דיספלזיה

מנבאים לתפקוד ריאתי בתינוקות עם דיספלסיה ברונכופולמונרית

חוקרים מצאו כי דיספלזיה ברונכופולמונרית בינקות היא גורם חיזוי לתפקודי ריאות מופחתים בגיל 6 שנים

15.03.2021, 17:16
אינהלציה בתינוקות. אילוסטרציה

דיספלסיה ברונכופולמונרית (BPD) היא סיבוך מרכזי של לידה מוקדמת והגורם השכיח ביותר למחלות ריאה כרוניות של הילדות. מחקרים קודמים הראו שילדים עם היסטוריה של BPD היו בעלי ליקויים תפקוד הריאות בילדותם בהשוואה לעמיתיהם. עם זאת, מעט ידוע לגבי פקטורים פוטנציאליים הניתנים לשינוי המשנים מסלולי תפקוד ריאות ותחלואה נשימתית שלאחר מכן באוכלוסייה זו. מטרת המחקר הייתה לזהות גורמי סיכון פוטנציאליים הניתנים לשינוי הגורמים להתפתחות תפקוד ריאתי לקוי בחולים עם היסטוריה של פגות ו-BPD.

בפרמטרים של צמיחה (לידה, שנתיים, 6 שנים) ובדיקת תפקוד ריאתי (6 שנים) נבדקו רטרוספקטיבית לנבדקים (n = 598) שגויסו ממרפאת חוץ של BPD אשר נולדו ≤36 שבועות להריון והיו בגיל ≥5 שנים. מתוך 598 הנבדקים שגויסו, 88 (14.7%) ביצעו בדיקות תפקוד ריאות מותאמות בגיל 6 לערך. נפח הנשיפה המאולץ הממוצע ב-1 s של יוזמת הריאות הגלובלית (GLI) Z היה 1.31- עם ערכים נמוכים יותר הקשורים ל-Nissen fundoplication. ציון ה-GLI Z- של ממוצע ה-forced vital capacity היה 0.72- עם ערכים נמוכים יותר הקשורים לכמויות חמצן גבוהות יותר הנדרשות בזמן השחרור הראשוני מבית החולים ו-Nissen fundoplication.

לסיכום, במחקר זה נמצא כי לילדים עם BPD יש ערכי תפקוד ריאות חזויים נמוכים יותר. למרות שפרמטרי גדילה בגיל שנתיים ו-6 לא הותאמו לערכים של תפקודי הריאות בגיל 6; שימוש ודרישה גבוהה יותר לתוסף חמצן ולנוכחות Nissen fundoplication בעת ​​השחרור נקשרו לתפקוד ריאות נמוך יותר. מחקרים עתידיים צריכים להתמקד בזיהוי גורמי סיכון ניתנים לשינוי שיכולים למזער את ההשפעה של BPD על תפקוד ריאות מאוחר יותר.

מקור: 

Brianna C. Aoyama MD et al. (2020). Pediatric pulmonology. https://doi.org/10.1002/ppul.25244

נושאים קשורים:  דיספלזיה,  FEV1,  תפקודי ריאות,  מחקרים
תגובות