• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 עולמי

התעלומה ההודית: מה מסביר את שיעור התמותה הנמוך מקורונה?

מחקר חדש מנסה להסביר את העובדה שבהודו, עם מעל 1.4 מיליארד תושבים, תנאים סניטריים ירודים, זיהום אוויר כבד וצפיפות אוכלוסין, שיעור התמותה במגיפה עומד על פחות מ-2%

מגיפת הקורונה במומבאי, הודו. צילום ארכיון: Manoej Paateel/ שאטרסטוק

זוהי אחת התעלומות הגדולות ביותר בפנדמיית הקורונה: כיצד ייתכן ששיעור התמותה ממגיפת הקורונה בהודו הוא מהנמוכים ביותר בעולם? מהו ההסבר לכך שבמדינה שבה חיים מעל 1.4 מיליארד בני אדם, שישית מאוכלוסיית תבל, מדינה הסובלת מתנאים סניטריים ירודים, חוסר היגיינה, זיהום אוויר כבד וצפיפות אוכלוסין, ללא גישה למי שתייה נקיים, שיעור התמותה בה במגיפה עומד על פחות מ-2% CFR (Case Fatality Rate)?

עד כה חלו בהודו מתחילת המגיפה (נכון לאמש) 8,267,623 מקומיים ונפטרו 123,139 או 89 למיליון תושבים.

צוות חוקרים מהודו פרסם השבוע באתר Medrxiv המיועד למחקרים שטרם עברו ביקורת עמיתים, מחקר שבו נטען כי ייתכן שדווקא התנאים הסביבתיים-הבריאותיים הירודים השוררים בחלקים רבים ברחבי תת היבשת ההודית הביאו לכך שתושבי מדינה זאת פיתחו סוג של חיסוניות כנגד נגיף הקורונה. במילים אחרות: ייתכן מאוד שחשיפתם מגיל צעיר של חלקים נרחבים מהאוכלוסיה ובמשך תקופות ארוכות בחיים למגוון רחב של פתוגנים גרמה לחסינות יציבה ואיתנה לנגיף מחולל מחלת הקורונה.

טענה זאת מנוגדת לנתונים במאמר משותף של חוקרים מה-WHO וארגון האו"ם למען הילד יוניצ"ף שבו נטען כי מי שתייה בטוחים לשימוש ותנאים סניטריים הולמים הכרחיים להגנה על בריאותם של בני האדם במיוחד מפני COVID-19. במאמר זה דווח שכשלושה מיליארד מאוכלוסיית העולם, כ-40% מהאנושות, חיים כל חייהם במדינות מתפתחות הנעדרות גישה גם למתקנים הבסיסיים והפשוטים ביותר הנדרשים לשטיפת ידיים.

הטיעון של הצוות ההודי שעליו דווח השבוע (ב') ב-BBC תואם את מה "השערת ההיגיינה" (hygiene hypothesis) שעלתה כבר בעבר, לפי במדינות מפותחות בעידן המודרני מקדשים היגיינה, הסביבה "יותר מדי נקייה", כך שהמערכת החיסונית של בני האדם כנראה לא אומנה באופן יעיל להתמודד עם הידבקויות בנגיפים שונים. בני האדם התמקדו יותר מדי בדרישה מוגזמת לשמירה על ניקיון.

מה שברור ללא מעט חוקרים כי מגוון גדול יותר של סיבות יכולות להסביר מדוע במדינה כמו הודו ודומות לה מבחינת תנאי החיים יש, לפחות כרגע, שיעור נמוך מאוד של תמותה מזיהום כמו קורונה ויידרש מחקר-עומק נרחב יותר כדי לקבל תשובה ברורה לכך.

נושאים קשורים:  הודו,  תמותה,  קורונה,  היגיינה,  צפיפות אוכלוסין,  חדשות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
04.11.2020, 10:10

אם כבר, מעניין לבדוק את הסיבה לתמותה התנמוכה בסינגפור. ה CFR שם הוא פחות מ 0.05%.
או שמדובר בנתונים לא אמינים