חדשות

פרוצדורה פולשנית חדישה ב"מאיר" לטיפול בחולים עם נוזלים בריאות

פלאורוסקופיה, או בשמה העברי "חיזיון קרומי הצדר", מאפשרת בו זמנית להקל, לאבחן ולטפל במצבים שבהם נוזל מצטבר סביב הריאות ופוגע באיכות חייו של המטופל ומסכן את בריאותו

נוזלים בריאה השמאלית. אילוסטרציה

פרוצדורה זעיר פולשנית חדישה במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא מביאה מזור למטופלים עם הצטברות נוזלים בבית החזה. הפרוצדורה, הנקראת פלאורוסקופיה או בשמה העברי "חיזיון קרומי הצדר", מאפשרת בו זמנית להקל, לאבחן ולטפל במצבים שבהם נוזל מצטבר סביב הריאות ופוגע באיכות חייו של המטופל ומסכן את בריאותו.

מ', מטופלת בת 69 שעברה את הפרוצדורה, אובחנה לפני מספר חודשים עם סרטן ריאות שגרם להצטברות נוזלים בריאותיה ולשיעול קשה. בזכות הטיפול היא הצליחה לשוב לנשום ולהחזיר לעצמה את איכות החיים שכל כך חשובה בחיים לצד המחלה.

ד"ר איל רומם, מנהל יחידת רפואת ריאות פולשנית ב"מאיר". "הפעולה כרוכה בהרדמה מקומית וטשטוש בלבד ומבוצעת באמצעות חתך בודד וקטן בדופן בית החזה"

בסוף חודש אוגוסט החלה מ' להרגיש לא טוב. בספטמבר החלה להשתעל ולסבול מקוצר נשימה חריף. רופאת המשפחה שלה שלחה אותה לאקו-לב ולצילום ריאות.  באקו לב התגלתה הצטברות של נוזלים בקרום הריאה. עם הממצאים הללו הגיע לד"ר איל רומם, מנהל היחידה לרפואת ריאות פולשנית במרכז הרפואי מאיר", שהחליט לערוך מיד ביופסיה, בסופה התגלה שמ' חולה בסרטן ריאות מסוג EGFR.

הצטברות קבועה של נוזלים בריאות גרמה למ' לשיעול מטריד ובלתי פוסק. ד"ר רומם ביצע בה פרוצדורה הנקראת פלאורוסקופיה - "חיזיון קרומי הצדר" בעברית. קרומי הצדר עוטפים את הריאות בחלל בית החזה.

לפרוצדורה זו יתרונות גדולים, מסביר ד"ר רומם: "הפעולה, להבדיל מניתוח בית חזה, כרוכה בקבלת הרדמה מקומית וטשטוש בלבד, לעומת הרדמה כללית והנשמה מלאכותית. כמו כן מבוצע חתך בודד וקטן בדופן בית החזה לעומת מספר חתכים גדולים יותר הנדרשים בניתוח בית חזה רגיל. בהיותה פעולה זעיר פולשנית, על פי רוב לא נדרש זמן השגחה ממושך ולעתים ניתן להשתחרר הביתה כבר באותו היום".

גם א', בן 81, עבר את הטיפול בהצלחה. א' נפל לפני כחצי שנה מסולם בביתו. בעקבות הנפילה הוא נפגע בעמוד השדרה ושבר שתי צלעות. באולטרסאונד בתגלה כי יש לו הצטברות של נוזלים בריאות. "לאחר שאושפזתי במחלקת ריאות, הוציאו מהקרומים שמסביב לריאות שלי שני ליטרים של נוזלים ושוחררתי לביתי. שבוע לאחר מכן הוציאו ממני עוד שני ליטרים נוספים. באותה פרוצדורה בדקו וגילו כי אין לי גידול וד"ר רומם הכניס נקז וכעת אני מוציא בביתי את הנוזלים. בקרוב, בגלל שכמות הנוזלים פוחתת מאוד עם הזמן, יוציאו לי את הנקז".

ד"ר רומם: "תחום רפואת הריאות הפולשנית יכולה לסייע הן בפן האבחנתי והן בפן הטיפולי למטופלים הסובלים מגידולי בית החזה והריאות, מחלות דרכי הנשימה ומחלות בקרומי הצדר העוטפים את הריאות. כל זאת תוך שימוש בטכניקות זעיר פולשניות חדשניות.

"במקרה של א' ושל מ' בוצע הליך זעיר פולשני בטשטוש במהלכו נוקזו הנוזלים סביב הריאה, נערכה סקירה של הקרום המצפה את הריאה ונלקחו ביופסיות. בסיום ההליך שערך כ-45 דקות הוכנס  לחלל  הצדר נקז קבוע המסייע להם לנקז באופן עצמאי בביתם את הנוזלים המצטברים אצלם בריאות כפעמיים בשבוע. טיפול שכזה מאפשר לחולים להמשיך בשגרת חייהם ככל שניתן לצד החיים עם הטיפולים והמחלה".

נושאים קשורים:  ד"ר איל רומם,  בית החולים מאיר,  חדשות,  ריאות,  רפואת ריאות,  פלאורוסקופיה
תגובות
אנונימי/ת
17.06.2021, 18:49

פלאורוסקופיה היא פרוצדורה חדישה???