COVID-19 בישראל

האיגוד הישראלי לרפואת ריאות: על חולים במחלות ריאה כרוניות להתחסן

האיגוד הישראלי לרפואת ריאות ממליץ לחולים במחלות ריאה כרוניות כגון אסתמה, COPD, ברונכיאקטזיות, פיברוזיס ריאתית, יתר לחץ דם ריאתי ומחלות אחרות, להתחסן כנגד קורונה

מחלות ריאה ואסטמה במגיפת הקורונה. אילוסטרציה

חולים במחלות ריאה כרוניות נמצאים בסיכון מוגבר לחלות במחלת קורונה בדרגת חומרה קשה יותר וכן לסיכון מוגבר למוות כתוצאה מהמחלה. בחלק מחולי הריאות הכרוניים קיימים גורמי סיכון נוספים כמו גיל מבוגר, מחלות כרוניות אחרות וטיפול תרופתי אשר מדכא את מערכת החיסון. גורמים אלה מעלים עוד יותר את הסיכון לסיבוכים קשים ולתמותה מקורונה. כך מצוין במסמך המלצות שפרסם הבוקר (א') האיגוד הישראלי לרפואת ריאות ובו הוא ממליץ לחולים במחלות ריאה כרוניות - אסתמה, COPD, ברונכיאקטזיות, פיברוזיס ריאתית, יתר לחץ דם ריאתי ומחלות אחרות - יתחסנו כנגד מחלת הקורונה.

כותבי ההמלצות מדגישים כי חיסוני COVID19 אשר נמצאים בשימוש קליני בישראל אושרו לשימוש על ידי משרד הבריאות אחרי שעברו בדיקות מחמירות ונמצאו יעילים במניעת מחלת COVID-19 ובטוחים וכי "משך הפיתוח הקצר לא בא על חשבון קיצור תהליכי בקרה אלא על חשבון קיצור הליכי רישוי, וכך נתקבל אישור ה-FDA האמריקאי לחיסון".

לנוכח הסיכון הרב לחולים עם מחלות ריאה כרונית  ולאור יעילות החיסונים ובטיחותם, האיגוד הישראלי לרפואת ריאות ממליץ כי חולים במחלות ריאה כרוניות יתחסנו כנגד מחלת הקורונה. מסמכי עמדה דומים פורסמו גם על ידי איגוד רופאי האלרגיה, איגוד הנפרולוגים ואיגודים אחרים. "המלצותינו", נכתב, "תואמות את המלצות כלל האיגודים, ובעיקרן כי החיסון בטוח ומומלץ.

במסמך מצוינים דגשים לאוכלוסיות מיוחדות: "לחולים עם אסתמה על רקע אלרגי, אין מניעה להתחסן אם לא היתה בעבר תגובה אלרגית קשה. גם לחולים עם אסתמה קשה המקבלים טיפול ביולוגי אין מניעה להתחסן".

לגבי חולים מדוכאי חיסון, אלה נמצאים בסיכון מוגבר לתחלואה קשה ותמותה ו"לכן מומלץ להתחסן. חולים שהדיכוי החיסוני שלהם נובע מטיפול תרופתי - מועד החיסון ייקבע בתיאום עם הרופא על מנת להעלות את הסיכוי לתגובה חיסונית טובה בעקבות מתן החיסון. בחולים אלה מומלץ לחסן גם את בני הבית והמשפחה, על מנת לתת הגנה נוספת בפני קורונה".

לחולים אשר פיתחו בעבר תגובה אלרגית קשה ומיידית (תגובה אנפילקטית) מתרופות בהזרקה או ללא גורם ידוע, לא מומלץ בשלב זה להתחסן בחיסון של חברת פייזר.

נושאים קשורים:  מחלות ריאה,  האיגוד הישראלי לרפואת ריאות,  אסתמה,  COPD,  ברונכיאקטזיות,  יתר לחץ דם ריאתי,  חיסון לקורונה,  חדשות,  פיברוזיס ריאתי
תגובות