביבת הבית, בין אם בגלל שמאושרים רפואית ובין אם בגלל שהתופעה הפכה להיות יותר מקובלת ונפוצה", מציינת ד"ר שלז.

"חשוב להבין כי כמות קטנה של חשיפה לחומר המשיגה אפקט פיזיולוגי מתון בגופו של מבוגר יכולה להיות פי עשרה יותר משמעותית עם הכנסתה לגופו הקטן של ילד ולהשפיע על מערכת העצבים עד לכדי ירידה מסוכנת במצב ההכרה. התפיסה כי בניגוד לתרופות או חומרי ניקוי, הגראס הוא חומר טבעי וקליל היא שגויה ובטח לבטח בעת חשיפה לקנבינואידים סינתטיים הנמצאים בשוק ובעלי פונטציאל קטלני גבוה הרבה יותר. אלה מובילים לאי ספיקת כליות ומצבים מסכני חיים גם בצעירים וגם במבוגרים", היא מדגישה.

"החוק מחייב אותנו, כמובן, לדווח במקרי חשיפת ילדים לסמים אבל אנחנו, הצוותים הרפואיים, הצוותים לעבודה סוציאלית והוועדה להגנת הילדים, מרגישים שיש צורך להעלות את המודעות לנושא על מנת שהורים יבינו הן את הפוטנציאל המסוכן בעת חשיפת הילדים לחומרים והן את ההקפדה הנדרשת על הרחקת חומרים אלה מילדיהם בדומה לכל חומר מסוכן אחר".

נושאים קשורים:  מלר"ד ילדים,  קנאביס,  ד"ר איילת שלז,  חדשות,  בית החולים מאיר
תגובות