סקירה

אישור ה-FDA לאופדיבו+ירבוי כטיפול במזותליומה שאינה ניתנת לניתוח

אופדיבו+ירבוי הוא הוא הטיפול הסיסטמי הראשון מזה למעלה מ-15 שנה שאושר על ידי ה-FDA בתנאים אלה. אופדיבו+ירבוי הביאו להישרדות כוללת גבוהה יותר מאשר הטיפול הכימותרפי הסטנדרטי

אבחון סרטן ריאות. אילוסטרציה

מינהל המזון והתרופות האמריקני אישר לאחרונה את הטיפול ב-360 מ"ג אופדיבו (nivolumab) כל שלושה שבועות ביחד עם 1 מ"ג/לק"ג ירבוי (ipilimimab) כל שישה שבועות בהזרקה ורידית לטיפול קו ראשון בבוגרים עם מזותליומה פלוראלית ממאירה שלא ניתנת להסרה בניתוח. האישור מבוסס על ניתוח ביניים של ניסוי שלב 3 שנקרא CheckMate-743. במחקר, הטיפול באופדיבו+ירבוי (n=303) השיג הישרדות כוללת גבוהה לעומת הכימותרפיה הסטנדרטית המבוססת על פלטינום (n=302).  התוצאות התקבלו לאחר 22.1 חודשים של מעקב. אחרי שנתיים, 41% מהמטופלים שקיבלו את הטיפול שרדו, לעומת 27% מהמטופלים שקיבלו כימותרפיה רגילה.

"מזותליומה פלאוראלית ממאירה היא סרטן נדיר עם אפשרויות טיפול מוגבלות. כאשר המחלה מאובחנת בשלבים מתקדמים, שיעור ההישרדות של חמש שנים הוא כ-10 אחוזים", הסבירה החוקרת פרופ' אן ס. צאו (Anne S. Tsao), מנהלת מחלקת אונקולוגיה של בית החזה ושל תוכנית המזותליומה במרכז אנדרסן לסרטן באוניברסיטת טקסס. "תוצאות ההישרדות של מחקר CheckMate-743 מראות ששילוב התרופות עשוי להפוך לטיפול קו ראשון סטנדרטי למחלה. אלה הן חדשות מרגשות, שנותנות תקווה לחולים במחלה הנוראית, ולמטפלים בהם."

זוהי האינדיקציה השלישית לטיפול משולב באופדיבו+ירבוי כטיפול קו ראשון בסרטן של בית החזה. אופדיבו+ירבוי אושרו על ידי ה-FDA לטיפול בחולים עם סרטן ריאות גרורתי של תאים שאינם קטנים, אשר הגידולים שלו מבטאים PD-L≥1% וללא אברציות גנומיות של EGFR או ALK בתאי הגידול. הוא גם מאושר בשילוב עם כימותרפיה מוגבלת בטיפול בבוגרים עם סרטן ריאות גרורתי של תאים שאינם קטנים שאין להם אברציות גנומיות של EGFR או ALK בין אם יש או אין ביטוי של PD-L1.

"מחלות סרטן בית החזה יכולות להיות מורכבות וקשות לטיפול, ואנו מתמקדים בפיתוח אופציות אימונותרפיות שעשויות להאריך את חיי החולים", אמר אדם לנקובסקי, מנהל המחלקה לאונקולוגיה, אימונולוגיה, לב וכלי דם, בחברת בריסטול מאיירס סקוויב בארה"ב. "רק לפני מספר חודשים, שילובים מבוססי אופדיבו+ירבוי קיבלו שתי אינדיקציות קו ראשון לחולים מסוימים עם סרטן ריאות של תאים לא קטנים. כעת, אופדיבו+ירבוי מאושר לשימוש בסוג אחר של סרטן בית החזה."

הטיפול אופדיבו+ירבוי הוא שילוב ייחודי של שני מעכבי נקודת בקרה שיש לו פוטנציאל למכניזם סינרגטי, המכוון לשתי נקודות בקרה שונות (PD-1 + CTLA-4) ומסייע בהשמדת תאי הגידול. ירבוי מסייע להפעיל תאי T ולגרום להם להתרבות, ואילו אופדיבו מסייע לתאי T קיימים לזהות את הגידול. חלק מתאי ה-T שמשופעלים על ידי ירבוי יכולים להפוך לתאי זיכרון, דבר שעשוי לאפשר תגובה חיסונית מתמשכת יותר. הפעלתם על תאים נורמליים גורמת לתופעות לוואי בתיווך המערכת החיסונית, שעלולות להיות חמורות ואף קטלניות.

האישור ניתן פחות משישה שבועות לאחר שהוגשה בקשה לאישור טיפול ביולוגי, ואשר טופלה על ידי תוכנית פיילוט של ה-FDA, שנקראת בדיקה אונקולוגית בזמן-אמת. מטרתה של תוכנית זו היא לוודא שטיפולים בטוחים ויעילים זמינים לחולים בהקדם האפשרי. הבדיקה נערכה בו זמנית על ידי ה-FDA ועל ידי רשויות הבריאות באוסטרליה, ברזיל, קנדה, ושוויץ, תחת יוזמת אורביס של ה-FDA.

Baas et al. Presented at 2020 WCLC presidential symposium

מזותליומה היא סרטן נדיר ואגרסיבי שנוצר בקרום הריאה. כ-3,000 מקרים מאובחנים בשנה בארה"ב. מזותליומה ממאירה פלאורלית היא הסוג הנפוץ ביותר של סרטן זה. לעתים קרובות הסרטן נגרם על ידי חשיפה לאסבסט והאבחון שלו הרבה פעמים מאוחר, כשרוב החולים מאובחנים כשמחלה כבר במצב מתקדם. הפרוגנוזה בדרך כלל לא טובה. אצל חולים עם מזולתיומה ממאירה פלאורלית מתקדמת, השרידות החציונית היא בערך שנה, ושיעור השרידות אחרי חמש שנים הוא בערך 10%.

האזהרות לגבי אופדיבו+ירבוי כוללות תגובות של התווך החיסוני: פנאומניטיס, קוליטיס, הפטיטיס, אנדוקרינופתיה, דלקת כליות ותפקוד לקוי של הכליות, תגובות לוואי עוריות, דלקת המוח, תגובות עירוי; סיבוכים של השתלת תאי גזע אלוגניים; רעילות לעובר, ותמותה מוגברת אצל חולים עם מיאלומה נפוצה כאשר אופדיבו מתווסף לאנלוג של תלידומיד ודקסמתזון, דבר שאינו מומלץ מחוץ לניסויים קליניים מבוקרים. האזהרות לגבי ירבוי: תגובות שליליות חמורות וקטלניות המתווכות על ידי מערכת החיסון, תגובות לעירוי, סיבוכים של השתלת תאי גזע המטופויאטים אלוגניים לאחר קבלת ירבוי, רעילות לעובר, וסיכונים הנלווים למתן בשילוב עם אופדיבו.

נושאים קשורים:  סקירה,  מזותליומה,  אופדיבו,  יירבוי,  Opdivo