דעות

מיגון מפני הידבקות בנגיף הקורונה לצוותים רפואיים: מיתוסים ומציאות

עד כמה המסיכה הכירורגית מגנה על הרופאים והאחיות? האם באמת עדיפה מסיכת N95 ולכמה זמן היא יעילה? כיצד מתנהלים בטיפול בחולה רגיל והאם יש תועלת בחיטוי שטחים ציבוריים? כל התשובות

מי שלא השקיע בתשתיות קורונה יקבל יחסית יותר רופאים בפחות כסף. צילום אילוסטרציה

מסיכת המנתחים שאני חובש מגנה עלי מהדבקה - נכון חלקית

ההגנה שהיא מעניקה לך מהדבקה היא ברמה של 75%-50% מפני הדבקה טיפתית. היא מיועדת לחבישה על ידי מי שעלול להדביק אחרים, כמו בחדר ניתוח. אין להשתמש במסיכת מנתחים שימוש חוזר וחשוב ללמוד ולתרגל איך להסיר אותה נכון.

מסיכת N95 מגנה עלי מהדבקה – נכון

מסיכת N95 ממגנת 95% מהדבקה טיפתית ואוירוסולית. מסיכת N95 מיועדת לצוותים רפואיים ואין סיבה לקהל הרחב לחבוש אותה במרחב הציבורי. היא מיועדת לשימוש חד פעמי, יש  להחליפה אחרי מגע עם כל חולה מאומת. בעת מחסור ניתן לחטא אותה לשימוש חוזר.

בעת טיפול בחולה אפשר להתנהג כרגיל - לא נכון 

הכרחי להיות בתשומת לב רבה בסביבה של חולים ולחשוב על כל פעולה כדי שלא נידבק, גם אם זה מצריך יותר זמן. יש להקפיד על סדר נכון בהפשטה מבגדי המגן. באירוע ביולוגי חריג בטיחות הצוות הרפואי נמצאת בעדיפות על פני הטיפול הרפואי.

הקהל צריך לחבוש מסיכת מנתחים במתקנים רפואיים - נכון 

זאת כדי שהקהל לא ידביק בלי כוונה את הצוות הרפואי.

צריך לחטא שטחים ציבוריים בערים - לא נכון 

אין תועלת בחיטוי אזורים ציבוריים. נהפוך הוא, חומרי החיטוי מסוכנים לבריאות. במתקני רפואה יש לחטא משטחים שחולים באו במגע איתם, לפי ההנחיות.

אם אסתובב באוויר הפתוח אני עלולה להידבק - לא נכון

להיות באוויר הצח מפחית את סכנת ההדבקה בתנאי ששומרים על מרחק של שני מטרים מאחרים. ההנחיה היא להישאר בבית. בריא ובטוח לעשות ספורט במרחק בטוח מאחרים.

חשוב ללכת עם כפפות כשנמצאים בחוץ - אפשר אך לא הכרחי

זיהום עלול לדבוק גם בכפפות. רחצת ידיים תכופה יעילה יותר במניעת הדבקה. אם יצאתם בכפפות צריך להסיר אותן לפני הכניסה ולרחוץ היטב ידיים.

כדי לא להידבק, צריך שאנשים ילכו עם מסיכות מנתחים במרחב הציבורי - לא נכון 

ייתכן שחבישת מסיכות במרחב הציבורי מסייעת למנוע הדבקה של אחרים. חשוב לשמור מרחק ולרחוץ ידיים. מסיכה ביתית לא נבדקה לבטיחות השימוש באנשים עם מחלות לב ונשימה.

מוכרחים למנוע הדבקה של כל האוכלוסיה - לא מדויק

המחלה מסכנת בעיקר מבוגרים וחולים במחלות כרוניות. חשוב להגן בצורה קפדנית על האוכלוסיה הפגיעה מהידבקות. צעירים ובריאים יחלו ובדרך כלל יחלימו ויפתחו חסינות העדר אשר תביא לדעיכת המגיפה.

נושאים קשורים:  דעות,  ד"ר יואב יחזקאלי,  נגיף הקורונה,  צוותים רפואיים,  ציוד מיגון,  קורונה,  מסיכת מיגון
תגובות
05.04.2020, 22:45

מאד מענייין,תודה על החומר והעדכונים.
ברכות למערכת ,בריאות והצלחה וחג כשר ושמח.דר אשר מלכא.

אנונימי/ת
06.04.2020, 16:51

יואב, תודה רבה (רק שים לב: אירוסול (Aerosol) ולא אוירוסול).

ומה לגבי ההגנה על העיניים?