חדשות

האם יורחבו הקריטריונים לביצוע CT לגילוי מוקדם של סרטן ריאות?

מומחים בארה"ב ממליצים להקדים את הבדיקה השנתית לגילוי סרטן הריאות בקרב מעשנים לגיל 50 במקום 55 עם 20 שנות עישון במקום 30 עד כה | בישראל, בדיקת זו עדיין לא נעשית באופן שגרתי

בדיקת CT ריאות. אילוסטרציה

על פי המלצת מומחים בארה"ב שפורסמה לאחרונה ב-JAMA יורחבו הקריטריונים לבדיקת CT שנתית לגילוי סרטן הריאות בקרב מעשנים כבר החל מגיל 50 ולא מגיל 55, עם 20 שנות עישון במקום 30 שנות עישון. על פי הערכת מנהל מכון הריאה ב"הדסה עין כרם", פרופ' נוויל ברקמן, המשמש גם יועץ למכבי שירותי בריאות, המלצות אלו ישפיעו בקרוב על מקבלי החלטות בנושא זה בישראל.

ההמלצות החדשות, הצפויות כמעט להכפיל מ-6.4 מיליון ל-14.5 מיליון את מספר האמריקאים שיוכלו לבצע בדיקות שנתיות אלו, רלוונטיות לבני 50-80 שעישנו לפחות חפיסת סיגריות אחת ביום במשך 20 שנה או יותר, שעדיין מעשנים או הפסיקו לעשן ב-15 השנים האחרונות.

סרטן ריאות היא סיבת המוות הראשונה מסרטן בארה"ב. מטרת בדיקת הסריקה CT לגילוי מוקדם היא איתור המחלה בשלב מוקדם מספיק כדי לטפל בה בקרב מי שנמצא בסיכון גבוה. לפי המחקרים השונים, בדיקת CT שנתית עשויה לצמצם את הסכנה למוות מסוג סרטן זה בקרב אותה קבוצת אוכלוסיה כדי 25%-20%.

הצוות שהמליץ על כך, "כוח המשימה לשירותי מניעה", כולל 16 רופאים, מדענים ומומחים לרפואה ציבורית. צוות זה בוחן מעת לעת את הצורך בביצוע סריקות לגילוי מוקדם וטיפול מונע.

פרופ' ברקמן אמר בהקשר זה ל"הארץ": "כיום בדיקת הסקר לגילוי סרטן ריאה בישראל לא נעשית באופן שגרתי. במשרד הבריאות מגבשים פיילוט בעניין. עד כה חשבו לערוך את הבדיקות למעשנים או מעשנים לשעבר מעל גיל 55 שעישנו במשך 30 שנה וזאת על סמך מחקר גדול שנערך בארה"ב. אין תשובה חד משמעית בדבר גודל הקבוצה שצריך לבדוק אבל ברור שהבדיקה מצילת חיים. החלטה על כך תלויה במשאבים".

סרטן ריאה הוא מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר בישראל: שלישי בקרב גברים יהודים, הנפוץ ביותר בקרב גברים ערבים והקטלני ביותר בשתי הקבוצות. בכל שנה מאובחנים כ-2,500 חולים חדשים בסרטן ריאה בישראל ומתים מהמחלה כ-1,800 ישראלים. על פי ההערכות, תכנית לגילוי מוקדם תפחית ב-20% את מספר המתים מהמחלה ותציל חיים של כ-350 אנשים.

בבריטניה פורסם בפברואר השנה מחקר לפיו בדיקת CT למעשנים או למעשנים לשעבר יכולה לגלות 70% מהגידולים הסרטניים בריאות בעודם בשלב מספיק מוקדם המאפשר כריתתם.

נושאים קשורים:  סרטן הריאות,  בדיקת סקר,  מעשנים,  חדשות,  פרופ' נוויל ברקמן,  בדיקה לגילוי סרטן ריאות
תגובות