דיספלזיה

גילויים חדשים בנוגע לפתוגנזה של דיספלזיה ברונכופולמונרית

חוקרים מצאו כי היפראוקסיה נאונטלית מגבירה שינוי אנדותליאלי-מזנכימלי וכי תהליך זה מעורב ב-remodelling של כלי דם ריאתיים הגורם בהמשך החיים ליתר לחץ דם ריאתי

טיפול בעזרת חמצן בבית (אילוסטרציה)
טיפול בעזרת חמצן בבית (אילוסטרציה)

דיספלזיה ברונכופולמונרית (BPD) הינה מחלת ריאות כרונית המופיעה בתינוקות שנולדו טרם המועד. מחלה זו נגרמת, בין היתר, על ידי הנשמה מלאכותית והיפראוקסיה. למרות שרוב הילדים השורדים מחלה זו נגמלים מתמיכת חמצן רבים יסבלו מתחלואה קרדיווסקולרית ובכלל זה יתר לחץ דם ריאתי ושינויים בכלי הדם הריאתיים.

שינוי אנדותליאלי-מזנכימלי (EndoMT) הינו בעל תפקיד מפתח בשינויים בכלי דם ביתר לחץ דם ריאתי ראשוני אידיופתי. נכון להיום לא ידוע האם חשיפה להיפראוקסיה, שכאמור מגבירה את הסיכון להתפתחות BPD יכולה לגרום להתפתחות של EndoMT. במאמר שפורסם ב-The Journal of Pathology חוקרים שיערו כי  חשיפה נאונטלית להיפראקוסיה גורמת ל-EndoMT ומובילה להתפתחות של יתר לחץ דם ריאתי בבגרות. על מנת לבחון היפותזה זו, החוקרים חשפו עכברים שרק נולדו להיפראוקסיה ולאחר מכן העכברים הושמו בחדר עם אוויר רגיל עד בגרות.

במחקר נמצא כי היפראוקסיה הובילה לשינויים בכלי הדם הריאתיים ולשינויים בלב ימין. עכברים ממין זכר היו יותר פגיעים להשפעות של היפראוקסיה לעומת עכברים ממין נקבה. חשיפה להיפראוקסיה הובילה ל-EndoMT בריאות של עכברים כמו גם בתרבית של תאי LMVECי(lung microvascular endothelial cells) אשר בודדו מעכברים ותורמים הומניים. גם בתרביות נמצא EndoMT מוגבר בתאים שנלקחו מזכרים לעומת נקבות. חשיפה היפראוקסית הובילה לזרחון מוגבר של חלבוני Smad2 ו-Smad3 אך הפחיתה רמות Smad7. טיפול עם מעכב ה-TGF-b,יSB431542, חסם את ההתפתחות של EndoMT מושרה היפוקסיה במודל in vitro.

החוקרים מסכמים כי היפראקוסיה נאונטלית גורמת לשינויים בכלי הדם הריאתיים ותורמת להתפתחות של יתר לחץ דם ריאתי בבגרות. ממצאים אלה יכולים להיות מוסברים בחלקם על ידי EndoMT וייתכן ותהליך זה יכול להוות יעד טיפולי בתינוקות עם BPD.

מקור: 

Gong, J. et al. (2020) The Journal of Pathology. https://doi.org/10.1002/path.5534

נושאים קשורים:  דיספלזיה,  היפראקוסיה,  לחץ דם ריאתי,  מחקרים
תגובות