קורונה בישראל

הסתיימה שביתת עובדי המעבדות - תנאי השכר ישופרו

ההסתדרות ומשרדי האוצר והבריאות הגיעו למתווה הבנות ובמסגרתו יעלה שכרם של עובדות ועובדי המעבדות. ההסתדרות הודיעה כי העובדים ישובו לעבודתם המלאה בהקדם האפשרי

עובדי מעבדה. צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

הסתיימה שביתת עובדי המעבדות. בישיבה שנערכה היום (א') בלשכת יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, הגיעו הצדדים - עובדי המעבדות ומשרדי האוצר והבריאות - למתווה המסדיר את שיפור תנאי שכרם של עובדות ועובדי המעבדות. העובדים יושבו לעבודתם בהקדם.

המתווה יגובש סופית בתקופה הקרובה ובו בשורה שתביא לעלייה בשכרם של עובדות ועובדי המעבדות. ההסכם המשפטי ינוסח בהמשך. אי לכך, הסתיימה שביתת עובדי המעבדות. העובדות והעובדים ישובו לעבודתם המלאה בהקדם האפשרי.

בישיבה השתתפו יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, יו"ר הסתדרות המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות אסתר אדמון, המשנה לממונה על השכר באוצר אפי מלכין, רכזת בריאות באגף הממונה על השכר ענבל רואי, אור קיים מהאגף הממונה על השכר, יו"ר ארגון עובדי שירותי בריאות כללית פרוספר בן-חמו, מנכ"ל הסתדרות האחיות עו"ד אורי פליישמן ונציגי שירותי בריאות כללית.

אדמון מסרה: "אחרי 30 שנות הזנחה, ההישג המרכזי מבחינתנו הוא קבלת המתווה עליו התעקשנו לאורך הדרך: תוספות שכר לכל עובדי המעבדות, ולא רק לצעירים ולמתחילים. למה? כיוון שעובדי המעבדות משתכרים מעט מדי ושכר מעליב. גם הבכירים והמנהלים משתכרים שכר פוגעני. אין הצדקה לשפר רק את שכר העובדים המתחילים ולגרום כעס ומרמור אצל הוuתיקים, שחשים מנוצלים. ממחר נשב עם האוצר באופן מסודר על המתווה המדויק ועל חלוקת 35 מיליון שקל שכולל ההסכם".

לדברי אדמון, "לא מדובר בהישג מלא אלא בצמצום פערים בשכר עובדי המעבדות לעומת שאר המשק ומקצועות הבריאות. סיכמנו גם על עניין מהותי לא פחות והוא פיילוט בדיקות הקורונה. בימים הקרובים יתחיל פיילוט, שיימשך חודשיים במעבדות הממשלתיות, למיצוי פוטנציאל דיגום בדיקות הקורונה. זאת, במקום מה שקורה כעת בפועל - הפרטת הבדיקות וביצוען במעבדות הפרטיות".

עוד אמרה אדמון: "צר לי על הגישה של משרד הבריאות במהלך התקופה האחרונה של מחשבה על הפרטת שירותי המעבדות בישראל. זה מעיד על חוסר הבנה לגבי חשיבות ניהול המעבדות במערכת הציבורית מבחינת השיקולים הרפואיים, על בזבזנות וחוסר חשיבה כלכלית, כי שיהיה ברור, הפרטה אינה מילת קסם. מיקור החוץ בתחום המעבדות, במקום להשקיע במערך המעבדות שהוזנח לאורך השנים, הוא בזבוז כסף מקופת המדינה ובזבוז משאבים ציבוריים".

בסיכום דבריה אמרה אדמון: "בסופו של יום, אני מודה לעובדי המעבדות שלראשונה אי פעם התייצבו מלוכדים למלחמה על זכויותיהם. התרגלנו עם השנים להיות כנועים, שקופים ושקטים. החודשים האחרונים, ובמיוחד השבוע האחרון, הוכיחו את חשיבות המעבדות הרפואיות במערכת הבריאות ואת עוצמת העובדים שלנו".

מוקדם יותר היום קרא פרופ' רוני גמזו, הממונה על המאבק בקורונה, למצוא פתרון מהיר ויעיל שיאפשר את המשך פעילות המעבדות. "שביתת צוותי המעבדות, הנכנסת לשבוע השני שלה", מסר גמזו, "יוצרת עומס רב על מערכת הבריאות הציבורית, ובפרט על בתי החולים שבחודשים האחרונים נאבקים בהתמודדות עם מגיפת הקורונה. בדיקות המעבדה הן חלק אינטגרלי וחיוני במערכה שאנו מנהלים כרגע, וצוותי המעבדות חיוניים עבור תפקוד מערכת הבריאות".

פרופ' גמזו ציין שעיכוב בדיקות המעבדה כתוצאה מהשביתה יוצר נזקים חמורים הכוללים דחיית פעולות רפואיות ובהן ניתוחים אלקטיביים, פגיעה בטיפול השוטף במאושפזים, וכן עיכוב בשחרור מאושפזים ולפיכך עומסים מרובים המקשים על קליטת מאושפזים חדשים. "בימים אלה, בהם תחלואת הקורונה עולה בקצב מדאיג, קיים חשש אמיתי שהעומסים בבתי החולים, המאמירים בשל שביתת צוותי המעבדות, יביאו לכדי קושי ממשי במתן טיפול רפואי נדרש לחולים.

"נזקי השביתה מקשים על ההתמודדות עם מגיפת הקורונה, אשר עבורה נדרשת מערכת הבריאות להתגייס כולה. השביתה והעומסים הנוצרים בגינה מעלים חששות כבדים בדבר פגיעה חמורה בהצלחת המאבק של מערכת הבריאות הציבורית במגיפת הקורונה ובתחלואה המתגברת". יש לכן, הדגיש פרופ' גמזו, "למצוא פתרון מהיר ויעיל שיאפשר את המשך פעילות המעבדות".

עם ההודעה על סיום השביתה אמר שר הבריאות יולי אדלשטיין: "עובדות ועובדי המעבדות מוסרים את עצמם לילות כימים למען בריאות הציבור. כעת אנחנו בזמן מלחמה - מלחמת שלום האזרח, ובזמן מלחמה כל הצדדים צריכים להתגייס לפתרון המשבר. הציבור לא צריך לשלם מחיר בריאותי על הוויכוחים הללו. אני מודה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי, למשנה למנכ"ל פרופ' גרוטו וליו"ר ההסתדרות ארנון בן דוד על התגייסותם המשותפת לפתרון המשבר".

פרופ׳ חזי לוי מנכ"ל משרד הבריאות, הוסיף: ״אני שמח שהמשבר הגיע לפתרון ומודה לכל המעורבים במאמצים לטפל במשבר. מדובר בעובדים נאמנים, המפעילים שירות חיוני מאין כמוהו לשם טיפול בבריאות הציבור ובחולים בקהילה ובבתי החולים וכמובן במשבר הקורונה.
מקווה שנצא לדרך, נגייס עובדי מעבדה נוספים ונמשיך לתת שירות מקצועי כנדרש".

נושאים קשורים:  עובדי המעבדות,  משרד האוצר,  שביתה,  אסתר אדמון,  חדשות,  קורונה
תגובות
אנונימי/ת
07.09.2020, 20:46

שוחד, מרמה והפרת אמונים!

08.09.2020, 07:58

חבל מאוד ששביתה הופסקה. זאת היתה ההזדמנות מצוינת ללחוץ על גנבים במשרד האוצר ומשרד הבריאות...
לא תקבלו כלום ותמשיכו לעבוד כמו עבדים...