דעות

רפואה ופוליטיקה: האם הפנדמיה מבשרת על שינוי במערכת היחסים?

עיתונים מדעיים מזהירים מפני בחירה בטראמפ; פסיכיאטרים ופסיכולוגים מעלים עצומות נגד טראמפ בארה"ב ונגד נתניהו בישראל - האם השינוי ביחסי הגומלין בין רופאים לפוליטיקאים יימשך גם אחרי המשבר?

"קריאה לעצור את הדמוקטטור בכל הדרכים הלגיטימיות, ובעיקר לא לאפשר לו לחסל את ההפגנות, מהחשובות והקריטיות ביותר שהיו כאן". צילום: תומר נויברג/ פלאש 90

לעתים נדירות מביעים מדענים, רופאים ובמיוחד מטפלים בתחום בריאות הנפש עמדות פוליטיות נחרצות בהסתמך על נסיונם המקצועי. לאחרונה נראה כי המשבר הקורונה העולמי, המשנה בשנה האחרונה את סדרי עולמנו, שינה בין היתר גם דפוס זה. בשבועות האחרונים הצטרפו עיתונים מדעיים מובילים, כולל מתחום הרפואה, למסע כנגד בחירתו מחדש של דונלד טראמפ לנשיאות:

העיתון המדעי הפופולרי Scientific American תומך במועמד הדמוקרטי לנשיאות (ג'ו ביידן), זאת הפעם הראשונה ב-175 שנות קיומו. עורכי העיתון היוקרתי Nature תומכים גם כן בביידן וכך גם ה-Science, שעורכו הראשי קבע כי "טראמפ שיקר בנושאים מדעיים".

באותה גישה, הנרתעת מכך שטראמפ סירב לקבל המלצות מומחים בתחומים המדעיים הרלוונטיים בהתמודדות עם מגיפת הקורונה, יצאו באופן תקדימי כל חברי המערכת של העיתון הרפואי היוקרתי New England Journal of Medicine בקריאה שלא להצביע עבורו. זאת, במאמר מערכת שפורסם בתאריך 8.10.2020 ונקרא Dying in a leadership vacuum. המאמר תוקף בחריפות את ממשל טראמפ (מבלי לציין ולו פעם אחת את שמו) ומאשים אותו בכישלון מוחלט ומחפיר בניהול ההתמודדות מול המגיפה. מבלי לציין שמות או מפלגות, הוא קורא שלא להצביע בבחירות הקרבות עבור ההנהגה שכשלה.

במהלך נשיאותו של טראמפ, פסיכיאטרים ופסיכולוגים רבים בארה"ב קבעו באופן גלוי כי הוא סובל מהפרעה נפשית חמורה (הפרעת אישיות נרקיסיסטית קשה/ ממאירה). חלקם טענו כי בשל מצבו הנפשי עליו להתפטר, ולא - יש להדיחו

השאלה האם מותר לאבחן אבחון פסיכיאטרי מנהיג פוליטי עלתה בארה"ב החל מהתמודדותו של טראמפ לנשיאות והתחדדה עם בחירתו. העמדה הרשמית של ארגון הפסיכיאטרים האמריקאי (ה-APA) נקבעה עוד בשנת 1973, בעקבות זכייתו של הסנטור ברי גולדווטר במשפט נגד פסיכיאטרים שאבחנו את אישיותו במהלך המרוץ לנשיאות בו נוצח על ידי הנשיא ג'ונסון. זוהי "הלכת גולדווטר", שאושרה שוב בשנת 2017 והאוסרת על חברי האיגוד האמריקאי לאבחן אישים (כמובן ללא בדיקתם וללא רשותם).

למרות זאת, במהלך נשיאותו של טראמפ, פסיכיאטרים ופסיכולוגים רבים בארה"ב קבעו באופן גלוי כי הוא סובל מהפרעה נפשית חמורה (הפרעת אישיות נרקיסיסטית קשה/ממאירה). חלקם טענו כי בשל מצבו הנפשי עליו להתפטר, ולא - יש להדיחו, בהתאם לתיקון ה-25 של חוקת ארה"ב. כך נכתב בעצומה עליה חתמו 70,000 אנשי בריאות נפש בשנת 2017/8: "... על פי שיקולנו המקצועי, לדונלד טראמפ מחלת נפש חמורה שגורמת לו להיות בלתי מסוגל מבחינה נפשית למלא את חובותיו כנשיא ארצות הברית...". הפסיכיאטרית ברנדי לי (Brandy Lee) מאוניברסיטת ייל, מומחית עולמית בפסיכיאטריה משפטית, אף הציעה לטראמפ בדיקה לקביעת מסוגלותו להיות נשיא, בהביעה את דעתה כי יש להדיחו.

יו"ר צוות ההכנה של ה-DSM-IV ומומחה לאבחון הפרעות אישיות לא חוסך מטראמפ את דעתו השלילית ומסביר שהוא גורם סבל רב לאחרים, ולעומת זאת נהנה מהיותו גרנדיוזי, שקוע בעצמו ונעדר אמפתיה

עמדה מנוגדת מנומקת מציג כל העת אלן פרנסיס (Allen Frances), מי שהיה בין היתר יו"ר צוות ההכנה של ה-DSM-IV ומומחה לאבחון הפרעות אישיות. במכתב לניו יורק טיימס עוד בחודש פברואר 2017 כתב כך: "מאבחנים חובבים אבחנו בטעות את הנשיא טראמפ כסובל מהפרעת אישיות נרקיסיסטית. אני כתבתי את הקריטריונים לאבחנה זאת, ומר טראמפ אינו ממלא אחריהם. ייתכן שהוא נרקיסיסט גמור, אבל זה לא עושה אותו חולה נפש, מאחר שאין לו את הסבל ואת הירידה התפקודית הדרושים לאבחנה".

פרנסיס לא חוסך מטראמפ את דעתו השלילית ומסביר שהוא גורם סבל רב לאחרים, ולעומת זאת נהנה מהיותו גרנדיוזי, שקוע בעצמו ונעדר אמפתיה. יתרה מכך: תיוגו של טראמפ כסובל מהפרעה נפשית גורם עוול וסטיגמטיזציה למי שסובלים מהפרעות כאלו, שעל פי רוב, שלא כמוהו, הם אנשים חיוביים המתנהגים כשורה. הדבקת כותרת פסיכיאטרית, לדעת פרנסיס, איננה הדרך להתמודד עם התקפתו של טראמפ על הדמוקרטיה, והדרך לתיקון המצב היא פוליטית ולא פסיכולוגית.

ומה בישראל?

ביום שישי, 9.10.2020, התפרסמה על עמוד שלם של עיתון "הארץ" מודעה שעליה חתמו כ-850 עובדים מתחום בריאות הנפש - פסיכואנליטיקאים, פסיכולוגים, פסיכיאטרים, עובדים סוציאליים ומטפלים באמנויות. הכותרת הראשית של המודעה היתה: "רוב הזמן אנחנו מקשיבים אבל 'המצב' מחייב שגם אנחנו נדבר בקול רם וגלוי".  במודעה לא מוזכר שמו של בנימין נתניהו, אך היא עוסקת בעיקר בו - "מי שמנהיג אותנו", שממנו נשקפת סכנה אמיתית וחמורה לקיומה של הדמוקרטיה הישראלית, שמהווה גם איום על האפשרות לקיים מערכת טיפולית.

במודעה שהתפרסמה ב"הארץ" אין אבחנות פסיכיאטריות, אלא  רשימה ארוכה של האשמת ה"דמוקטטור" נתניהו כבעל תכונות שליליות, המהוות שילוב של קווים/ הפרעות נרקיסיסטיים ואנטי-סוציאליים, ותיאור של פעולות מצידו בהתאם לתכונות הללו

נתניהו מכונה במודעה "דמוקטטור" – מי שמתחזה לדמוקרט ומשתמש בדמוקרטיה כדי לכרסם בה ולהשתלט עליה כדיקטטור. הכותבים מתארים את אישיותו כמי שדואג רק לעצמו, והאחר לא קיים מבחינתו אלא כאובייקט לניצול מטרותיו האישיות; כמי שידרוס ללא היסוס את כל מי שעומד נגדו; כמלא קסם אישי, ממגנט, מומחה בקריאת האחר - החלש במיוחד, ולוחץ לו על הנקודות הרגישות ביותר כדי לנצלו לטובתו האישית; כשקרן, מניפולטיבי, פתיין ללא כיסוי. וכן: אם מעמדו יתערער - ימוטט את הבית על כולם. בסיום המודעה קריאה לעצור את הדמוקטטור בכל הדרכים הלגיטימיות, ובעיקר לא לאפשר לו לחסל את "ההפגנות, מהחשובות והקריטיות ביותר שהיו כאן".

במודעה אין אבחנות פסיכיאטריות, אלא כאמור רשימה ארוכה למדי של האשמת ה"דמוקטטור" כבעל תכונות שליליות, המהוות שילוב של קווים/ הפרעות נרקיסיסטיים ואנטי-סוציאליים, וכן תיאור של פעולות מצידו בהתאם לתכונות הללו [הארץ, יום שישי, כ"א בתשרי תשפ"א, 9.10.20  עמ' 5]. ימים יגידו אם למודעה תהיה השפעה על דעת הקהל הישראלית – בינתיים היא לא זכתה להד תקשורתי ניכר.

ראוי להדגיש, כי עבור מטפלים באסכולה הפסיכואנליטית (הן פסיכואנליטיקאים והן מטפלים אחרים המטפלים בגישה זאת) הבעת עמדה פוליטית באופן גלוי ומזוהה אינה עניין של מה בכך. כידוע, על המטפלים באסכולה זאת להוות מעין "לוח חלק" עבור המטופלים, כדי שאלה יוכלו להעביר אליהם את התייחסותם הרגשית בתהליך ההעברה (transference). נכונותם של אנשי מקצוע אלה להיחשף – המוסברת בין היתר בכך שבמקום בו אין חירות לפרט לא יכולה להתקיים מערכת טיפולית פסיכותרפויטית – מעידה על שינוי משמעותי נוסף ביחסי הגומלין בין הגורמים המטפלים לבין הפוליטיקאים. ימים גם יגידו אם שינוי זה יימשך אף לאחר סיום המשבר.

פרופ' חיים קנובלר הוא רופא פסיכיאטר, לשעבר ראש מחלקת בריאות הנפש בצה"ל וסגן מנהל המרכז הירושלמי לבריאות הנפש איתנים-כפר שאול

נושאים קשורים:  פרופ' חיים קנובלר,  דעות,  חדשות,  כתבי עת רפואיים,  פסיכאטריה,  פוליטיקה,  דונלד טראמפ,  נתניהו,  קורונה,  מגיפת הקורונה
תגובות
אנונימי/ת
27.10.2020, 10:12

מעניין מאד שכל הבעות העמדה ה"מקצועיות" וה"נייטרליות" האלו מגיעות מצד מאד מסוים של המפה הפוליטית...

28.10.2020, 09:12

המאמר הקודם והניתוח הפסיכואנאליזה וההשואה עם בינימין נתניהו - יש נקודה שלא דובר עליה -כאן מדובר במלחמת הישרדות של ראש ממשלה אשר יעמוד למשפט והסיכוי היחידי שלו להינצל מעונש משמעותי הנו שהישפט כראש ממשלה ולא כאזרח רגיל או חבר כנסת -ואין שום סיכוי שהוא יחליט להיתפטר - התופעות ימשכו וההפגנות לא משפיעות עליו כלל

אנונימי/ת
28.10.2020, 09:42

ההיפך. אם לא היה ראש ממשלה לא היו כאן עבירות בכלל.

אנונימי/ת
29.10.2020, 17:56

שוחד, מרמה, הפרת אימונים אינן עבירות בכלל??

אנונימי/ת
29.10.2020, 18:29

הוא מואשם בעבירות האלה שנעשו לכאורה בזמן היותו ראש ממשלה. אם מעולם לא היה נבחר לראש ממשלה לא היה עובר את העבירות האלה

הכותב מעלה לדיון סוגיה חשובה מאין כמותה, והיא היעדרם של בלמים ומחסומים בפני עלייתם לשלטון של מנהיגים מופרעים מבחינה נפשית, והאפשרות של מנהיגים נבחרים לסטות סטיה רבתית אף מקונצנזוס מקצועי הרחב ביותר. הדמוקרטיה שעדיין מתנהלת כמו באתונה העתיקה חייבת להשתנות ולהציב בלמים ומחסומים בלעדייהם דוגמת ונצואלה עשויה להתממש גם כאן ובמקומות אחרים.

אנונימי/ת
31.10.2020, 12:34

בארצות הברית יש בלם שמן הראוי להכניסו לישראל והוא הגבלת קדנציות / זמן כהונה.

31.10.2020, 19:25

הסוגיה הזו נידונה בארצות הברית בעקבות ההתנהגויות המוזרות והלא שגרתיות של הנשיא דונאלד טראמפ. לנו יש מנהיג שבמקרה הטוב הוא נרקיסיסט שפיר (לפי הגדרתו של אריך פרום) אבל לא מגיע לקרסוליו של טראמפ או דוטארטה מהפיליפינים.
מציע לקרוא את המאמר המאלף של Pshychology Today:
https://www.psychologytoday.com/us/blog/5-types-people-who-can-ruin-your-life/201903/malignant-narcissism-does-the-president-really

פרופ' קנובלר יקר. חן חן על המאמר החשוב ומאיר העיניים. מבלי כמובן לנקוט כאן עמדה פוליטית. במדינה חפשית ורווית אמוציות רשאי כל אדם להביע דעתו , כמובן גם בציבור. ברם, מאוד לא ראוי שבאותה נשימה יפרסם את תאריו האקדמיים. לא כגוף ( לדוג' איגוד הפסיכולוגים..) ולא כפסיכיאטר פרטי.
הנחמה היא שכידוע הפסיכיאטרים אינם ( ממש) רופאים ולכן דעתם טובה כמו אנשי מקצוע אחרים בשוק; זמרים שחקני כדור רגל וכד'. תתעודד אחינו.

אנונימי/ת
02.11.2020, 06:34

אני חושב שהיותו פסיכיאטר דווקא מאוד רלוונטית למאמר הזה.
לגבי הסיפא של דבריך - אין מחלוקת